Gå till innehåll

spelproblem och yrkesspelare?


pisak84

Recommended Posts

går ju inte ihop som blommor och bin direkt...

 

finns det fler än ja som har grova spelproblem fast vinner på poker?

 

vinnner vinner vinnner sen tiltar bort typ alla vinster eller mer... lever rätt gott där emellan tiltarna för att sedan ha extrem apati och depression och ångest när man väl tiltat....

 

måste väl finnas fler?

 

så hur gör man då... finns det nåt sätt att lösa detta om att sluta med poker inte är nåt alternativ? hur sjukt det än kan låta så är livet när det är gott värt mer än ett vanligt liv trots absurd ångest ibland.

 

seriöst levt gott sen jag började med pokern men inte riktigt kommit nån vart i stakes eftersom jag mer eller mindre regelbundet tiltar bort nästan hela rullen... trodde jag skulle va miljonär by now, men hade missat biten om självdiciplin. en förlustdag blir sällan på mindre än en tredjedel av rullen... då är det självklart så att förlustdagarna är få jämfört med vinsterna men alldeles för stora... sätter även in cash tills visat är maxat och neteller tomt osv...

 

känner mig som universums största torskfilé men ser inte sluta med poker som alternativ.. vet jag är bra på spelet och skulle betala enormt för den som kunde lösa mina tilt-diciplin problem... om jag kunde lagt ner när jag visste att jag borde idag till exempel hade jag sparat runt 150K SEK. sånt ger ångest.

 

babbla på, om nån är i samma sits, säg hej.

 

hej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hadde detta problemet innan.

Går spelat dåligt så tycker jag inte det är roligt, bara att pyssla med annat.

Dåligt spel genererar dåligt självförtroende och dåliga beslut, tar man paus under ett par dagar brukar man hitta spelet ganska snabbt igen !

 

Nu är jag inte yrkesspelare men för under 05 var pokern min enda inkomst och tror jag skulle lyckas bättre idag eftersom jag slutar när jag tiltar.... i mina downswings perioder förlorar jag mycket mindre nu än då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är med på vad ni säger och håller med om att man brukar spela bättre om man slutar och tar en paus på nån dag åtminstone...

 

problemet är att när jag väl börjat torska har jag så sjukt svårt att sluta spela... kan inte förklara men tankarna som rör sig i huvet är mest "GAHHH tilt, nu skiter jag i" sen kan man torska hur mycket som helst utan att bry sig för stunden... först efteråt när allt e borta som man inser att va i helvete höll jag på med osv..

 

läs ångest..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Pisak.

 

Jag ser dig ofta spela och förutom tilt så har du ett annat stort problem, din table secetion är usel!

 

Visst du kanske kan spöa regularen på andra sidan bordet, men det är knappst lätt, och varför göra det svårt för sig?

Jag ger nästan aldrig samma duktiga spelare nöjet att råna mig två gånger.

Spela emot fisk istället!

 

Sen måste du såklart göra något åt din tilt också, förlorar du en en 3-4 inköp till en motspelare som är bättre än jättedålig så är det lika bra att ge upp istället för att ge honom nöjet att tilta av dig mycket mera.

Kollade på när du mötte groi för några veckor sen, det var tragiskt att se hur tiltad du blev. Folk i chatten såg att du spelade uselt och till dig att sluta, du tackade för omtanken men klarade inte av att lämna bordet fören ditt Prima-konto var helt tömt.

Även om du normalt är bättre än denna spelaren så MÅSTE man märka när det är dags att sluta, även om man tycker att det är sin tur att vinna nästa stora pott.

 

Detta gäller även när det har gått bra men börjar gå sämre som när du t.ex. fick tilt på 1907Kanaria och vann massa inköp av honom. När han sen började spela bra och vinna tillbaka och du började tilta och kunde inte sluta fören han hade tagit tillbaka allt.

Visst är det fult att hit'n runna men jag spelar då iaf får pengarna och inte för ärans skull. Så när man märker att det är man själv som är fisken vid bordet så finns det inget värde att stanna kvar utan istället tacka för matchen. Andra spelare gör såhär emot dig.

 

För att sammanfatta vad jag har skrivt så skulle man kunna säga:

Spela emot dåliga spelare och fortsätt sålänge det går bra, sluta när du mäker att det börjar gå dåligt.

