Gå till innehåll

Mustang VS Jaguar


ingensomvet

Mustang VS Jaguar  

62 medlemmar har röstat

  1. 1. Mustang VS Jaguar

    • Mustang
      35
    • Jaguar
      27


Recommended Posts

Har skapat en anonym användare för att köra denna poll och jag hoppas moderatorerna godtycker.

 

Ska köpa en bil för Juni plusset och funderar på en av dessa två:

 

Ford Mustang 2007 GT - V8 på 300 hästar.

 

mustangwebhz1.jpg

 

Jaguar XKR 2001 - V8 på 360 hästar.

 

jaguarwebuw7.jpg

 

Rösta och posta gärna åsikter om ni är bilkunniga i tråden.

 

EDIT: Kan påpeka att jag är 27 år om ni tycker att det är barnsligt med luftintag på huven osv så finns Mustangen även utan luftintag och jag har inte bestämt mig helt vilket av alternativen jag gillar bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför just en av dessa två, vad är det för egenskaper du gillar med de olika bilarna och vad är det för egenskaper du vill att din bil ska ha. Sist om du möjligen skulle kunna tänka dig någon annan bil vad är din budget?

 

Av dessa två skulle jag utan tvekan välja jaggan iaf, mustangen rimmar inte med körglädje vilket det känns som du vill ha ut av en slaskbil =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lolle: Jag är ute efter ett åk med minst 300 HK o det har ju bägge dessa, annars är det nog mest att jag haft dessa två bilar i skallen sen jag tog körkort, ett stort fan av Mustangens råa maskulinitet och Jaggans leana sportlook.

 

EL_Fishko: De ligger väldigt lika prismässigt för inköp, jaggan runt 260k och Mustangen 290k (kan få tag i en för 250k som är importerad via Tyskland då de har lägre avgifter på Tull och moms osv). Service kostnaden bör initialt vara högre på jaggan då den ändå har 6 år på nacken och gått hela 18.000 mil. Dock har motorn bytts ut vid 11.000 så själva motorn har bara 7.000 Mil i sig.

 

EDIT: Lolle kan def. tänka mig en annan bil om den faller mig i smaken, budgeten är 250-300k.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Corvette C5 ligger i samma prisklass. Snygg som fan och verkar jävligt kul att köra!

 

Skulle jag välja mellan musse och jagga så blir det Mustangen. Den sticker ut mer. Jaggan har lite gubbstämpel tyvärr. Vilken som är roligast att köra har jag ingen aning om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

av dessa hade det nog blivit stangen trots att jag inte är något direkt jänkarfan (gillar i princip bara italienare och BMW). hursomhelst så känns stangen som sagt lite råare och enklare vilket kanske är lika bra om man inte ska köra mycket på bana. Jaggan känns uråldrig och lite för feminin för min smak.

 

Du är inte sugen på en BMW M3a då? Har drygt lika många hästar men med BMWs underbara v6a och den lär ju slå stangen prestandamässigt (var ett tag sen jag var riktigt insatt i bilvärlden så kan ha fel på nån punkt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

av dessa hade det nog blivit stangen trots att jag inte är något direkt jänkarfan (gillar i princip bara italienare och BMW). hursomhelst så känns stangen som sagt lite råare och enklare vilket kanske är lika bra om man inte ska köra mycket på bana. Jaggan känns uråldrig och lite för feminin för min smak.

 

Du är inte sugen på en BMW M3a då? Har drygt lika många hästar men med BMWs underbara v6a och den lär ju slå stangen prestandamässigt (var ett tag sen jag var riktigt insatt i bilvärlden så kan ha fel på nån punkt)

 

BMW har väl alltid kört med raka sexor? Därav det brutala ljudet vid schysst flås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt svårt val eftersom Mustangen är ny medan Jaguaren är 6-7 år gammal, vilket gör ganska mycket enligt mig. Mustangen är mer rå och brutal och som alla amerikanare så är den bra på raksträckor, alltså ingen vidare väghållning. Jaguaren är mer stilren, elegant och "körvänlig". I det här fallet skulle jag nog satsa på Jaguaren, men personligen skulle jag inte köpt en 6-7 år gammal bil om man har cashen, om det nu inte är så att du vill ha en äldre bil...

