Gå till innehåll

Hur osunt är det egentligen att äta på natten?


Rooney

Recommended Posts

Har sen jag fått ledigt nu gått o fått semisjuka matvanor. Kanske inte så sjuka för en pokerspelare, men har man sett på du är vad du äter eller liknande, och vad de ger för råd där så är dom som sagt; sjuka.

 

Förändringen jag gjort är helt enkelt att äta frukost innan jag går och lägger mig. Kommer sällan i säng innan 04, och innan jag somnar så har det blivit rutin att bre några mackor, ta en tallrik flingor o.s.v Gärna en kaka till "efterrätt" också :lol:

 

Som idag, internet börjar lagga så jag inte kan lira mer. Den direkta reaktionen blir att gå och titta i kylen efter något smaskigt, och 10 min senare sitter jag här med 6 rostade mackor med marmelad och en tallrik fil och flingor. Känns ju inte direkt vettigt någonstans om man tänker på "inget äta efter 20 regeln" eller vad fan det nu är.

 

Så, till frågan. Hur "farligt" eller "osunt" eller whatever är det att äta på natten? Hur länge kommer jag få behålla mitt sixpack? Är det bara att köra på så länge man tränar ett par ggr i veckan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ät ett mål mat om dagen bara, då får du behålla ditt sexpack. Inget godis och chips och läsk och sånt sen heller. Vill du ha lite snacks så är kikärtor gott att äta (kokta med lite salt på alltså).

 

Hunger är en sak som inte behövs i dagens samhälle där vi när som helst var som helst kan få oss nånting att äta. Därför tycker jag att alla gör bäst i att försöka rationalisera bort hungerskänslorna och förhoppningsvis sätter det sig i generna och förs vidare till kommande generationer och så slipper dom förhoppningsvis många problem med fetma samt feta fula brudar och äckliga gubbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du beöhver ora dig, jag käkar alltid innan jag går och lägger mig, har vart så ända sedan jag upptäckte datorn. Och om nätterna när man spelar poker och sitter uppe längre, blir det käk varje timme, antingen mackor, fil, chips, kakor ja whatever.. lägg där till minst 2 liter mjölk mellan 22 och 03. Och jag väger ynka 63 kilo. Kan också påpeka att sen jag började med poker alltså för 4 månader sedan och kom in i dessa vanor nästan dagligen så har jag inte ökat ett gram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du beöhver ora dig, jag käkar alltid innan jag går och lägger mig, har vart så ända sedan jag upptäckte datorn. Och om nätterna när man spelar poker och sitter uppe längre, blir det käk varje timme, antingen mackor, fil, chips, kakor ja whatever.. lägg där till minst 2 liter mjölk mellan 22 och 03. Och jag väger ynka 63 kilo. Kan också påpeka att sen jag började med poker alltså för 4 månader sedan och kom in i dessa vanor nästan dagligen så har jag inte ökat ett gram.

Förtvinar i muskler och ökar i fett?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du beöhver ora dig, jag käkar alltid innan jag går och lägger mig, har vart så ända sedan jag upptäckte datorn. Och om nätterna när man spelar poker och sitter uppe längre, blir det käk varje timme, antingen mackor, fil, chips, kakor ja whatever.. lägg där till minst 2 liter mjölk mellan 22 och 03. Och jag väger ynka 63 kilo. Kan också påpeka att sen jag började med poker alltså för 4 månader sedan och kom in i dessa vanor nästan dagligen så har jag inte ökat ett gram.

 

Ursäkta men vad har din personliga viktuppgång med något att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man äter är ganska oviktigt, är nog mer vad man äter som avgör.

 

Är ganska många faktorer som spelar in hurvida du går upp i fett eller muskler. Går ned i vikt eller upp i vikt. Tiden du äter påverkar, självklart påverkar även Vad du äter och hur mycket samt vad du tränar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sen jag fått ledigt nu gått o fått semisjuka matvanor. Kanske inte så sjuka för en pokerspelare, men har man sett på du är vad du äter eller liknande, och vad de ger för råd där så är dom som sagt; sjuka.

 

Förändringen jag gjort är helt enkelt att äta frukost innan jag går och lägger mig. Kommer sällan i säng innan 04, och innan jag somnar så har det blivit rutin att bre några mackor, ta en tallrik flingor o.s.v Gärna en kaka till "efterrätt" också :lol:

 

Som idag, internet börjar lagga så jag inte kan lira mer. Den direkta reaktionen blir att gå och titta i kylen efter något smaskigt, och 10 min senare sitter jag här med 6 rostade mackor med marmelad och en tallrik fil och flingor. Känns ju inte direkt vettigt någonstans om man tänker på "inget äta efter 20 regeln" eller vad fan det nu är.

 

Så, till frågan. Hur "farligt" eller "osunt" eller whatever är det att äta på natten? Hur länge kommer jag få behålla mitt sixpack? Är det bara att köra på så länge man tränar ett par ggr i veckan?

 

Att vara smal samt ha ett sexpack är definitivt inte normen i dagens samhälle. Dock äter de flesta inte så bra, det är normen. Du förstår säkert min poäng.

 

Förslag att äta om du gillar att äta är att käka mer protein än kolhydrater. Protein kräver mindre energi att göra av med. Dessutom ger det en starkare mättnadskänsla. Jämför en kycklingfilé vs några toastbröd med marmelad.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förslag att äta om du gillar att äta är att käka mer protein än kolhydrater. Protein kräver mindre energi att göra av med. Dessutom ger det en starkare mättnadskänsla. Jämför en kycklingfilé vs några toastbröd med marmelad.

 

Mvh

 

Nej. 1g protein och 1 g kolhydrater innehåller samma energimängder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket beror på ålder också. Upp till 24 kunde jag äta vad jag ville, hur ofta jag ville och hur oregelbundet som helst utan att gå upp ett gram. Nu (29) är det betydligt svårare, men för att försöka besvara din fråga:

 

Nej! "Nattmackor" är inte farliga, under förutsättning att de inte får dig att hoppa över frukosten dagen efter för att du inte är hungrig. Regelbundna måltider är vad kroppen behöver även fast många dietister siar om att man inte skall äta något annat än frukt efter kl 19.00 (eftersom det sägs att förbränningen minskar på kvällen/natten).

 

Så jag skulle snarare säga att käka på, men gör det regelbundet vid samma tid varje dag, annars kan kroppen få för sig att den är på svält (om man äter för lite eller väntar för länge) och börja lagra fettet som reserv... Vilket gör att sexpacket försvinner rätt snabbt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska undvka att äta efter kl 21 på kvällen njurarna går nämligen ner i sleep mode och tar inte hand om allt skit man stoppar i sig. Men en macka är ok. Man ska inte dricka för mycket heller.

LOL? Så ifall man åker till t.ex. USA så ska man äta på natten istället, eller? :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska undvka att äta efter kl 21 på kvällen njurarna går nämligen ner i sleep mode och tar inte hand om allt skit man stoppar i sig. Men en macka är ok. Man ska inte dricka för mycket heller.

 

Snackar vi GMT nu eller?

Kan vara bra att veta om man befinner sig i annan tidszoon. Jobbigt för alla som bor långt från england och har vanliga dagtidsjobb i så fall.

Du tror inte kroppen anpasar sig mer efter din dygnsrytm än efter klockan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska undvka att äta efter kl 21 på kvällen njurarna går nämligen ner i sleep mode och tar inte hand om allt skit man stoppar i sig. Men en macka är ok. Man ska inte dricka för mycket heller.

 

Vad händer om han har annan dyngsrytm då?

Igår åt jag frulle typ kl 21.00...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...