dr_kvist Postad 28 Maj , 2007 Rapport Postad 28 Maj , 2007 På sistone har jag ofta funnit mig själv i situationer där jag har en bra hand, men inte nötterna och inte vet om jag ska värdebetta/höja river. Oftast tar jag den enkla vägen och synar ner med typ nästnötish händer, men jag anar att jag tappar en hel del i värde genom detta. Samtidigt är det ju sååå tråkigt att springa in i nötterna när man hade chansen att komma billigt undan. Hoppas att ni kan hjälpa mig genom att titta på ett par HHs och kanske komma med egna exempel. HHna är från PT som jag fixat till lite, hoppas dom går att läsa. Beskriv gärna era tankegångar. Att bara säga "raisa hand ett och tre" ger mig liksom ingenting. Texas Hold'em $0.50-$1 NL (real money), hand #383,616,195 Table Coventry, 27 May 2007 9:46 PM ET Seat 1: rauffi80 ($49.25 in chips) Seat 3: dr_kvist_ [ , ] ($108.40 in chips) Seat 7: chauffard ($50.50 in chips) Seat 8: pbeihofer ($55.75 in chips) Seat 10: Fredrik zz ($10.75 in chips) ANTES/BLINDS chauffard posts blind ($0.25), pbeihofer posts blind ($0.50). PRE-FLOP Fredrik zz calls $0.50, rauffi80 folds, dr_kvist_ bets $2.50 chauffard calls $2.25, pbeihofer folds, Fredrik zz calls $2. FLOP [board cards , , ] chauffard checks Fredrik zz checks dr_kvist_ bets $6 chauffard calls $6 Fredrik zz folds. TURN [board cards , ,, ] chauffard checks dr_kvist_ checks. RIVER [board cards , ,,, ] chauffard checks dr_kvist_? Innan ni börjar klaga på preflopspelet så notera att han typ min3bettar. Sen spelar jag inte alltid TJo från knappen, men nu kände jag för det Seat 1: rkorh666 ($95.10 in chips) Seat 2: fylhtzyxbr ($53.00 in chips) Seat 3: outofpositon ($54.05 in chips) Seat 8: dr_kvist_ [ , ] ($67.90 in chips) Seat 10: tommyboy 28 ($64.15 in chips) ANTES/BLINDS tommyboy 28 posts blind ($0.25), rkorh666 posts blind ($0.50). PRE-FLOP fylhtzyxbr folds outofpositon folds dr_kvist_ bets $2 tommyboy 28 folds rkorh666 bets $4 dr_kvist_ calls $2.50. FLOP [board cards ,, ] rkorh666 checks dr_kvist_ checks. TURN [board cards ,,, ] rkorh666 bets $4 dr_kvist_ calls $4 RIVER [board cards ,,,, ] rkorh666 bets $8 dr_kvist_? Seat 1: dr_kvist_ [ , ] ($58.40 in chips) Seat 2: Shales ($92.85 in chips) Seat 3: YurBadBeat ($49.50 in chips) Seat 5: vellu75 ($57.35 in chips) Seat 6: Gugsi1 ($34.95 in chips) ANTES/BLINDS YurBadBeat posts blind ($0.25), vellu75 posts blind ($0.50). PRE-FLOP Gugsi1 folds dr_kvist_ bets $2.50 Shales calls $2.50 YurBadBeat folds vellu75 folds. FLOP [board cards ,, ] dr_kvist_ bets $4.50 Shales calls $4.50. TURN [board cards ,,, ] dr_kvist_ checks Shales checks. RIVER [board cards ,,,, ] dr_kvist_ bets $13 Shales bets $30 dr_kvist_? Jag hittar inga fler just nu tyvärr... Citera
MacDaddy Postad 28 Maj , 2007 Rapport Postad 28 Maj , 2007 Bra initiativ, har oxå svårt med dessa. Första måste du ju värdebeta förstås. Det ä ju en av fördelarna till o va i position att du är så gott som säker på att du leder här. 2a vet jag inte. 3e så ä det en enkel syn, han har triss lr 2par lr bluff. Citera
dr_kvist Postad 28 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 28 Maj , 2007 Bra initiativ, har oxå svårt med dessa.Första måste du ju värdebeta förstås. Det ä ju en av fördelarna till o va i position att du är så gott som säker på att du leder här. 2a vet jag inte. 3e så ä det en enkel syn, han har triss lr 2par lr bluff. Hand tre är inte fråga om syn eller fold utan syn eller raise. Eftersom vi checkar turn undrar jag ju om han kan ha dragit in en färg, men det är väl jag som e paranoid kanske (det är väl följderna av att backa ett tag..) Citera
KungKroon Postad 28 Maj , 2007 Rapport Postad 28 Maj , 2007 Bra initiativ, har oxå svårt med dessa.Första måste du ju värdebeta förstås. Det ä ju en av fördelarna till o va i position att du är så gott som säker på att du leder här. 2a vet jag inte. 3e så ä det en enkel syn, han har triss lr 2par lr bluff. Är det inte färgen vi funderar på..? Citera
