Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Ja, då är det även dags för mig att starta en dagbok här på forumet.

Målet med denna dagbok är självklart att jag ska utvecklas som pokerspelare. Med hjälp av att jag här rapporterar vinster och förluster samt postar några händer så hoppas jag kunna spela mer disciplinerat och fokuserat.

Jag har spelat Texas Hold'em en del i två månader på SvS. Mest turneringar och SnG men ibland också cash game på 1/2kr Limit. Jag brukar lägga in 100-200kr lite då och då, och brukar kunna spela på dom pengarn iallfall i ca 4-5 dagar innan det tar slut. Jag går allt som oftast plus i början, men blir sedan otålig och börjar tilta.

Mitt mål är alltså att utvecklas inom pokern, och kanske även få lite pengar på köpet! :lol:

Jag har nu bestämt mig för att helt gå över till cash game, och kommer ikväll lägga in en hundralapp för att spela på 1/2kr Limit. Det jag ska jobba för nu är att bygga rullen till iaf en 300kr för att då gå över till 0,5/1kr NL. Låter det vettigt?

Alla tips och råd uppskattas verkligen! Men kom ihåg att jag är nybörjare så bli inte förvånade om jag inte förstår alla termer!

MVH Brunkern

Bankrulle: 100kr

Postad

Skulle inte bli förvånad om du gular ganska snabbt.. Inte lätt att bygga rulle med bara ett inköp, speciellt inte om du ska gå på NL där ett inköp kan försvinna ganska fort :P

Förhoppningsvis lyckas du bygga upp rullen ganska snabbt så att du iaf har 3-5 inköp så att du inte riskerar att förlora allt på en enda han..

Ett alternativ skulle kanske vara att köpa in sig med minimi inköp i början för att minska risken att gula snabbt?

Lycka till!

Postad
Skulle inte bli förvånad om du gular ganska snabbt.. Inte lätt att bygga rulle med bara ett inköp, speciellt inte om du ska gå på NL där ett inköp kan försvinna ganska fort :P

Förhoppningsvis lyckas du bygga upp rullen ganska snabbt så att du iaf har 3-5 inköp så att du inte riskerar att förlora allt på en enda han..

Ett alternativ skulle kanske vara att köpa in sig med minimi inköp i början för att minska risken att gula snabbt?

Lycka till!

Som jag skrev så skulle jag börja med 100kr på 1/2 Limit och där efter försöka bygga upp till 300kr för att spela 1/2 NL, tycker du att 300kr är för lågt? Förstår inte riktigt vad du menar. :roll:

Postad

300 kr för NL 1/2 är absolut för lågt. Man brukar nämna 3000bb som minimumbankrulle när det gäller no limit och för att spela NL 1/2 innebär detta ju att man har en bankrulle på minst 6000 kr.

Postad
300 kr för NL 1/2 är absolut för lågt. Man brukar nämna 3000bb som minimumbankrulle när det gäller no limit och för att spela NL 1/2 innebär detta ju att man har en bankrulle på minst 6000 kr.

Jaha, oj! :) Aja, man lär sig något nyss varje dag! Tycker du då att jag istället ska jobba mig uppåt i limit klassen? Finns det någon norm där också på hur många bb man ska ha på rullen, för diverse nivåer?

MVH

Postad

Om du är vinnande på SnG kan du ju börja med det för att få rullen att växa till sig lite innan du ger dig på NL men med så lite som 100 kr kan du gula ganska lätt vad du än spelar. Aja ingen jätteförlust att ersätta men lycka till!

Postad

Visst ja, jag menade självklart från början att jag ska jobba mig upp till 0.5/1kr NL. Blir så förvirrad när de på SvS står 1/2 limit, så är det 0,5/1kr :oops:

Varför är det så? Alltså, står att det är 1/2 limit rum, men det är 0,5/1kr?

Postad
Jag brukar lägga in 100-200kr lite då och då, och brukar kunna spela på dom pengarn iallfall i ca 4-5 dagar innan det tar slut. Jag går allt som oftast plus i början, men blir sedan otålig och börjar tilta.

Om du är vinnande på SnG kan du ju börja med det för att få rullen att växa till sig lite innan du ger dig på NL men med så lite som 100 kr kan du gula ganska lätt vad du än spelar. Aja ingen jätteförlust att ersätta men lycka till!

Kanske inte är jättevinnande som det verkar?

Du kan väl iaf spela 0.5/1 istället?

Spara ihop till en tusenlapp eller kanske två, beroende på hur snabbt du gular det kanske du ska läsa på lite och sen göra ett nytt försök!?

Postad

pga otålighet och tiltning gulade jag hela hundra lappen jag la in igår kväll. Nu tar jag sommarlov från spelandet, och inriktar mig på att läsa lite poker böcker osv. då jag känner att mina pokerkunskaper är alldeles för låga, och även så min budgett bestående av studiebidrag.

Tycker ni jag borde spara ihop, iallfall 500kr innan jag lägger in nästa gång?

Glad sommar på er! :-D

Bankrulle: 0kr 8-)

Postad
pga otålighet och tiltning gulade jag hela hundra lappen jag la in igår kväll. Nu tar jag sommarlov från spelandet, och inriktar mig på att läsa lite poker böcker osv. då jag känner att mina pokerkunskaper är alldeles för låga, och även så min budgett bestående av studiebidrag.

Tycker ni jag borde spara ihop, iallfall 500kr innan jag lägger in nästa gång?

Glad sommar på er! :-D

Bankrulle: 0kr 8-)

Det var väl tråkigt, men kanske en god läxa.

