Gå till innehåll

Bra musik att lyssna på till poker


Playboy

Recommended Posts

Har väl undvikit att skriva här, mest för att den här tråden redan finns, är jag övertygad om.

 

Om man vill ha bra och ganska lugn musik som inte tar över allt för mycket, men som gärna får dig att spetsa öronen då du just lagt dig på alla bord så har jag några rekommendationer.

 

Frank Black - Teenager of the Year

Ett fantastiskt album, kanske hans bästa. Innehåller förvisso en del av hans patenterade tvära kast i volym och tempo, men är mestadels en (låååång) skiva med den tjocka sagofarbrorn och det passar honom storartat. Låtar som fastnar.

 

The Velvet Underground and Nico.

Kanske tidernas bästa skiva. Den människa är inte född som inte blir kär i första spåret "Sunday Morning" den första genomlyssningen. Inte för att det spelar så stor roll, det är väl det enda spåret på skivan med den produktionen, resten låter mycket råare och mer Velvet. Resten av skivan blir bättre. Lou Reeds röst blandat med den kanske svåra, men helt underbara Nico utgör den överlägset bästa man/kvinna-duon 20 år framåt. En epokgörare, en klassiker, ett måste.

 

Kajsa Grytt - Är vi på väg hem?

2000-talets "stora havet", en mäktigt, vidrigt intimt producerad svensk popjuvel. Kajsa Grytt bosätter sig omedelbart femton nanometer utanför ditt öra och lämnar dig 10 spår senare. Hon lämnar dig som en spillra av det oskyldiga jag du en gång var, men behöver du tröst så finns hon alltid där för ett varv till.

 

Kate Bush - The Kick Inside.

Skriven att ett tonårigt geni, framförd av en tonårig uppenbarelse. Kate Bush liknar egentligen inte mycket annat, och kanske är det tur - hon är ibland lite för perfekt. Lite för vuxen. Innehåller inte bara fantastiska spår som "Wuthering Heights" och "The man with the child in his eyes", hela skivan är en trygg systerkänsla till att ligga på rygg intill havet och sövas av vågornas brus.

 

The Magic Numbers - The Magic Numbers.

I mitt tycke en bättre skiva en förra årets uppföljare. En briljant debut, egentligen oslagbar vad gäller mjuk och trygg rockmusik från de senaste åren. Ett underbart pärlband av låtar där alla är nästan så där bra att just den låten borde ha släppts som första singel.

 

The Hidden Cameras - The Smell of our Own.

När homoerotik inte är pastisch och yta. Givetvis finns här 2000-talets kanske bästa låt, "Ban Marriage", men du ska lyssna skivan eftersom det här är det bästa vår tid har att erbjuda i form av den senaste miniflugan - dussinstarka orkestrar ledda av en karismatisk chefsideolog, i det här fallet Joel Gibb.

 

Jens Lekman - When I said I wanted to be your dog.

Helt klart en av de senare svenska skivor som "roterat" mest hos mig. Jens har en något avvikande och utmärkande röst. Det är tänkbart att man fastnar och inte riktigt tar sig förbi rösten. Men gör man bara det finns här en skiva utan egentliga svagheter, med skyhöga toppar, såsom "Maple Leaves" och "The Cold Swedish Winter".

 

El Perro Del Mar - Look! It's El Perro del Mar!

Kanske inte lika lätt att få tag på. Men ser du den - kasta dig över! I mitt tycke kan man ingenstans i världen idag hitta en mer fängslande röst än flickan med det för utlandslansering inte allt för lämpliga namnet Sara Assbring. Förtrollar dig (i varje fall mig) från första sekund, och släpper aldrig taget. När sedan rösten får sällskap av en uppbackande kör knackar glädjetårarna gärna på dörren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 64
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Gillar inte alls lugn musik när jag grindar. Blir väldigt ofta öldrickar-rock såsom AC/DC, Kiss, GNR, The Stooges. Det får inte vara för nyansrikt eller ptja.. vackert. Pet Sounds med Beach Boys, kanske mitt favoritalbum, går fetbort under grinden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Muse är bra. Speciellt skivan Absolution. Radiohead funkar för de flesta. Jozé Gonzales är soft. Mars Volta är skitbra. Porcupine Tree också.

 

Joanna Newsom är typ världens grymmaste tjej som spelar stillsamma låtar på sin harpa och sjunger med en extremt annorlunda röst. The Milk-eyed Mender är lite mer "hittig" medan den senaste, YS, har längre låtar och är aningen mer komplex. Där har tillkommit lite stråkar och annat om man gillar sånt.