Ryssen Postad 28 Maj , 2007 Rapport Postad 28 Maj , 2007 Usch, jag är också dålig på att värdebetta, försöker bli bättre på det... Så här skulle nog jag göra: Hand 1: Självklar bett här, synade han med t.ex. en T:a på floppen känner han sig nog tvingad att syna på rivern också. Man måste ju motivera sin värdebet genom att sätta honom på en hand som är sämre, och kan syna. Visst skulle han väl kunna ha A, men då får man väl helt enkelt folda om han slår om... Hand 2: JTo är ju nuts på knappen Inget fel på ditt spel tycker jag. Hade han haft färgen hade han nog inte checkat på floppen, verkar lite konstigt. KK är väl en möjlig hand, och du träffar din stege på rivern trots parad board, skulle jag nästan raisa här. Slår han om, skulle jag blixtfolda. (Hade jag själv vart honom och haft KK hade jag bettat betydligt mer på rivern) Men tycker han verkar weak. Allt detta är iofs bara pga hans reraise preflop, annars hade jag synat. Hand 3: Där hade jag nog köttat på turn iofs. Men hur tänker du på rivern? Funderar du på att slå om till allin? Ser ju onekligen ut som han har typ KQd eller QTd, och klonkat in flushen. Men, jag ser inte mkt value i att ställa in, visst kanske han synar med set... men jag skulle nog syna, fast inte gilla det! Citera
Ryssen Postad 28 Maj , 2007 Rapport Postad 28 Maj , 2007 Hand tre är inte fråga om syn eller fold utan syn eller raise. Eftersom vi checkar turn undrar jag ju om han kan ha dragit in en färg, men det är väl jag som e paranoid kanske (det är väl följderna av att backa ett tag..) folk drar in sånt där hela tiden.... det är inte paranoia. Själv gör jag det också. Bettar/synar man med vekt par på floppen i pos, och drar in ett flushdrag på turn, ska man väl checka turn för att få gratiskort.... Har jag läst nånstans iaf Citera
MacDaddy Postad 28 Maj , 2007 Rapport Postad 28 Maj , 2007 Är det inte färgen vi funderar på..? nä det är det han representerar om han bluffar. För det första: RR färg...inte troligt För det andra: 2 höga färg kort, A och J. Minskar risken avsevärt. Citera
KungKroon Postad 28 Maj , 2007 Rapport Postad 28 Maj , 2007 nä det är det han representerar om han bluffar. För det första: RR färg...inte troligt För det andra: 2 höga färg kort, A och J. Minskar risken avsevärt. Ja, självklart. Tror att jag feltolkade ditt svar lite. Håller för övrigt med om att det är solklar syn här Citera
Klyka Postad 28 Maj , 2007 Rapport Postad 28 Maj , 2007 nä det är det han representerar om han bluffar. För det första: RR färg...inte troligt För det andra: 2 höga färg kort, A och J. Minskar risken avsevärt. Jag misstänker att jag misstolkar dig nu. Men ändå.. RR nöt...låter faktiskt rätt troligt. RR andranöt, inte alls otroligt. Och för andranöten är hans spel isf rätt representativt, faktiskt. Citera
dr_kvist Postad 29 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 29 Maj , 2007 OK, hand ett var väl kanske inte så rolig och ska bettas. Hand två är jag inte särskillt orolig för färgen, men dock för kåken. 3bet och sen checka en sån flop gör mig väldigt orolig. Hand tre är jag väldigt osäker på. Vet inte hur troligt RR färg är, men iom check-check på turn måste den vara möjlig iallafall. Som nån sa är den ju klart mindre trolig iom att Ad ligger ute, men detta är ändå NL50. Folk dyker upp med vad som helst. Ser gärna lite mer diskussion. Citera
dr_kvist Postad 29 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 29 Maj , 2007 En hand i ungefär samma kategori där jag inte lyckas så bra. Har precis satt mig vid bordet vilket bidrar till att jag tar det lite lugnt. Poker Room skin No Limit Holdem Ring game Blinds: $0.25/$0.50 4 players Converter Pre-flop: (4 players) dr_kvist_ is Button with UTG calls, dr_kvist_ raises to $2.5, SB calls, BB folds, UTG calls. Flop: , , ($8, 3 players) SB bets $1.5, UTG folds, dr_kvist_ calls. Turn: ($11, 2 players) SB checks, dr_kvist_ checks. River: ($11, 2 players) SB bets $3, dr_kvist_ raises to $9, SB raises all-in $31.15, dr_kvist_ folds. Uncalled bets: $22.15 returned to SB. En bet av den storleken på floppen brukar betyda typ drag eller semi-svag hand. Nu finns det ju dock inte så mycket han kan ha på den floppen så jag synar bara. Tror han foldar allt sämre och det finns en chans att han vill inducera raise från mig. Har han spelat mot mig tidigare vet han att jag gör det typ alltid här annars. Antar att jag kan hitta värde ur typ A7, 88ish händer.... Iallafall fortsätter jag på vald linje och checkar turn. När han mes bettar river är väl raise typ obligatoriskt? Och fold på hans push lika obligatoriskt? Tar gärna kommentarer på alla gator. Jag vet om att jag ser otroligt vek ut här, men fick verkligen känslan av att han ville att jag skulle höja flop. Hade flop kommit t.ex. två spader istället för ett hade jag raisat direkt. Tankar? Citera