 

Jag vet att du är en duktig spelare och får du bara kontroll på din tilt är jag övertygad om att du kan håva in mycket pengar på poker.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för ett långt och intressant svar.. kommer läsa det igen imorrn när det snurrar mindre i skallen :-)

 

en grej som jag själv kommer att tänka på när jag läser det du skriver är att det är nån stolthets grej som gör att jag vägrar acceptera en förlust och vägrar lämna bordet i princip...

 

ska fundera lite på andra lösningar.. intressant om table selection också... finns ett fåtal spelare jag undviker, fler jag borde undvika. ofta edgen är extremt liten, och jag förlorar alltid mer mina dåliga sessioner än dom så i längden går jag givetvis back om det är jämnt motstånd.

 

börjat kolla lite andra siter också...

 

sjukt trött nu, skall kolla in tråden igen som sagt. 8-)

 

Tjena Pisak.

 

Jag ser dig ofta spela och förutom tilt så har du ett annat stort problem, din table secetion är usel!

 

Visst du kanske kan spöa regularen på andra sidan bordet, men det är knappst lätt, och varför göra det svårt för sig?

Jag ger nästan aldrig samma duktiga spelare nöjet att råna mig två gånger.

Spela emot fisk istället!

 

Sen måste du såklart göra något åt din tilt också, förlorar du en en 3-4 inköp till en motspelare som är bättre än jättedålig så är det lika bra att ge upp istället för att ge honom nöjet att tilta av dig mycket mera.

Kollade på när du mötte groi för några veckor sen, det var tragiskt att se hur tiltad du blev. Folk i chatten såg att du spelade uselt och till dig att sluta, du tackade för omtanken men klarade inte av att lämna bordet fören ditt Prima-konto var helt tömt.

Även om du normalt är bättre än denna spelaren så MÅSTE man märka när det är dags att sluta, även om man tycker att det är sin tur att vinna nästa stora pott.

 

Detta gäller även när det har gått bra men börjar gå sämre som när du t.ex. fick tilt på 1907Kanaria och vann massa inköp av honom. När han sen började spela bra och vinna tillbaka och du började tilta och kunde inte sluta fören han hade tagit tillbaka allt.

Visst är det fult att hit'n runna men jag spelar då iaf får pengarna och inte för ärans skull. Så när man märker att det är man själv som är fisken vid bordet så finns det inget värde att stanna kvar utan istället tacka för matchen. Andra spelare gör såhär emot dig.

 

För att sammanfatta vad jag har skrivt så skulle man kunna säga:

Spela emot dåliga spelare och fortsätt sålänge det går bra, sluta när du mäker att det börjar gå dåligt.

 

Jag vet att du är en duktig spelare och får du bara kontroll på din tilt är jag övertygad om att du kan håva in mycket pengar på poker.

 

Lycka till!

 

mvh: EvoVIII

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En aspekt ur det hela kan vara att det blir personligt.

Alltså när fisken eller bullyn klonkar in på rivern blev jag förr förbannad o köpte in gång på gång o chansade mer för att sätta "flaxnissarna" på plats.

 

Det blir bara en ond spiral där tilten blir oundviklig.

Några tips som hjälper mig och är förutsättning att fortsätta med pokern:

 

1.Procentregeln..max 10% av rullen i maxförlust på en dag.

2.När du har stilltje eller oflyt vid ett bord,byt bord.

3.Låt det alldrig bli personligt.

 

Vi vet alla att när oflyten väl börjat är det inte ovanligt den håller i sig hela dagen,det är dessa dagar vi MÅSTE undvika spela,så om ovanstående regler börjar glida oss ur händerna måste vi tänka logiskt och logga ur med ett leende.