Gällande Fixed limit så rekommenderas 300 - 500 BB (Big Bets). Det innebär att om du skulle spela 1/2 limit så skall du ha minst 600kr allra helst 1000kr.

Spelar man högre sedan så sägs 1000BB vara stabilt och tryggt.

Postad
Varför är det så? Alltså, står att det är 1/2 limit rum, men det är 0,5/1kr?

1/2 NL betyder ju att small blind är 1 och big blind 2. 1/2 FL betyder dock att big blind är 1 medan big bet är 2. Före och på floppen är det summan av big blind som är den enda man kan betta medan den på turn och river är dubbelt så stor, alltså lika stor som big bet.

Bättre lycka nästa gång btw :)

Postad
Det var väl tråkigt, men kanske en god läxa.

Gällande Fixed limit så rekommenderas 300 - 500 BB (Big Bets). Det innebär att om du skulle spela 1/2 limit så skall du ha minst 600kr allra helst 1000kr.

Spelar man högre sedan så sägs 1000BB vara stabilt och tryggt.

Ja, det var nog en god läxa!

Okej.. Konstigt att man gular gång på gång när man lägger in en fjuttig hundra lapp! :-)

1/2 NL betyder ju att small blind är 1 och big blind 2. 1/2 FL betyder dock att big blind är 1 medan big bet är 2. Före och på floppen är det summan av big blind som är den enda man kan betta medan den på turn och river är dubbelt så stor, alltså lika stor som big bet.

Bättre lycka nästa gång btw :)

Jaha, då förstår jag!

Ja, tack du! ;D

Postad

Skulle bli impad om du klarar av att inte gula. Igen. Varför sätter du ens in 100 spänn? Känns lixom... onödigt.

Satsa på en nodepositbonus istället? Finns ju 10 dollar gratis här och där. Satsa på det istället isf. Dom kan man ju losa utan å bry sig. Försök fixa nån sån först, ta ut cashen, å sätt in dom tillsammans med din hundring på nån annan sajt.

Bara mitt tips. Lycka till iaf :-D

Postad
Tycker du borde läsa på "money management" lite. Om man lirar sng's bör man ha kring 30 inköp som minst. Dvs 660 kr om du lirar 20+2kr sng's.

Fullkomligt ovisentligt i dehär fallet. Rullen är de kapital man har att avsätta för poker. Torskar han sina 100kr här betyder ju inte det slutet i hans poker kariär, utan han kan utan problem sätta in 100 nya. Att ha en rulle med x antal inköp är intresant först när de är dom enda pengarna du har att lägga på poker.

Postad
Fullkomligt ovisentligt i dehär fallet. Rullen är de kapital man har att avsätta för poker. Torskar han sina 100kr här betyder ju inte det slutet i hans poker kariär, utan han kan utan problem sätta in 100 nya. Att ha en rulle med x antal inköp är intresant först när de är dom enda pengarna du har att lägga på poker.

Precis! Tycker det är bara till att tuta och köra. En hundring är ju inte hela världen så det är bara till att chansa liksom. Bra att du kör 20+2 dock för då behöver ju inte allt gå iväg direkt utan du får iaf spela minst några stycken. Sen dessutom blir det bra träning och det är alltid roligare att ha en liten insats på spel.

Lycka till!:-)

Postad

Spelade en session som varade på tok för länge! Satt för många timmar limmad i stolen, för att i början gå plus, men sedan bara nedåt!

Som sagt spelade till en början ganska bra, och gick också på plus. Jag har kommit underfund med att jag är grymt dålig på HU! Förlorar 80% av alla HU jag spelar. Det blir det till att jobba mer på!

134-75=59

Bankrulle: 59kr

Postad

Det är verkligen inte lätt att sova i den här värmen! puuuh!

Sömnlös som jag var bestämde jag mig för att dra en session och kom ITM 2 av 3 SnG's, vilket gjorde att jag plussade 50kr och kan nu sova gott!

godnatt gott folk!

Bankrulle: 109kr

Postad

Inte alls oväntat gulade jag denna hundring också, efter en del tilt drag samt en jävulsk massa otur! (Dålig ursäkt, jag vet!)

Nu blir det till att plugga in lite money manager, och en jävla massa pokerböcker, så återkommer jag efter sommarjobbet, med nya kunskaper och mål!

Återigen, ha en trevlig sommar kära pokervänner!

• 9 months later...
Postad

Oj, det var inte igår man tittade in här inte! Ungefär tio månader sedan jag skrev.

Jag gulade alltså dom pengar jag la in på SvS och började efter det nöta freerolls. Jag lyckades klonka €60 och spelar fortfarande på dom pengarna. Har hoppat runt på alla möjliga siter och rullen har pendlat mellan $100 - $700. Jag har för det mesta spelat SnG's för inköp mellan $5 och $22.

För ungefär en vecka sedan var jag tvungen att casha ut nästan hela rullen. Jag lämnade dock 700kr för att göra comeback på SvS. La bara in 300kr för att kunna spela just för kvällen och för att sedan lägga in de resterande 400kr senare. Dom 300kr jag la in har nu växt till 800kr på 860st spelade händer, så jag struntar att sätta in de resterande pengarna.

Jag ska försöka att hålla igång dagboken genom att posta lite händer och bokföra lite resultat. Jag hoppas att det ska vara utvecklande för mitt spel.

April: +500kr / 860 händer spelade

Postad

Inleder spelandet med att vinna nästan ett helt inköp på ett fyrtal, ganska bra start! :ola:

Gick lite upp och ned efter detta, var rätt kortdöd men plussade iaf 210kr. Blev inte så många händer dock, är för trött.

April: +700kr / 976 händer spelade