Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Därför att folk synar för tight överlag. BB har tillräckligt med marker för att du ska ha FE.

Inte bara det, utan det är ju ofta rätt för honom att syna tight eftersom ett litet +cEV inte ger något +$EV. Här täcker du honom dessutom rätt bra vilket gör stället bättre.

Postad
Hade det varit ett CG hade du kunnat visa din hand, ställa, och fortfarande plussa. Bara faktumet att du inte visar, lär ge all marginal som behövs för att ev. översätta det till en turneringssituation. Dessutom var det väl 5 pers kvar i detta läge?

Prisstrukturen gör ju bara stället bättre, han måste syna ganska tajt här.

Postad
Jag tror inte jag skulle ha pushat hand 3 i normala fall, men det kan tilläggas att anledningen till att jag gjorde det i detta fallet var att handen efter skulle blindsen gå upp till 200/400, så jag var egentligen tvugnen att dubbla upp. Skulle du foldat med denna informationen eller är det en bra grund för att trycka?

Trycka för att dubbla låter inte som en bra idé, du lär inte få syn av en sämre hand här. Ja, jag skulle ha foldat ändå.

Postad
Därför att folk synar för tight överlag. BB har tillräckligt med marker för att du ska ha FE.

Tolkar det som om du skulle gjort samma sak i denna situationen! Vet inte varför, det kändes bra just då, men vet inte om jag skulle gjort samma sak igen.. Funderade lite på ICM bara, om du förlorar så ligger du i praktiken sist, och har bara 5BB kvar, kan detta påverka beslutet?

Postad

Att blindsen går upp är snarare ett argument för att du ska vika och ställa nästa hand istället, eftersom K3 är en så kass hand att du inte vill ha syn, och då har du förhoppningsvis mer FE i nästa hand än om du ställer denna.

Postad
Tolkar det som om du skulle gjort samma sak i denna situationen! Vet inte varför, det kändes bra just då, men vet inte om jag skulle gjort samma sak igen.. Funderade lite på ICM bara, om du förlorar så ligger du i praktiken sist, och har bara 5BB kvar, kan detta påverka beslutet?

Generellt kan man säga att ett ställ i sb vs bb alltid är rätt om någon av stackarna är <10bb.

Postad
Hade det varit ett CG hade du kunnat visa din hand, ställa, och fortfarande plussa. Bara faktumet att du inte visar, lär ge all marginal som ev. behövs för att översätta det till en turneringssituation. Dessutom var det väl 5 pers kvar i detta läge?

Que? Fattar 0 av denna text, kan du bli tydligare?

Postad
Generellt kan man säga att ett ställ i sb vs bb alltid är rätt om någon av stackarna är <10bb.

Det tycker jag nog faktiskt är lite väl aggro. Ett problem är också att det rätt snabbt blir tydligt om du spelar så, vilket leder till att folk kommer att öppna upp sin calling range i den situationen. Då blir genast dina ställ rätt dåliga.

Postad
Que? Fattar 0 av denna text, kan du bli tydligare?

Lite rörigt var det nog.. :) Min poäng är: Även om bb vet vad du har och synar dej optimalt ligger det så pass mkt i potten att J7 är bra nog att ställa med. Eftersom han såklart inte vet det, blir det ännu bättre att ställa.

Postad
Prisstrukturen gör ju bara stället bättre, han måste syna ganska tajt här.

Men BB lagd och faktumet att han snart måste dubbla skulle jag inte sätta han på en tajt synHD här, alla händer med ett klätt skulle jag själv syna med. Vilketr gör J hög sårbar. Hur som ställer vi inte för syn här för då ska vi lägga handen, och ställer vi inte för syn är det bluff och vi ska ställa any two.

Postad
Det tycker jag nog faktiskt är lite väl aggro. Ett problem är också att det rätt snabbt blir tydligt om du spelar så, vilket leder till att folk kommer att öppna upp sin calling range i den situationen. Då blir genast dina ställ rätt dåliga.

Jag svär på att 99% av dina potentiella fi inte märker det (och även om de gör det är de för dåliga att anpassa sitt spel). Dessutom är inte dessa lägena SÅ vanliga som man kan tro, ofta limpas eller ställs det innan det är upp till dig att agera.

Och även om folk börjar syna dig lite lösare har du alltid möjlighet att dra ut. FE är det viktigaste här såklart.

