Gå till innehåll

Vad lära sig efter pottodds för att bli bättre?


Meteora

Recommended Posts

Hej! Jag är nybörjare, spelar på de lägsta nivåerna på Svenska Spel. Noterar alla mina resultat och går plus på den nivån. Största hotet mot att plussa för mig på de nivåerna stavas T.I.L.T. Annars inga problem att behärska olika spelformer(enbart Texas Hold´em NL, Sit & Go, Dueller, Kontantspel och, Multiturneringar). Jag har läst lite pokerteori och lärt mig grundläggande saker såsom outs, odds för att träffa, pottodds, ta hänsyn till position o s v. Tilläggas bör att på de lägsta nivåerna duger det bra med ABC-poker för att gå plus, men hur som helst, anser mig behärska att räkna ut odds och jämföra med pottodds. Nu till frågan(och snälla, ta hänsyn till att jag är poker-rookie): Jag undrar vad som står på tur att lära sig när man lärt sig ovanstående grundläggande saker? När man själv inte lever i proffsens värld känns det lite som att matematiken sätter gränser för hur bra man kan bli, men jag antar att jag är ute och cyklar när jag tänker så? Någon mer erfaren spelare där ute som plussar på högre nivåer som har tips på vad man bör lära sig efter pottodds och positionsspel? Vad är nästa stora och självklara grej att lära sig och/eller öva på för att så småningom, när bankrullen tillåter det, kliva i nivåer? Skulle givetvis även vara kul att höra vad ett proffs har för tips. OBS! Att jag bara spelar online. Och när jag spelar kontantspel alltid short handed(fem spelare på Svenska Spel). Mvh Meteora Ps. Tar även tacksamt emot tips på hur man undviker att T.I.L.T.A. Brukar ni sätta en gräns nedåt per dag? Ut och jogga/promenera efter en bad beat? Ej köpa in maxbelopp? Eller något annat bra förslag? Har ganska svårt att undvika när jag blir utdragen i stora potter. Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En förlängning av pot-odds är implicita odds. Studera det.

 

Fast det känns inte som svar på frågan, det kommer knappast vara nästa stora grej, men är rätt viktigt och lagom att sätta sig in i efter att ha lärt sig pot-odds.

 

Egentligen har jag nog inget bra svar på frågan.

 

Många tycker att det bara är skit, men läs en bok. Exempelvis No limit holdem i teori och praktik av David Sklansky, eller Theory of Poker av samma författare. Inte för att lära dig 10 ostridiga sanningar om poker, utan för att få lite uppslag om vad du mer har att lära dig. Genom att läsa en bok får du ett helhetsgrepp på vad grundläggande pokerteori handlar om, och kan sedan gå vidare på egen hand.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär dig att inte tilta. det kommer du att tjäna mest pengar på i framtiden.

 

Lär dig styckeindelning så att folk orkar läsa vad du skriver och kan svara på hela inlägget istället för bara de första raderna.

 

Förutom potodds brukar position vara ganska hett att förstå.

 

Och du borde ha lärt dig att det heter "spara".

sry I had to

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Meteora,

 

Åter tillbaka till dina undringar......

 

Jag tycker, som Klyka och Kollikock skrev att du bör börja fundera på:

 

- position, hur man kan utnyttja absolut och relativ position

- varför och i vilka situationer tiltar jag?

 

Sedan så tycker jag att du skall börja titta på olika spelartyper och föra noteringar på spelare du möter för att lära dig att att dels utnyttja dåliga spelares misstag och undika att springa in i "starka" spelares fällor.

 

Mvh

Clueless

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar även tacksamt emot tips på hur man undviker att T.I.L.T.A.

 

tror det bästa mot tilt är att vara jävligt överrullad och spela mååånga händer.

 

testa att pumpa in 10k händer en dag. efter det har du fått dina 50st AA utdragna 10-20ggr samma dag så slutar du bry dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som hjälpt mig mycket med att inte tilta är, som heltok skrev, att spela på en så låg nivå att det inte spelar någon roll om man förlorar ett inköp eller inte. Det är när det gäller mycket som det är skitjobbigt att åka på en bad-beat.

