Gå till innehåll

Hur fungerar Pokerace-HUD?


Tokstolle

Recommended Posts

Ber på förhand om ursäkt om detta inlägg är postat i fel forum...

 

Då jag multitablar många bord tänkte jag att det vore en bra idé att använda Pokerace, dock har jag lite funderingar angående programmet:

 

1. Kalkylerar PA sin statistik på gamla HH:s i mappen som man väljer under inställningar, eller baseras den på Poker Trackers databas av importerade HH:s? Det borde ju vara det första alternativet, men då jag läste att Pokertracker måste vara installerat för att PA ska fungera blev jag tveksam.

 

2. Jag har ungefär 20k händer som jag har komprimerat till en fil, efter rekommendation från PT. Om det är så att PA baseras på HH:s i txt-format (se fråga 1) skulle jag behöva dekomprimera denna fil. Vet någon hur?

 

3. Finns det någon bra tutorial till värdena som PA visar, och vilka värden som är normala, respektive indikerar tighta spelare etc...

 

Tack så mycket i förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) På en databas med pokertracker schema (alltså en pokertracker databas), plus att beroende på klient använder den ibland andra källor (direkt från minne,HH filer etc) för "live" data.

 

2) Förstår inte vad du menar, men antar att du komprimerat en acess databas. Spelar ingen roll, svaret på din fråga ("Vet någon hur?") är ja. Svaret på frågan du ville ställa är nej.

 

3) Ingen aning (om det finns en bra tutorial), men det finns hyllmeter efter hyllmeter med material ... på nätet.

 

Det är rätt enkelt att komma igång, lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2) Förstår inte vad du menar, men antar att du komprimerat en acess databas. Spelar ingen roll, svaret på din fråga ("Vet någon hur?") är ja. Svaret på frågan du ville ställa är nej.

 

 

Om man inte behöver dekomprimera denna fil, ska man lägga den i mappen som man hänvisar PAHUD till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte behöver dekomprimera denna fil, ska man lägga den i mappen som man hänvisar PAHUD till?

 

Det korta svaret är både ja och nej, du ska inte flytta filen (hur ska pokertracker då kunna hålla den uppdaterad?) - men filen ska ligga i en mapp som PA HUD "känner till".

 

Ett försök till längre svar:

Som jag redan sagt så förstår jag inte riktigt vad du menar med att du komprimerat, kanske behöver dekomprimera en fil. Om det inte är fallet att du har gjort "Compact A Poker Database"/"Compact A Hand History Database" i Utilities menyn i pokertracker eller motsvarande funktion - beskriv (ganska exakt) vad du har gjort så kanske jag eller någon annan här kan hjälpa dig. Men om det är det du har gjort kan du helt ignorera (effekten är att vissa saker går lite fortare) att du gjort det och följa tutorial:en som länkades till ovan. Jag kommer inte ihåg hur man först pekar ut en databas/databaser till PA HUD, om det inte går att välja den/dem direkt så får du peka på filen - eller mappen filen ligger i (typ :"C:\Program Files\Poker Tracker V2" om du inte manuellt flyttat den och manuellt konfigurerat om poker tracker).

 

Om du har problemt att få igång det, och vill ha hjälp här föreslår jag att du ger så mycket du kan av bl a följande info:

Operativ system och språk

Poker Tracker version

Vilken sorts (acess eller postgre) databas du använder till pokertracker

Vilket nätverk/site/klient/etc det gäller

Var i tutorial:en du kör fast/inte fattar (gärna med citat/länk)

Vad du menar med att du komprimerat en fil. (använde du något program etc etc)

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått igång allting, men blev lite orolig över att jag har komprimerat min HH:s (med den metoden som du beskrev), vilket skulle leda till att PAHUD inte skulle ta med dessa HH:s i beräkningarna, men om jag har förstått det rätt baseras PAHUD på PT:s databas, och använder de HH:s som uppkommer under det pågående spelets gång till att skapa markörer som vet vilka värden som ska hämtas från PT, samt korrigerar värdena efter det senaste händerna så det blir i "realtid".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

allting verkar funka fint, en sista fråga dock:

 

Behöver man ha Pokertracker på under spelets gång för att statsen ska uppdateras?

 

Annars ksulle man ju inte behövt PT alls, eller?

 

Vissa funktioner fungerar dock med anbart acehud. Visning av muckade händer bland annat,,,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

allting verkar funka fint, en sista fråga dock:

 

Behöver man ha Pokertracker på under spelets gång för att statsen ska uppdateras?

 

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar men normalt sett kör du File/Auto-Import för respektive nätverk du spelar på och väljer "Start Timer" efter att du pekat till den katalog där dina hand histories loggas. Då adderas dina händer till det som finns i databasen redan och det är det som visas i din overlay.

 

Angående vilka värden som betyder att någon är tight eller inte så beror det till att börja med ganska mycket på om det är shorthanded eller tiomannabord osv. Men om någon har en låg aggression factor, t ex under 1, vilket innebär att han synar oftare än höjer så är han väl ganska passiv i alla fall. Om han frivilligt stoppar pengar i mitten (VP$IP) 25-30% av potterna eller mer vid shorthanded så är han ganska lös, och om han höjer 20% eller mer så är han ganska aggressiv. Du kan även köra autorate på spelarna i Pokertracker för att se vad programmet säger.

 

Det finns säkert många som har helt andra åsikter om det här, men några procent hit och dit spelar inte så stor roll. Man kan ofta se tydliga tendenser i de här siffrorna i alla fall. Men det krävs nog att man spelar mot samma spelare i ganska många händer innan man kan börja lita på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://pokerforum.nu/forum/studier/7998-prg-allt-om-pokerace-hud-15.html#post685439

 

Ovanstående tråd är 15 sidor lång och handlar enbart om PA hud, för den som vill läsa mer dvs...

 

Det finns säkert många som har helt andra åsikter om det här, men några procent hit och dit spelar inte så stor roll.
% beror väldigt mycke på vilken typ av spel man spelar, full/short/hu, fixed/pl/nl, texas/omaha, cash/sng/mtt osv
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...