 

Tar man lite äldre musik är Yes riktigt bra. De har gjort lite blandat dock, Close To the Edge är underbar. Fragile är en bra skiva med. Pink Floyd självklart :)

 

Sen är ju Frank Zappa Gud helt enkelt. Prova Apostrophe, Overnite Sensation och One Size Fits All för relativt "normal" gammal hederlig rockmusik. Sheik Yerbouti (världens coolaste skivtitel? ;)) är också lite rockig, den innehåller även Bobby Brown, den enda Zappalåt världen verkar gilla. You Are What You Is är lite mer "mainstream" om man någonsin kan använda det ordet i samband med Zappa. Här har vi sköna låtar (med sköna titlar som) Harder Than Your Husband, Suicide Chump och The Meek Shall Inherit Nothing.

Vill du ha skivor från hans mer jazziga period tar du Hot Rats och The Grand Wazoo.

Vill du ha hans mer psykade grejer tar du Them Or Us och t.ex. Jazz From Hell.

Vill du höra världens grymmaste liveunderhållare kan du väl börja med Make A Jazz Noice Here. Eller kanske Live at the Filmore för lite mer old school Zappa.

 

 

Annars kan du börja dyrka Satan och lyssna på snälla band Som Nile, Defleshed och Dark Funeral typ :)

 

 

Riktigt bra musiksmak må jag säga. Håller helt med Att Muse "Absolution" är en given skiva. Likaså mars volta, Men en sån med sådan musiksmak måste ju bara älska Queens of the stone age, Tool, Mark Lenegan m.fl.

 

Men till Poker skulle jag rekommendera Bebel Gilberto, Erykah Badu lite softare grejjer. Men när tilten slår till åker Marilyn Mansons senaste platta på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på spelartyp så skulle jag nog rekommendera olika musikstilar, själv lyssnar jag mycket på Rage Against The Machine. Tyckker denna musik hjälper mig att spela aggressivt. Kanske inget att rekommendera för dom som har lätt att tilta...:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt bra musiksmak må jag säga. Håller helt med Att Muse "Absolution" är en given skiva. Likaså mars volta, Men en sån med sådan musiksmak måste ju bara älska Queens of the stone age, Tool, Mark Lenegan m.fl.

 

Men till Poker skulle jag rekommendera Bebel Gilberto, Erykah Badu lite softare grejjer. Men när tilten slår till åker Marilyn Mansons senaste platta på.

 

Tackar :)

Större delen av min tid lyssnar jag dock på diverse döds/thrash/black-metal. Blandar upp det med saker av typen jag skrev ovan plus hiphop och lite jazz/fusion. Med ojämna mellanrumäven lite klassisk musik.

 

När det gäller softare grejer är jag väldigt specifik, kan gilla vissa grejer och tycka andra är urtråkiga och meningslösa när alla andra tycker det låter likt. Har aldrig riktigtk fastnat för Queens of the Stone Age men jag tycker att Tools 10 000 Days är en riktigt riktigt bra skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet axplock:

 

Albert Hammond Jr.

Antony & the Johnsons

Arcade Fire

Architecture in Helsinki

Belle & Sebastian

Bob Dylan

Camera Obscura

Clap Your Hands Say Yeah

Comet Gain

Cansei De Ser Sexy

Death Cab For Cutie

Elliot Smith

Franke

Hidden Cameras

Hot Chip

Interpol

Jesus and the Mary Chain

Joy Division

Love Is All

Maps

Modest Mouse

Morrissey

My Favorite

Of Montreal

Pixies

The Embassy

The Libertines

The Magic Numbers

The Posies

The Postal Service

The Shins

The Smiths

The Stone Roses

The Tough Alliance

TV On The Radio

Velvet Underground

Wilco

 

Och så självklart världens bästa låt, helst sjungen av världens bästa fotbollslags klack; "You'll never walk alone".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Takidas nya(riktigt underskattat band). Samt nya med Linkin Park.. Lägg in det på en spellista och tryck på repeat!..

 

Men va va detta? ...låter som ett lokalt band från typ vaggeryd !

Bland det sämsta jag hört på länge, då har jag nog hellre på rix fm och lyssnar på deras skiva dom spelar !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du är en gammal Linkin Park fan och bara lyssnat på nya albumet en gång så lyssna en gång till och ge det en chans så kommer du älska det :D

 

Word!

 

Precis så var det för mig.. Helt fantastiskt skiva efter att lyssnat mer än den första gången!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...