Ladda ner en pökis med nån storbystad blondin:lol: ,beställ en pizza o njut av en komedi eller stick ner o lira biljard med kompisarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lärde mig för något år sedan att det spelar egentligen ingen roll vad man sätter upp för regler osv i början. Allt ligger hos dig själv och du själv måste ta steget att sluta spela eller skärpa till dig (få bort tilten). Lyckas du göra detta en gång, kommer andra, tredje.... bli enklare. Allt handlar om rutin, när du fått lite rutin på att sluta spela eller avtilta dig, så borde du vara redo att sätt upp regler som passa just dig (det är nämligen väldigt individuellt var som hjälper).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske nagon fran familjen, eller kanske flickvan, eller vem som helst, borde ha koll pa dig. Vet att det har kan lata extremt, men det ar sa det funka för min bror. Han ar 22 ar , pengarna ligger hos morsan, och hon överför varje dag en viss summa. Han bor inte hemma hos morsan , nar han behöver pengar sa ringer han.. Jag vet, det ar ratt skammigt.. Han kan vinna enormt mycket, men tiltar valdigt snabbt och da beter han sig som du. Ja, det var ett förslag..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukade ha en postit-lapp på skärmen där det stod typ "omg din idiot, sluta tilta, gå ut!" 8-) Jag kollade rätt ofta på den när jag tilitade, skrattade lite för mej själv och tog en paus. Det låter hur töntigt som helst men det funkar bättre än det låter. Postitlappar är ganska mycket billigare än en tilt, det kan vara värt ett försök...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukade ha en postit-lapp på skärmen där det stod typ "omg din idiot, sluta tilta, gå ut!" 8-) Jag kollade rätt ofta på den när jag tilitade, skrattade lite för mej själv och tog en paus. Det låter hur töntigt som helst men det funkar bättre än det låter. Postitlappar är ganska mycket billigare än en tilt, det kan vara värt ett försök...

 

Heh, brukade ha en post-it på skärmen där det stod "FOLDA" med stora bokstäver men har tagit ner den nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

avslutade precis en session heads up där jag backade ungefär 1800 vilket är lite drygt 4 inköp på 2\4.

 

skrev i chatten, guess it wasnt meant to be... och stängde bordet.

 

direkt efter känner jag mig upprörd och nånting inom mig vill bara spela, gärna högt och vinna tillbaks snabbt... men jag ska vara lugn nu och inte spela tills jag känner mig helt avtiltad vilket kan vara ikväll eller imorrn t.ex.

 

framsteg för mig, DOCK lite "fusk" eftersom jag i morse vann 1500 ungefär så jag är inte så back idag, men helt skilda sessioner och jäkligt tiltad nu.

 

det mesta kom från en 2K pot med AK mot QQ i övrigt, hade suttit gott.

 

Aja, denna tråden ska bli min räddning i pokern :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

avslutade precis en session heads up där jag backade ungefär 1800 vilket är lite drygt 4 inköp på 2\4.

 

skrev i chatten, guess it wasnt meant to be... och stängde bordet.

 

direkt efter känner jag mig upprörd och nånting inom mig vill bara spela, gärna högt och vinna tillbaks snabbt... men jag ska vara lugn nu och inte spela tills jag känner mig helt avtiltad vilket kan vara ikväll eller imorrn t.ex.

 

framsteg för mig, DOCK lite "fusk" eftersom jag i morse vann 1500 ungefär så jag är inte så back idag, men helt skilda sessioner och jäkligt tiltad nu.

 

det mesta kom från en 2K pot med AK mot QQ i övrigt, hade suttit gott.

 

Aja, denna tråden ska bli min räddning i pokern :lol:

 

Hehe lycka till:-D . En grej som är jäkligt avtitlande är att så fotr du känner att det inte är din dag lr att du är tiltd så stick ut o spring:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Pisak...

 

Sjukt intressant o läsa om din öppenhet kring din svaghet, vid namn TILTEN!. Jag har följt dig nu i 3års tid, ser att du är en sjuk talang. Det kan låta skumt men jag ser mig själv i dig:). Har exakt samma problem, har blackat 15K BR flera ggr på en dag. Så känner igen mig i din beskrivning av den tomhet som medföljer.

 

 

En grund i TILTEN för mig är att jag haft presige vill utvecklas komma på högre limits så fort som möjligt.

 

Därför har jag nu som en sista utväg skaffat mig en TILTGUARD som ständigt vakar mitt lirande o som jag pratar med via mikrofon på msn:). Det är en god vän som oxå lirar.

Så får MAX förlora 5inköp på ett pass/dag, vilket jag gjort 3dagar denna månad. Sjukt tungt o gå ut!, men TILTGUARDEN har en vetorätt!.

