Gå till innehåll

SNG bok


ROLF

Recommended Posts

Eftersom jag i stort sett endast spelar SNG microlimit på SvS, så har jag länge letat efter en bok som tar upp just detta ämne.

 

Nu har jag hittat en men jag skulle vilja veta om nåon utav er kan rekommendera den eller om den bara är skit? Författaren har jag aldrig hört talas om men han kan ju vara bra ändå. men men kom gärna med kommenatarer och om ni vet någon annan SNG bok så tipsa mig gärna isåfall :)

 

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9163305518

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen åsikt vare sig om författaren eller boken, men jag skulle varmt vilja rekommendera Harringtons turneringsböcker (Harrington on hold´em I-III). De tar upp alla former av nolimit-turneringar inklusive sng på ett pedagogiskt och lättbegripligt sätt även för oss nere i gärdsgårdsserien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen åsikt vare sig om författaren eller boken, men jag skulle varmt vilja rekommendera Harringtons turneringsböcker (Harrington on hold´em I-III). De tar upp alla former av nolimit-turneringar inklusive sng på ett pedagogiskt och lättbegripligt sätt även för oss nere i gärdsgårdsserien.

 

Harrington om MTT ---> Bra

Harrington om SnG ---> Inte lika bra

 

Till OP: Du lär dig nog mycket mer genom att dels läsa och dels posta om SnG här i forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hobbq.

 

Nu har den nya upplagan av boken kommit. Vi har arbetat igenom den mycket noga för att ta bort språkliga fel och liknande.

 

I tråden som du hänvisar till är det i princip bara kommentarer från folk som inte har läst boken. Därför ger tråden en skev bild av boken då de bedömer den utan att ha läst den. Om du har läst boken och har några tankar eller idéer om boken och dess innehåll tar jag gärna del av dessa. För att ge en rättvis bedömning kommer jag att posta en recension här från en större tidning så fort den blir publicerad.

 

Vänliga Hälsningar

Mattias Dimfelt

http://www.sitandgobooks.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen åsikt vare sig om författaren eller boken, men jag skulle varmt vilja rekommendera Harringtons turneringsböcker (Harrington on hold´em I-III). De tar upp alla former av nolimit-turneringar inklusive sng på ett pedagogiskt och lättbegripligt sätt även för oss nere i gärdsgårdsserien.

 

Det Harrington skriver om SnG i sina böcker är snarare skadligt för ens egen utveckling än hjälpande. Jag säger samma sak som vanligt: STTF på 2p2 är sååå mycket bättre än diverse böcker om SnG.

 

Läste på sngicons att z32fanatic har skrivit en artikel i 2p2-magazine. Har inte läst den men rekomenderar den ändå.

 

Hej hobbq.

 

Nu har den nya upplagan av boken kommit. Vi har arbetat igenom den mycket noga för att ta bort språkliga fel och liknande.

 

I tråden som du hänvisar till är det i princip bara kommentarer från folk som inte har läst boken. Därför ger tråden en skev bild av boken då de bedömer den utan att ha läst den. Om du har läst boken och har några tankar eller idéer om boken och dess innehåll tar jag gärna del av dessa. För att ge en rättvis bedömning kommer jag att posta en recension här från en större tidning så fort den blir publicerad.

 

Vänliga Hälsningar

Mattias Dimfelt

http://www.sitandgobooks.com

 

Det som kritiserades var väl främst att du enbart spelat runt 1000 SnGs (kanske var en annan siffra, men det var väldigt få) och sen baserar en massa statistik på enbart detta. Känns både oseriöst och oprofessionellt.

 

MEN innehållet i sig vet jag inget om i och med att jag inte har läst den (och har heller ingen avsikt att göra det).

 

En annan sak som gör att boken inte verkar vara någon höjdare är att du heller inte tar upp begreppet ICM, vilket är det centrala och viktigaste att lära sig om man vill bli en duktig SnG-spelare. Jag vet inte om du har med det i den nya upplagan (tummen upp i så fall!) men om du fortfarande inte har det så går det inte att ta boken seriöst, no offence, men så är det bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Conspiracy.

 

Jag tycker att det skulle vara riktigt löjligt att skriva en bok efter att ha spelat 1000 SnGs. Det är ett missförstånd. Jag har spelat mycket på olika nivåer under flera års tid. Siffran kom upp när jag skrev i forumet hur många jag hade spelat på en viss nivå under en viss tid. Sedan skrev du att jag "baserar en massa statistik på enbart detta". Jag antar att det gäller uträkningarna av ROI som vi pratade om innan. I boken skriver jag inte om mitt resultat eller använder min statistik för detta. Den informationen kommer från 2 +2 FAQ forum. Det kommer för övrigt att uppdateras eftersom listan har ändrats det senaste året.

