Gå till innehåll

Intressant bubbelsituation


hawg

Recommended Posts

Spelar en $55 med 3K-startchips på stars. I skedet vi kommer in i den här handen så ligger jag 55/56, 54 är ITM. Cripplade precis stacken med ett gammalt trevligt AK-coinflip några händer innan. I det här läget vill jag bara fågla mig ITM på något sätt och sen skjuta bort gruset. Vad gör man i det här läget? Det finns några som har runt 3000-6000 på de övriga borden, average ligger runt 27K. Jag är ju knapp nästa hand om ingen bordsbyts-rigg drabbar mig. Två pers limpar och jag har svårt att se bb vika för min raise. Jag valde i alla fall att trycka, marginellt beslut tycker jag, vad anser ni?

 

 

 

PokerStars Game #10519999758: Tournament #52923490, $50+$5 Hold'em No Limit - Level XI (600/1200) - 2007/06/19 - 19:57:24 (ET)

Table '52923490 15' 9-max Seat #8 is the button

Seat 1: gldenpig (23870 in chips)

Seat 2: fido420 (51077 in chips)

Seat 3: charly441 (28353 in chips)

Seat 4: Zandrah (43193 in chips)

Seat 5: g.money168-9 (19220 in chips)

Seat 6: The X Force (63517 in chips)

Seat 7: Jezabel7 (15012 in chips)

Seat 8: emeski (27504 in chips)

Seat 9: mosmeny (2864 in chips)

gldenpig: posts the ante 75

fido420: posts the ante 75

charly441: posts the ante 75

Zandrah: posts the ante 75

g.money168-9: posts the ante 75

The X Force: posts the ante 75

Jezabel7: posts the ante 75

emeski: posts the ante 75

mosmeny: posts the ante 75

mosmeny: posts small blind 600

gldenpig: posts big blind 1200

*** HOLE CARDS ***

Dealt to mosmeny Ace of DiamondsAce of Hearts

fido420: folds

charly441: folds

Zandrah: calls 1200

g.money168-9: calls 1200

The X Force: folds

Jezabel7: folds

emeski: folds

mosmeny: raises 1589 to 2789 and is all-in

gldenpig: calls 1589

Zandrah: calls 1589

g.money168-9: folds

*** FLOP *** 4 of Clubs2 of SpadesJack of Hearts

gldenpig: checks

Zandrah: checks

*** TURN *** 4 of Clubs2 of SpadesJack of HeartsKing of Clubs

gldenpig: bets 1200

Zandrah: calls 1200

*** RIVER *** 4 of Clubs2 of SpadesJack of HeartsKing of Clubs7 of Diamonds

gldenpig: bets 1200

Zandrah: folds

*** SHOW DOWN ***

gldenpig: shows Queen of DiamondsKing of Hearts (a pair of Kings)

gldenpig collected 2400 from side pot

mosmeny: shows Ace of DiamondsAce of Hearts (a pair of Aces)

mosmeny collected 10242 from main pot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man AA är det ju bara att trycka oavsett o hoppas dom andra höjer ut varann. Du har chansen att fyrdubbla stacken i ett desperat läge med AA på handen. Kan aldrig folda här i en turnering med vanlig prisstruktur, sånt sparar vi till satelliter med jämna priser, här ska vi bara gå så långt som möjligt till dom större pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I de flesta större MTT är det så stor skillnad mellan de första och de sista pengaplatserna att det är fel att försöka folda sig in i pengarna. (SnG är en helt annan historia.) Således lätt ställ - du har en god möjlighet att ta dig upp till halv medelstack från att i princip ha varit död. Den måste du ta.

 

P.S. Ha inte med resultatet nästa gång du frågar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man AA är det ju bara att trycka oavsett o hoppas dom andra höjer ut varann. Du har chansen att fyrdubbla stacken i ett desperat läge med AA på handen. Kan aldrig folda här i en turnering med vanlig prisstruktur, sånt sparar vi till satelliter med jämna priser, här ska vi bara gå så långt som möjligt till dom större pengarna.

Jag hade t.o.m. haft svårt att lägga mig även i en satellit här.

 

Får man in pengarna med AA som shortie är det ju guld! Upp till 7-8 BB och helt plötsligt kan man ha chansen att jaga bort någon ur en pott med push. Med nuvarande stack är det auto-call vid push från HERO för de flesta.

 

Utan att vara dryg så måste jag fråga OP om han verkligen övervägde att lägga sig här och om hans mål verkligen var att eventuellt folda sig till sista pengaplatserna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill heller inte låta dryg.... Men vad vad är det som är en intressant bubbelsituation ? :)

I en MTT så är jag all in med den stacken redan då jag ser första A:et, så kommer det ett till....mumsiii....autoallin

Första platserna itm i en mtt ger ju inte speciellt mkt och det som är intressant är de större pengarna senare itm. Så att plocka AA när man är så kort är ju guuuld, oavsett bubbla eller ej.