 

Har du tillräklligt stor rulle köper du bara in igen (eller hoppar på en ny turnering) och tänker; -Jaja, det där tar jag snart igen när mina motspelare spelar dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klyka>> Implicita odds, man har väl kommit i kontakt med begreppet. Är det inte vilket odds som erbjuds om man tar hänsyn även till framtida satsningar i kommande satsningsrundor? Det kan man ju inte veta, men antar att ju mer erfaren man är desto bättre känsla får man för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cluelessrookie>> Vad är det för skillnad på absolut och relativ position?

 

Mmm, jag har varit dålig på att föra spelarnoteringar. Jag resonerar lite så här vad gäller spelarnoteringar: det är så många spelare inne på de olika pokerklienterna(Svenska Spel för min del), att det kan ta lång tid innan man stöter på samma spelare igen. Då kan spelaren ha utvecklat sitt spel, alternativt experimenterar med en annan spelstil. Då kan noteringen lura en. Jag tror ett bättre alternativ än noteringar kan vara att snabbt få en uppfattning när man kommer in på ett nytt bord och kartlägga de vid bordet här och nu så att säga. Tycker ni det är helt fel tänkt? Eller är noteringar ett måste för att själv bli framgångsrik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror ett bättre alternativ än noteringar kan vara att snabbt få en uppfattning när man kommer in på ett nytt bord och kartlägga de vid bordet här och nu så att säga. Tycker ni det är helt fel tänkt? Eller är noteringar ett måste för att själv bli framgångsrik?

 

Inte på låga nivåer, där det som du säger är så att man inte kommer att träffa på samma folk ofta. Jag gör som du, bildar mig en uppfattning för stunden. "limpar ofta", "höjer med alla par", "checksyn, checksyn, checkfold", "tror han är oslagbar med A:d: K:c: och floppen 789:s: ". Man får vara uppmärksam, köpte han in för 100 nyss och klonkade triss i femmor på river eller köpte han in för 200 för en timme sen och är nere på 180?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut position är....tja, absolut position, dvs "knappen är bästa positionen".

 

Relativ position. Så här:

 

Antag att du sitter på knappen. I preflopspelet så limpar UTG, en person mitt i bordet slår upp till , låt oss säga 5BB, du synar och BB och UTG synar. På floppen så checkar BB och UTG medans preflophöjaren satsar. Nu har din position helt plötsligt blivit dålig relativt den siste spelaren som agerar på floppen. För även om du synar så har du två personer efter dig som kan folda, syna, höja eller gå all-in.

(Det finns flera skolor för att hantera detta beroende på vilken spelarprofil man är mm. Är man aggressiv så återhöjer man rejält pre-flop för att få alla utom höjaren att vika och på så sätt behålla sin position. Är man konservativ så "måste" man om man synar preflop ha en bättre hand än man normalt sett skulle ha synat med om man hade bästa position även efter floppen. Tex, det finns säkert andra sätt att resonera också)

 

Clueless

 

cluelessrookie>> Vad är det för skillnad på absolut och relativ position?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hyler svarade för mig och jag håller med honom, det är denna snabba överblick som i dom flesta fall är tillräcklig. Dock är det alltid bra att ha en "kompislista" på spelare som är riktiga donatorer. Det första jag gör när jag sätter mig är att i lugn och ro dricka en kopp kaffe och söka igenom spelare som är inne för att se om någon av dom största donatorerna är on-line.

 

 

Clueless

 

Inte på låga nivåer, där det som du säger är så att man inte kommer att träffa på samma folk ofta. Jag gör som du, bildar mig en uppfattning för stunden. "limpar ofta", "höjer med alla par", "checksyn, checksyn, checkfold", "tror han är oslagbar med A:d: K:c: och floppen 789:s: ". Man får vara uppmärksam, köpte han in för 100 nyss och klonkade triss i femmor på river eller köpte han in för 200 för en timme sen och är nere på 180?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Mycket bra och intressanta svar. Det som cluelessrookie skriver är så självklart, ändå har jag inte tänkt på det.