 

 

Boken vänder sig till dem som spelar på nivåerna 22$ och lägre. Jag håller inte med om att ICM är det viktigaste för en vanlig spelare. För att hitta ett värde med hjälp av ICM krävs det en ICM calculator, en poker calculator samt en del beräkningar. Jag tror att det blir rörigt för många spelare. Jag har försökt att inte ta med avancerade beräkningar i boken för att hålla det hela på en grundläggande nivå. Däremot så tycker jag att ICM passar in i en bok för mer avancerade spelare.

 

Länken nedan beskriver ICM på ett bra sätt.

 

 

http://archiveserver.twoplustwo.com/ubbthreads.php/ubb/showflat/Number/1122239/site_id/1#import

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Conspiracy.

 

Jag tycker att det skulle vara riktigt löjligt att skriva en bok efter att ha spelat 1000 SnGs. Det är ett missförstånd. Jag har spelat mycket på olika nivåer under flera års tid. Siffran kom upp när jag skrev i forumet hur många jag hade spelat på en viss nivå under en viss tid. Sedan skrev du att jag "baserar en massa statistik på enbart detta". Jag antar att det gäller uträkningarna av ROI som vi pratade om innan. I boken skriver jag inte om mitt resultat eller använder min statistik för detta. Den informationen kommer från 2 +2 FAQ forum. Det kommer för övrigt att uppdateras eftersom listan har ändrats det senaste året.

 

 

Boken vänder sig till dem som spelar på nivåerna 22$ och lägre. Jag håller inte med om att ICM är det viktigaste för en vanlig spelare. För att hitta ett värde med hjälp av ICM krävs det en ICM calculator, en poker calculator samt en del beräkningar. Jag tror att det blir rörigt för många spelare. Jag har försökt att inte ta med avancerade beräkningar i boken för att hålla det hela på en grundläggande nivå. Däremot så tycker jag att ICM passar in i en bok för mer avancerade spelare.

 

Länken nedan beskriver ICM på ett bra sätt.

 

 

http://archiveserver.twoplustwo.com/ubbthreads.php/ubb/showflat/Number/1122239/site_id/1#import

 

Ingen sitter ju och räknar ut ICM medan man spelar (jag själv gör det inte manuellt utan använder SNGPT eller SNGWIZ efter sessionen). Självklart behöver du inte skriva spaltmeter med uträkningar osv men vad du än säger så är ICM det mest grundläggande, det har självklart ingen som helst betydelse vilken nivå man spelar på. ICM handlar om att varje marker inte är värd lika mkt beroende på i vilket stadie vi befinner oss i. Om man inte förstår grundläggande ICM så kommer man inte kunna bli en vinnande spelare helt enkelt. Visst, alla kan pusha med ATC med 7BB först in från SB men det kan också vara en fördel att förstå varför man ska göra det osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det Harrington skriver om SnG i sina böcker är snarare skadligt för ens egen utveckling än hjälpande.

 

Gäller det även i de fall han uttryckligen skriver att råden gäller enbordsturneringar?

 

Folk är olika. Själv har jag tjänat mycket pengar på SNG tack vare Harringtonböckerna. Måhända beror det på att jag inte begriper vad jag läser och att Harrington inte begriper vad han skriver, men det kan jag i så fall leva med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt med ödmjuka människor! Nästa gång Harrington ska skriva en bok hoppas jag att han ber dig om hjälp, så att det blir rätt. I väntan på det fortsätter jag att tjäna pengar på Harringtons egna råd.

 

Vad fan är ditt problem då?

 

Det han skrivit om MTTs är jättebra. Det han skrivit om SnGs suger jättehårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad fan är ditt problem då?

 

Det han skrivit om MTTs är jättebra. Det han skrivit om SnGs suger jättehårt.

 

Och här har vi olika åsikter. Men nej, det är inget problem för mig. Jag kan t o m diskutera på ett civiliserat sätt. Ta och tagga ner ett par kilo, va... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag tjänat mycket pengar på SNG trots Harringtonböckerna.

 

FYP.

 

 

Ok, för att vara lite mer nyanserad: De flesta spelare kommer att förbättra sitt spel avsevärt om de applicerar HoH på SnG. Detta beror på 1) att de flesta spelare är rättså sunkiga från början, 2) att de flestas fi är ännu sunkigare. Det betyder alltså inte att det är bra råd. På kort sikt kommer du att vinna mer eftersom du kommer att täppa till vissa luckor i ditt spel. På lång sikt är det katastrofalt eftersom du aldrig kommer att täppa till många luckor i ditt spel.

 

Tänk efter: Vem tror du har spelat flest SnGs mest framgångsrikt på högst nivåer - Harrington eller 2+2s samlade SnG-elit?

 

 

 

Angående att utelämna ICM så tycker jag att det är lite som att utelämna att beskriva och förklara EV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, för att vara lite mer nyanserad

 

Ja, det var väl nästan läge för det i den här tråden. Dock hade jag gärna sett ett enda exempel på det du anser vara felaktiga råd.

 

Hade du (som är moderator!) inte sedan låtsats citera mig men bytt ut ord i mitt citat hade man kunnat få tillbaka lite hopp om Pokerforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...