Postad
Men BB lagd och faktumet att han snart måste dubbla skulle jag inte sätta han på en tajt synHD här, alla händer med ett klätt skulle jag själv syna med. Vilketr gör J hög sårbar. Hur som ställer vi inte för syn här för då ska vi lägga handen, och ställer vi inte för syn är det bluff och vi ska ställa any two.

Oj, jag vågar lova att en så bred calling range är att kasta bort värde.

Jag svär på att 99% av dina potentiella fi inte märker det (och även om de gör det är de för dåliga att anpassa sitt spel).

Det stämmer ju självklart, även om det beror på hur mycket man själv och Fi spelar.

Postad
Ja, jag har haft mina tankar på det. Hur mycket kostar det? Tänkte spela ihop lite cash innan jag köper det..

Kan man ha det på medan man spelar på Partypoker eller blockar mjukvaran det? :roll:

Jag kommer inte riktigt ihåg vad det kostar, typ $50 eller något sådant. Dock kan du ladda ner gratisversioner. SNGWIZ har en gratis 30 dagarsdemo.

BTW, egentligen spelar det inte så stor roll om detta är turbo eller inte.

För att kunna veta om det är $EV+ eller $EV- måste vi kunna sätta FI på en synHD. Sen att turbospelare må ha en vidare synHD påverkar ju förstås.

SNGPT beräknar ju $EV för beslutet i just den situation vi befinner oss i och tar alltså inte hänsyn till när nästa blindsnivå kommer, hur lång den är, förlorad FE osv.

Postad
Spelar det ingen roll om det är turbo eller regular?

Nu spelar jag inte regulars, men om ett spel är EV+ i en turbo är det sannolikt att det är det i en regular också. Eller är jag ute och cyklar?

Det jag tror du glömmer är skillanden i handstyrka om du får syn av t ex A7.

Du har rätt i att jag glömde händer som A7:oops: Dock borde det inte spela så stor roll då skillnaden i equity är såpass liten. Min poäng var iaf att jag pushar K3s här.

Postad

A6 är ett gränsfall vill du gambla lite gå all in..men limpare brukar syna på sitngo A6 är ingen monsterhand direkt man vill inte ha syn bara sno blind.dom andra händerna klar fold.

Postad
Jag kommer inte riktigt ihåg vad det kostar, typ $50 eller något sådant. Dock kan du ladda ner gratisversioner. SNGWIZ har en gratis 30 dagarsdemo.

Gratis.. Såna ord gillar vi :-D

Men hur var det med mjukvaran? Kan man ha SnGWiz igång medans man spelar eller lägger man in handhistoryn i efterhand och kollar om man gjorde rätt eller inte?

Postad
Gratis.. Såna ord gillar vi :-D

Men hur var det med mjukvaran? Kan man ha SnGWiz igång medans man spelar eller lägger man in handhistoryn i efterhand och kollar om man gjorde rätt eller inte?

Man kollar i efterhand. SNGEGT har visst en realtidsfunktion men har ej provat den.

Postad

Småkluriga händer faktiskt, och jag tror svaren är ganska nivåberoende. Fast det gäller väl de flesta SnG-händer som kräver calling ranges kanske :)

Hand 1 tycker jag är mest intressant. Jag skulle själv grymta lite och sen vika, då man i allmänhet har rätt taskig FE mot limpmuppar och A6s inte är ett jättemonster. Denna är ganska marginell dock, och en read är som sagt rätt avgörande. Finns ju en hel del spelare som tycker att limp-fold är en superstrategi också.

Hand 2 är oftast ett ganska enkelt ställ och jag tror rätt många inte riktigt har förstått SnG-strategi ordentligt. BB är delad shortstack och blindsen är höga, men han har precis tillräckligt stor stack för att tvingas spela ganska tajt här. Din hand och stackstorlek (förutom att du täcker honom) är ganska oviktiga. Har du pushat de senaste 5 händerna kan det kanske vara läge att vika, men BB måste syna med ungefär 45%+ av händerna för att pushen ska vara dålig. Synar standardspelaren här med Q5o eller T9o? Jag tror det är tveksamt.

Hand 3 är ganska marginell och personligen viker jag då motståndarna på min nivå är ganska synbenägna i allmänhet. Dock är BB i ungefär samma läge som BB i förra handen och du borde ha skaplig FE mot honom.