 

Har lirat o dragit in sköna dollars på 1/2 2/4 o även kännt på 5/10, men nu idag så lirar jag bara 05/1 HU:):-D.

 

Kör 3bord HU ca 5-7timmar om dan bara 05/1 HU och har dragit in 14K dollars med rejk denna månad:). Trots detta sjuka pluss så kommer jag fortsätta grinda på denna sjukt låga nivå. Inte för att jag spelmässigt inte håller för d gör jag upp till 5/10 iaf, utan för att TILTEN ska hållas lugn o utplånas!!!:).

 

På denna nivån så försvinner prestigen sakta men säkert och den sjuka edgen man har är sanslös:).

 

Mitt råd PISAK till dig är att gå ner i nivåer o GRINDA bort TILTEN skaffa TILTGUARD som är med dig always!. Kör 1/2 HU o slakta ett par månader så har du en 20K i månan utan problem:). Du är KUNG HU så in o KROSSA!.

 

intressant o se vad du tycker

 

med vänlig hälsning/

 

woven som blev wolfen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har samma problem. tiltar bort riktigt mycket i perioder när jag inte är motiverad eller tiltad. spelar för att jag vet att jag har övertag. grejen är att man har aldrig övertag när man är tiltad, svårt att pränta in i huvudet dock. hade definitivt varit miljonär om jag inte var en sådan extrem sopa på självdisciplin, det är jag rätt säker på.

 

jag är alltså väldigt medveten om att jag inte spelar bra och kommer att förlora, men jag kan inta låta bli att spela. sen mmår jag kasst efteråt. i perioder har jag kontroll, andra perioder saknas den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

back 30K nu på typ en vecka... det sjuka är jag tycker det mesta är från otur känns som jag är riktigt running bad just nu....

 

setups hela tiden, monster mot monster osv.... visserligen har jag spelar mycket högre än jag borde, men otrolig otur..

 

vet inte riktigt vad jag ska göra nu, känns bara väldigt tungt med en doft av apati..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

back 30K nu på typ en vecka... det sjuka är jag tycker det mesta är från otur känns som jag är riktigt running bad just nu....

 

setups hela tiden, monster mot monster osv.... visserligen har jag spelar mycket högre än jag borde, men otrolig otur..

 

vet inte riktigt vad jag ska göra nu, känns bara väldigt tungt med en doft av apati..

 

Har du tillgång till HH tycker jag du ska kolla igenom dina händer så kommer du hitta stora läckor och märka att du inte spelat bra på ngt sätt senaste tiden. Alltid tungt att torska 30k men been there done that, det är antagligen nu du kommer märka om poker är ngt för dig. Gl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har varit med om någonting liknande senaste månaderna. har spelat högre än vanligt och sprungit sämre än vad jag trodde var möjligt.

 

känner igen mig i den där känslan av tomhet du beskriver, kan säga att jag har förlorat betydligt mer än vad du har, och det under en längre period. man känner sig frustrerad och maktlös - en känsla som inte direkt är +EV att ha när man spelar. har kommit till en punkt där pengarna i princip bara är siffror på skärmen för mig. det är skrämmande, samtidigt som det är nödvändigt om man vill spela på de stakesen jag så småningom vill nå.

jag tror det gäller för oss att helt enkelt acceptera poker för vad det är. om man ska leva på pokern FÅR man helt enkelt inte börja tilta bara för att man åker på en otrolig utragning som gör att ens livs längsta downswing blir ännu djupare - man får inte ens börja tilta om man förlorar halva ens rulle där man själv anser att det mesta är otur och att man egentligen borde ha varit plus under peroden.

 

det gäller att kunna sansa sig själv. när det går bra är det alltid lätt att sätta upp mål inom sig som är på gränsen till för höga. när man sedan hamnar i en downswing djupare än Atlantens djupaste partier är det ofta väldigt svårt för en att acceptera att istället för att gå upp i nivå måste man gå ner för att inte tappa ännu mer. detta är någonting som är helt fantastiskt svårt!