 

Gillade även begreppet "donatorer". Den var klockren. Hittade en på Svenska Spel som jag vann tre raka dueller mot. Den här liraren tror jag höjde ca fem gånger och la sig fem gånger på sammanlagt tre dueller! Och ni vet ju hur många händer man hinner spela på tre dueller. I övrigt syn HELA TIDEN. Givetvis har jag sparat på det nicket. Snacka om lättförtjänta pengar. Enda sättet man kan förlora på är en rejäl bad beat. Till saken hör att man måste ha mindre än hälften av markerna för att kunna torska på en bad beat. Bara att inte ha bråttom, låta avgörandet komma när man har mer än hälften av markerna, d v s det är omöjligt att förlora mot det här nicket som jag hittade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klyka>> Implicita odds, man har väl kommit i kontakt med begreppet. Är det inte vilket odds som erbjuds om man tar hänsyn även till framtida satsningar i kommande satsningsrundor?

Det kan man ju inte veta, men antar att ju mer erfaren man är desto bättre känsla får man för det?

 

Du har helt rätt i ditt påstående. Man kanske inte får exakta odds för att syna med sitt färgdrag och överkort, men med tanke på att du med största sannorlikhet (om du nu har koll på om det är en "donator" eller en tight jäkel) kommer få av han lite på rivern så kan det bli rätt att syna ändå.

Så om du väger fram-och-tillbaka på om det finns pot-odds att syna - fundera då på om du kan klämma ur spelaren ngr pengar om ditt drag sitter. Det behöver inte vara så långa matematiska beräkningar om det hela.

 

EDIT: Däremot skall man alltid vara försiktig med att räkna med impicita odds då man gärna överräknar. Speciellt om man själv är i gungning och är synsugen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det Appel skrev + följande:

 

Implicita odds kan även vara omvända, dvs att dina motståndare får implicita odds från dig.

 

Ett vanligt exempel på imlicita odds är när du sitter med ett PP före floppen och tror att du måste förbättra till triss för att vinna potten. Om du missar trissen på floppen så ger du upp där och då. Chansen att träffa trissen är 1 mot 7,5 (om jag inte missminner mig). Om dina pot-odds är 5 mot 1 så kan det ändå vara värt att syna om du tror dig kunna få in mer än 2.5 till i potten när du träffar.

 

En situation med omvända implicita odds är när du har en färdig men sårbar hand på floppen. Då blir det ofta så att du får betala mer de gånger motståndaren har bättre eller träffar ett drag, men inte kan få in mer pengar de gånger han har en sämre hand än din.

 

sammanfattningsvis så kan man säga så här: Implicita odds ökar den positiva sidan av oddsuttrycket (tex 5 mot 1 blir 7.5 mot 1) medan omvända implicita ökar den negativa sidan (tex 5 mot 1 blir 5 mot 2, alltså detsamma som 2.5 mot 1).

 

Disclaimer: Jag blandar alltid ihop vilken siffra som ska skrivas på vilken sida (5 mot 1 eller 1 mot 5?). Har för mig att det är olika om man talar om pot-odds och träffodds etc. Nån som har koll får gärna rätta mig på den punkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ignatius: Precis, det handlar om disciplin. Många sätter sig ner och tänker: nu ska jag vara tight som ett arsle på low-limit och värdesatsa när jag sätter mina drag. Men ack vad de lackar ur när de inte sätter något efter 1-2 timmar och T.I.L.T.A.R. istället. Dålig på engelska, men säger man inte: Been there, done that shit... : )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg till potodds.

Spelar du NL är implicita oddsen mycket viktigare.

Synar du med ett drag tex är det ofta du inte har potodds... men tittar du på hans stackdjup så ser du att du har implicita odds och kan syna ändå.

(inte sagt att det är det rätta, kanske är bättre att betta sitt drag istället ibland).

Det finns något som heter FE(foldequtity) chansen att motståndare viker bästa handen. Det är ett mycket viktigt koncept. Dock svårt mot callingstations.

 

Vad gäller noteringar är det alltid bra att göra oasett nivå, även om du sällan möter samma spelare. Pga att när du kommer upp i nivå och kanske möter samma spelare flera gånger så har du under hela din tid på lägre nivå övat noteskrivandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...