Frenter Postad 29 Maj , 2007 Rapport Postad 29 Maj , 2007 Angående hand3 Jag tror att du med en stor sannolikhet har den bästa handen, men frågan är huruvida du får betalt av en reraise? Jag tror att de enda händerna som synar dig i det här läget är flushen och ett set. Så jag vet inte huruvida det är så smart att reraisa fastän din hand med en stor sannolikhet slår hans, för du kommer ändå inte vinna mera när han synar dig med flushen och vinna lite mer när han synar med settet (vilket han även kan välja att folda). Vad gäller två par så spelar han inte som om han har det och därför kan man exkludera det. Så jag ser inte att du har positiv equity vid en reraise där och skulle därför bara syna Citera
dr_kvist Postad 29 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 29 Maj , 2007 Du har absolut e poäng med lite djupare stackar och kanske på högre nivå. Men som det ser ut nu kan jag bara raisa 20$ AI vilket skulle innebära en 20$ call i en typ 95$ pott för honom. Jag skulle bli väldigt väldigt förvånad om han skulle folda för en push med någonting annat än en ren bluff här. Citera
Ryssen Postad 29 Maj , 2007 Rapport Postad 29 Maj , 2007 Du har absolut e poäng med lite djupare stackar och kanske på högre nivå. Men som det ser ut nu kan jag bara raisa 20$ AI vilket skulle innebära en 20$ call i en typ 95$ pott för honom. Jag skulle bli väldigt väldigt förvånad om han skulle folda för en push med någonting annat än en ren bluff här. Berätta vad som hände då Citera
Frenter Postad 29 Maj , 2007 Rapport Postad 29 Maj , 2007 Den senaste handen som du postade hade jag nog också foldat, jag tycker att du visar tillräckligt mycket styrka och han bör sätta dig på en stark hand och bör därför inte våga bluffa ut dig. Alltså reraisar han med k-et eller med flushen, fold för min del utan tvekan. fast när det gället aa är det lätt hänt att man slarvar med detta. Som jag ser på saken så kan han inte tänka att du är svag, du betar preflop , kör lugnt på flop och turn (indikationer på styrka vid såna här flop) och sedan raisar du lätt på slutet, här måste du ju ha nåt- de flesta händer du skulle preflop raisa här med, t.e.x ax och pp skulle du nog bara synat här. Alltså måste han tänka att du har nåt här så han höjer nog bara med en stark hand så de e fold. Citera
dr_kvist Postad 29 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 29 Maj , 2007 Berätta vad som hände då Berättar imorgonkväll om här inte är livlig diskussion då Vill gärna se lite mer diskussion.... Kom gärna med egna exempel på jobbiga värdebetssituationer! Citera
dr_kvist Postad 29 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 29 Maj , 2007 Den senaste handen som du postade hade jag nog också foldat, jag tycker att du visar tillräckligt mycket styrka och han bör sätta dig på en stark hand och bör därför inte våga bluffa ut dig. Alltså reraisar han med k-et eller med flushen, fold för min del utan tvekan. fast när det gället aa är det lätt hänt att man slarvar med detta. Som jag ser på saken så kan han inte tänka att du är svag, du betar preflop , kör lugnt på flop och turn (indikationer på styrka vid såna här flop) och sedan raisar du lätt på slutet, här måste du ju ha nåt- de flesta händer du skulle preflop raisa här med, t.e.x ax och pp skulle du nog bara synat här. Alltså måste han tänka att du har nåt här så han höjer nog bara med en stark hand så de e fold. Ja ungefär så resonerade jag med. Jag skrev AA i chatten för att jag hoppades att han skulle visa. Men han muckade och en stund senare skrev han att det var en bluff. Det behöver ju inte betyda någonting, men det var ändå ganska störigt Citera
Frenter Postad 29 Maj , 2007 Rapport Postad 29 Maj , 2007 Grejen är att jag inte kan se honom höja sådär mycket med händer som tvåpar som är en hand som kan syna dig och som du kommer slå, ett par kan han ju inte heller spela sådär med och han kommer ju inte heller syna dig med ett par. Så jag vet inte har svårt att se syn med annat än färg och set. Citera
-PK- Postad 29 Maj , 2007 Rapport Postad 29 Maj , 2007 3e så ä det en enkel syn, han har triss lr 2par lr bluff. I loled Citera
Recommended Posts