 

M3:a går jätte bort enligt mig, visst...en snygg bil som går bra men alldeles för vanlig om du nu vill ha något utöver det vanliga. Finns även ca 230 364 replicor som kör runt i landet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkterna. BMW går helt bort av samma anledning som en Volvo eller Saab ungefär, som någon påpekade är den aningens för vanlig.

 

Håller med om att Jaggan har lite gubbstämpel vilken är både konstigt och synd eftersom det är XJ klassen (executive) som startade den trenden. Fattar inte varför alls egentligen.

Jaggan slår Mustangen med hästlängder prestanda mässigt. Mussen väger en hel del och tappar en del hästar i överföringen (fattar inte hur Ford INTE kan vara duktiga på att minimera effektförlust).

 

Fortsätt att komma med synpunkter, fortsätt gärna tipsa om andra bilar men som sagt, BMW is a big nono.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi ska prata andra bilar med samma prestanda med mer än 300hk och en sådan prislapp måste jag säga att det är väldigt svårt att hitta något annat passande om den ska vara ny.

 

Är designen jätteviktig, prestandan, körgläden, komforten etc skulle vara kul och enklare om du skriver mer just vad du värderar mest i ett bilköp om det verkligen MÅSTE vara mer än 300hk, går det bra med 2 sitsiga bilar etc? Om du svarar på detta i vilken mån du värderar allt ska jag verkligen försöka hitta lite andra alternativ till dig, och kom ihåg hästar är inte allt i en bil, inte ens i en sportbil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oldschool Mustang tar ju newschool med hästlängder..

 

Ja, exakt! Och köpa sprillans nya bilar är nog det mest korkade man kan göra då de tappar halva värdet så fort man åker ut ur garaget där man köpt den.. (typ)

 

Min broder har både en jagga och en mustang, fick provköra mustangen i torsdags, och det va en väldigt trevlig upplevelse. Nån sa att den inte hade körglädje? Oj så fel :-)

 

Jaggan har jag åkt med, fast ej kört, mer kraft men inte lika kul...

 

Hmm, slutsats, vänta tills slutet av juli och köp båda :mrgreen:

 

Sen tycker jag att du ska leta rätt på ett bättre forum och fråga där ;-)

 

hade själv valt mustangen, fast modell äldre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

imagemässigt:

 

Mustangen - Titta på mig, titta på mig, jag har pengar wohoo

(ungefär samma personer som köper en Mitsubishi Lancer evo eller Subaru Impreza, fast lite äldre)

 

Jaguaren - Jag vill ha en bil med stil, men utan att flasha för mycket.

(lite gubbkänsla är det dock, men inte på samma väldigt negativa sätt som i många andra bilar, mer aristokrat-gubbe än svensson gubbe)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska erkänna att jag hade Jaggan som smygfavorit tills jag igår pratade lite med en polare som jobbat som ford mekaniker en gång i tiden. han erbjöd sig att stoppa in ett turbo-kit som ger Mustangen 550 hästar.... Blev..ehrm... liiiite sugen faktiskt. Skulle gå på 30-40k.

 

 

Så nu är ju valet egentlgien Mustang V8 med 550 Hästar VS Jaguar V8 med mesiga 360 hästar 8-)

 

Dock är det inget avgörande på något sätt, allt över 350 hästar är över min normala körförmåga här i stan ändå.

 

Fortsätt gärna komma med synpunkter, kul och givande att läsa.

 

Fortsätt komma emd tips, budgeten är som sagt 250-300k

 

Alfa Romeon är mesig btw :) Nästan snygg (man vet inte riktigt, den e fulsnygg) men mesig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska erkänna att jag hade Jaggan som smygfavorit tills jag igår pratade lite med en polare som jobbat som ford mekaniker en gång i tiden. han erbjöd sig att stoppa in ett turbo-kit som ger Mustangen 550 hästar.... Blev..ehrm... liiiite sugen faktiskt. Skulle gå på 30-40k.

 

Är alltid lite fundersam till sådana här saker, känns som om Ford skulle byggt in detta själva om det verkligen är något som fungerar bra. Dessutom har väl mustangen redan mer kraft än vad som går att använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...