Gå till innehåll

Hjälp mig att bränna DVD hemma!


Myssion

Recommended Posts

Har ett litet problem som jag skulle behöva hjälp med. Jag har en drös wmv-filer liggande som jag gärna skulle vilja bränna till en DVD-skiva så att jag kan stoppa in dem i DVD-spelaren och titta på dem på TVn.

 

Jag provade först med Nero, som tydligen konverterar filerna på egen hand för att kunna bränna en VCD-skiva. Det är väl ok, men jag skulle helst vilja ha det till DVD-kvalisort, dessutom så ville Nero tydligen att jag skulle använda DVD-RW-skivor, jag har bara DVD-R-skivor.

 

Sedan provade jag med Windows DVD-bränning (i Vista Home Edition). Det verkade funka utmärkt att lägga till filer och fixa till menyerna som man vill ha dem, men så fort jag klickar på bränn så hänger sig programmet...

 

Någon som har några bra tips om hur jag bränner hemma och på enklaste sätt förflyttar mina wmv-filer till TV-skärmen?

 

OBS! Jag är teknisk analfabet och vill ha det så enkelt som möjligt. Tack på förhand. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla först om du kan hitta en uppdatering till din Nero på http://www.nero.com/eng/Downloads.html.

 

Har själv bränt massa junk till "vanlig" DVD på jobbet utan att ha installerat annat än Xvid-codec.

Detta med olika versioner av Nero och helt vanliga DVD-R & DVD+R-skivor.

Enda problemet har varit att konventeringen kan ta några timmar...

 

Kan också vara en inställning i Nero men jag vågar inte mig på att börja gissa vilken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycke som kan va knepigt med att bränna på en spelare o spela upp i en annan,,,

bäst att kolla hårdvaran först:

http://www.videohelp.com/

kolla först att din brännare kan bränna i ett format/på media som senare kan spelas upp i annan standalone spelare

(finns hackade bios om du absolut ska bränna på tex media som inte stöds direkt) huvudsaken är att du kollar din brännare/spelaren o ser att dom klarar av samma typ av skivor och format

 

långt ifrån alla spelare / brännare klarar allt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ConvertXtoDvd är ett väldigt enkelt program.

 

Guide:

http://www.dvd-guides.com/content/view/158/59/

 

Direktlänk till programmet:

http://www.vso-software.fr/download_product_direct.php?product=convertxtodvd

 

Konverteringen tar inte alltför lång tid och du kan även ställa in lite grundsaker som t.ex. bakgrundsbild i menyn och om du vill ha undertexter.

 

Enda minuset är att det inte är gratis, så vill du slippa vattenstämpeln, som blir mitt i bild, får du antingen betala en slant eller fixa en fullversion på nåt "annat sätt". Tyvärr så verkar de flesta program som gör det du söker på ett snabbt och enkelt sätt inte vara gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips!

 

Provade först en av guiderna på doom9, men trollade bort mig rättså fort. Fick sedan hjälp av Dev som föreslog att jag skulle köra wmv->vcd-konverteringen men välja DVD. Det gick inte som det skulle.

 

Sen kikade jag på ConvertXtoDvd-programmet, och det verkar ju toppen! Lättnavigerat och inga krångliga inställningar. Får prova att bränna något ikväll, blir det bra resultat kanske man får investera.

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, får ibland det störiga felmeddelandet:

 

warning Estimated Duration of the video was inaccurate. Output size may greatly differ from target size.

 

Vilket innebär att den konverterade filen inte innehåller hela filmen, lite lagom störigt. Någon som vet vad problemet är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...