 

vad man aldrig får glömma är att pengarna är ens arbetsredskap och det gäller hela tiden att göra allt man kan för att inte förlora dem. det vore väldigt dumt att gå miste om denna fantastiska möjlighet att bli mångmiljonär bara för att man kommit in i en period av sanslös otur. det är bara att acceptera det förgångna, sätta upp nya mål och köra på med grind, grind och åter grind med ens a-game om man vill nå någonvart.

om man sköter detta rätt dröjer det med största sannolikhet inte så lång tid förrän man är tillbaks på nya all time high höjder, förstärkt av vetskapen att man klarar av att hantera motgångar på ett lika bra sätt som man klarar av allt annat som har med pokern att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vinnande spelare är (förutom odds beräkning och pos. spel):

 

1. Så mycket maskin som möjligt. (om tilt kommer, gör något annat)

2. Spela efter en plan gällande BR. Behöver inte vara 300 bb utan gör ett system som passar dej och följ slaviskt.

3. Så mycke maskin som möjligt. ( om tilt kommer, gör något annat)

4. Motion, mat och sömn är sjukt viktigt !

5. Så mycket maskin som möjligt. (om tilt kommer, gör något annat)

6. Sinnesstämning för tillfället... man har ju ganska ofta klart för sej innan om hur det kommer gå !

7. och till sist: Så mycket maskin som möjligt. (om tilt kommer, gör något annat)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kul att ni skriver... läser och tar till mig av allt som skrivs..

 

mitt nya mål är att börja träna extremt mycket diverse idrotter, och till viss mån börja lägga om min kost. i första hand utesluta onödiga saker som alkohol, läsekdrycker, godis, chips osv...

 

ska köra stenhårt på det nu veckorna som kommer och sen börja spela lite smått igen.

 

har haft liknande svackor många, alldeles för många gånger, och det är LIKA jobbigt varje gång. man lär sig aldrig.

 

et vore väldigt dumt att gå miste om denna fantastiska möjlighet att bli mångmiljonär bara för att man kommit in i en period av sanslös otur. det är bara att acceptera det förgångna, sätta upp nya mål och köra på med grind, grind och åter grind med ens a-game om man vill nå någonvart.

 

exakt vad jag tycker... det ska gå bli bäst på den här skiten och lära sig sluta tilta.. ingenting är omöjligt har hollywood lärt mig :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

utesluta onödiga saker som alkohol

 

?:roll:

 

Känner igen mig i det här med tilt. Jag gamblar dock inte bort pengar utan tappar all spelkänsla och kan knappt spela annat än set.Så jag blöder ihjäl istället. Kanske är därför man också spelar 0.5/1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

?:roll:

 

Känner igen mig i det här med tilt. Jag gamblar dock inte bort pengar utan tappar all spelkänsla och kan knappt spela annat än set.Så jag blöder ihjäl istället. Kanske är därför man också spelar 0.5/1.

 

Min tilt är också omvänd, tilten gör mig sjukt tight och vek för allt, med kass känsla och tokrädd för nötterna hela tiden. Hade 8/6 i vpip/pfr under min största och längsta downswing/tilt och backade ca 22 inköp under perioden.

 

Knep som jag tror funkar är att

*dra ner på antal bord om det är för många

*begränsa längden på sessionerna

*spela när du tror att du kommer vinna

*var inte trött när du spelar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tilt är också omvänd, tilten gör mig sjukt tight och vek för allt, med kass känsla och tokrädd för nötterna hela tiden. Hade 8/6 i vpip/pfr under min största och längsta downswing/tilt och backade ca 22 inköp under perioden.

 

för mig innebär tilt att jag stänger ner fönstrena när jag torskat första inköpet även om jag har edge på borden.

 

8/6... vad fan. du spelar visserligen 17bord, men de gånger jag legat runt 1300händer/h har jag ändå aldrig fallit under 15 i vpip. steget till 10 är långt och steget till 8 därifrån är långt det med. går det ens att gå plus om man är sååå tight?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa dagbok på pf!

 

Det verkar ju ha hjälpt att tala ut lite, och om du vet att du måste skriva i dagboken att du tiltade bort x antal inköp kanske stoltheten säger ifrån. Dessutom är det ett utmärkt sätt att utnyttja all den kunskap som ändå finns här på pf. Dessutom kan du inte skylla på bad beats (menar inte att du har gjort det) om du t ex sätter upp som regel att du ska posta de fem största händerna från varje session.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...