Gå till innehåll

Tips på att spela SnG?


avalancher

Recommended Posts

Får väl starta en ny tråd. Så, lära sig SnG. Har funderat på att köpa en bok, har sett en del reklam på nätet, typ, "enda boken som gör dig till vinnare" bla bla, och så exempel på folk som köpt boken och säger "nu vinner jag i 9 fall av 10". Ja då vet man ju att det är bluff, inte ens den bäste gör det.

 

Har läst de vanliga råden, spela ur position, tight-aggressive osv. Jag anser mig själv spela tight-aggressive, men lösare än vad de föreslår. Ärligt talat, sitta och invänta AA, KK, QQ, AK och spna monsterhänder, och när de väl kommer är det inte säkert man får utdelning... jag förstår inte hur det ska gå till, i en turbo eller ultraturbo SnG i alla fall (kör ultraturbo $1 på Ultimatebet). Att få AA är 1 på 280, och det är ungefär en gång på tre-fyra bord jag får det. Så hur bör man göra?

 

 

Hur jag spelar i dagsläget, är tacksam för alla tips:

 

Tight i början, kör två (möjligen tre) bord så jag inte blir otålig. Har man bara ett bord kryper tristessen in.Kör bara riktigt bra händer så som alla råd på nätet säger, men på turbo höjer sig blindsen snabbt, när jag börjar spela lösare har väl tre-fyra pers försvunnit, inte mer, ibland färre. Inte ovanligt blindsen är uppe i 150-200 och alla är kvar.

 

Kastar i princip suited connector under J,10, om jag inte sitter i BB eller kan limpa in när blindsen är väldigt låga. A och sidokort under 9 behandlar jag på samma sätt, tills slutstadiet. Faller inte i fällan att spela färghänder, typ A5 spader och tro det är en bra hand, den potentiella färgen ger statistiskt bara ett par procent högre chans att vinna (pre-flop), om jag minns rätt.

 

Färgdrag på floppen, eller t.o.m. tre av samma färg skrämmer mig inte lika mycket längre. Oftare än man tror har ingen en träff (däremot försöker alltför ofta någon bluffa att de har träff), däremot kan de få det med ett fjärde kort, så där gäller det att våga betta rejält om man själv har en bra träff, t.ex. triss. Något jag har svårt med fortfarande, ofta vill man få betalt bra, men förr i tiden när jag försökt smyga fram och fiska fram betalning så har någon jäkel fått träff. Bättre att ta i ordentligt. Tyvärr finns de ändå dom som synar eller går all-in bara på ett färgdrag... : (

 

Behandlar tyvärr alla pocketpar för snällt redan i början, även alla under 10, är för förtjust i dom och övervärderar derar styrka. Men å andra sidan är de inte fullt så svaga som folk tror, inte ens 2,2. T.ex., om jag bettar i tidig position 4 ggr BB och ett par stycken synar (och inte höjer) så brukar det i 90 av 10 fall betyda de har typ KJ, AJ och liknande. Har de KK eller annat högt par så brukar de höja. Om floppen ger J eller högre lägger jag mig direkt vid någons bet. Men om floppen ger låga spridda kort så bettar jag ganska ordentligt. Oftast har jag då vinnande handen, ibland får man med sig nån som inte vill släppa sin AK, och då får han betala. Kommer man shortstacked och måste köra all-in är 2,2 inte fel heller, 2,2 är precis lika bra mot AK som QQ skulle vara. Det ser bara fulare ut. Men jag övervärderar nog alla pocketpar ändå...måste skärpa mig.

 

QJ, KJ osv behandlar jag aggressivt. Om jag jämför med mitt tidigare spel så kör jag aggressivt (vilket definitivt har lönat sig), men lite lösare. Kan inte sitta och invänta AK på en ultraturbo. T.ex. träffar jag mellanpar på floppen och ingen bettat bettar jag ändå, beroende på hur jag bedömer de andras händer. Har lärt mig att inte bluffa för ofta utan någon träff, men semibluffar gärna. Och ska man bluffa, kanske har fel, men det verkar så, så ska man ta i rejält och inte se ut som man tvekar. T.ex, förr när jag bluffat har jag bettat rejält vid flopp, turn, river osv. Och blivit avslöjad. Men om jag kör all-in vid floppen så funkar det, men det känns ju bra mycket riskablare, därför undviker jag de flesta råbluffar. Men stämmer det, ska man bluffa ska man bluffa rejält?

 

 

Headsup: tips tack! Känns mer som ett lotteri. När blindsen är 1600 har man inte mycket utrymme. Har man en rejäl stack när man går in headsup är det lättare, men några dåliga händer ändrar snabbt på läget. Man borde ju kunna ha en fördel på något spelsätt. Aggressivt? Det kör jag, men det känns ändå som lotteri. Headsup håller väl ofta max 20 händer.

 

 

Linda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...