Kan jämföra lite med då jag fick AK i bubblan i Mansion's 100k. Jag va inte jätteshort utan hade lätt kunnat folda mej in i pengarna, men jag ville upp till större pengar (att ha suttit 3-4 timmar och få tillbaka $230 va inte mitt mål) och efter en 2,5xBB raise i mitten så ställer jag i CO och hoppas killen har ett mittenpar och inte högre så man iaf har en flip man kan vinna...eller ett sämre A...alla andra foldar och raisekillen blixtsynar med sina cowboys....Inget A så långt ögat når på brädan och då han täckte mej så är jag ute. Men hade jag vunnit där så hade jag legat topp 7 och hade haft en god chans till större pengar.

Sitter man däremot i en satellitbubbla och ett par st är all in innan kan man väl kanske fundera på o släppa AA...om man har en en plats bara bubblan spricker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att väga upp lite mot majoritetens solklara hållning tänkte jag som "ITM-expert" ge min syn på saken. Jag delar ofta upp en turnering i etappmål. Steg 1 är att nå pengarna, steg 2 beror lite på prisstrukturen men i huvudsak väljer jag en gräns där priserna är riktigt bra men det är långt till nästa brytpunkt för bra priser, steg 3 är finalbord, steg 4 är att vinna.

 

Jag är fullt medveten om att det teoretiskt inte är en korrekt taktik, men samtidigt handlar det om att klara av att hålla fokus genom en hel turnering. Det är enklare om man har delmål. Det handlar ibland även om att få igen insatsen i de lägen man anmält sig för dyra pengar i förhållande still bankrullen.

 

Det har hänt mig massor av ggr att jag gnetar mig fram till pengarna via alla möjliga former av överlevnadsteknik, för att därefter explodera och helt plötsligt sitta med en riktigt bra stack. Däremot vinner jag väldigt sällan turnerningar med över 100 deltagare med mitt spelsätt. Detta spelsätt är dock det som passar mig bäst och jag hade med största säkerhet inte vunnit lika mycket om jag försökt spela som en spelare jag inte är..

 

Till aktuell fråga: Jag hade absolut övervägt en fold med AA för att uppnå delmål 1 enligt ovan. Säger övervägt, men inte ens med mitt sätt att se på det hade jag nog kunnat folda, trots att jag själv varit i en snarlik situation med AA 2 ggr och förlorat båda gångerna och åkt ut på bubblan..

 

En intressant vinkling av frågan: Om situationen varit exakt densamma men den hade gällt bubblan i WSOP... då hade det varit en given fold för mig..

 

(och övergå inte till att prata om min taktik allmänt sett - den beskrev jag bara som underlag för att svaret på huvudfrågan inte är lika solklar för alla)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt.

 

Men fortsätt gärna med det. Det är tack vare dem som spelar så som vi andra ofta kan stjäla oss feta kring bubblan. ;-)

 

hmm.. jag sa aldrig att jag foldade allt kring bubblan.. jag skrev att jag är en "ITM-expert" som har som delmål 1 att nå pengarna genom alla möjliga former av överlevnadsteknik.. Jag kan nog damma på kring bubblan jag också, men helst via bättre läge än garanterad syn av fi. Stjäla blinds kan ibland vara enklare än att vinna med AA.. faktiskt.

 

och OBS!. Till er som inte läste mitt inlägg så noggrannt: Jag skrev alltså att jag också hade spelat AA i det läget. Jag hade INTE foldat. (bara om det var WSOP)

 

"Om alla spelar likadant vore poker enkelt"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

För att ta en anekdot ur verkliga livet. Polaren hade förra söndagen 2BB kvar och hittade KK, visserligen var han redan ITM men det var 90 kvar och han skulle troligen få 100$ extra om han vek handen då flera var shorta och han satt sent. Han ställde och fick 4 synare, med lite tur tog han hem handen.

 

Hur det gick för honom i turren?

Han vann den till slut efter ett sjyst kortstreak, och mycket bluffande.

 

Lärdomen man kan dra är att man ska ställa in pengar om man har bäst hand om inte läget är extremt. Pengarna man får precis ITM i en turre ska inte betyda så mycket att man måste komma åt dem, då spelar man för dyra turrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här måste man spela anser jag. Men jag åkte strax innan bubblan på 2 händer då jag hittade AA back to back och vart utdragen båda gångerna. :cry:

Det är surt som fan när man har spelat i flera timmar för att sedan busta ut på bubblan - helst på ett sådant sätt. Tiltfaktorn är ju skrämmande stor och resten av kvällen/natten kan bli dyr... så med den beräkningen kan det vara "billigt" att folda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...