XaaL Postad 23 Maj , 2007 Rapport Postad 23 Maj , 2007 Fick den här (http:// http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010090496) routern idag och installerade den. Satte upp ett trådlöst nätverk som jag döpte till Hej. Jag kan ingenting om själva krypteringen av nätverket och är allmänt ganska n00b på routrar. Fick det att funka iaf men undrar hur säkert det är? Det använder 128 bitars WEP kryptering, är det bra? Ska jag byta till något annat? Kan jag känna mig säker på det? Kryteringsnyckeln som genererades och nu är lösenord till nätverket är ju helt omöjlig att gissa sig till, eller hur? Det jag vill med det här är om någon vet någon särskild inställnign eller något jag borde göra / känna till om trådlösa nätverk?[ Eller tror ni att det bara är att köra på?/B] Citera
Juggler Postad 23 Maj , 2007 Rapport Postad 23 Maj , 2007 WEP 128bits är den äldsta och sämsta formen av krypterat nätverk. Det tar ett par minuter att knäcka. Om din andra enheter klarar av det så slå på WPA2 istället. Citera
ElNeko Postad 23 Maj , 2007 Rapport Postad 23 Maj , 2007 Förutom att ändra kryptering är det ett par saker till som du kan göra. MAC-adressfiltrering, ställ in så att bara datorer som är med på listan får ansluta till nätverket. Du kan också ställa in hur många datorer som routern ger en IP-adress vilket begränsar antal anslutningar till routern. Ett annat tips är att dölja SSID broadcast så att andra laptops i närheten inte ser ditt nätverk. Citera
brainslicer Postad 23 Maj , 2007 Rapport Postad 23 Maj , 2007 Jag använder inte trådlöst ...så kan inte svara destu nogrannare, men: Alla routrar är olika, hur man konfar dom osv, jag föreslår du besöker routerns support forum, där finns säkert tips hur få säkrast möjliga konfiguration på just den modellen, kan innebära allt från bara konfa lite till att ladda in en helt nu firmware. Om du har lite kunskap så kan du använda dom här hacker-verktygen för att testa säkerheten i den trådlösa delen: http://netsecurity.about.com/cs/hackertools/a/aafreewifi.htm (finns även andra verktyg att testa andra sårbarheter på egna lokala nätet på samma sajt.) Jag rekommederar aldrig trådlöst för känsliga anslutningar, men många tycker det är bekvämt, men då bör man se till att allt är i tipp-topp skick: Några tänkvärda artiklar: Så enkelt knäcks ditt trådlösa nätverk på tre sekunder http://www.idg.se/2.1085/1.102586 Ditt trådlösa nätverk kan vara mer utsatt än vad du tror. Använder du dig av krypteringsstandarden WEP så kan känslig e-post eller dina banktransaktioner finnas tillgängligt för en händig utomstående, på bara tre sekunder. WEP ej tillräckligt skydd för trådlösa nätverk http://www.idg.se/2.1085/1.102664 På kortare tid än 60 sekunder påstår sig tyska forskare att dom man ta sig in i ett trådlöst nätverk som skyddas av WEP Edit: Att alltid byta routerns deffault användarnamn/lösenord, alltså det du använder för att logga in på routern för att konfa den, verkade inte ha nämts. Edit2: Var de inte nån som rekommenderade just den där routern i nån annan tråd? Och hade en länk till ny firmware? Jo, där va den: http://pokerforum.nu/forum/663667-post9.html Där va nå tips också: Hur ska folk göra för att så långt det går förhindra intrång i sina trådlösa nätverk? – Ett bra ställe att börja på är att ändra allt som är standard i inställningarna om man köper en trådlös router. Byt ut användarnamnet ”admin” mot till exempel ”Janne” och byt för guds skull ut lösenordet. Efter att man fått nätverket att fungera som man vill är det också bra att stänga av ”ssid-sändningen”. Det är en sorts annonseringssignal som meddelar: ”här är Jannes nätverk”, och det behövs inte längre när nätverket fungerar som det ska. Det hjälper bara till om någon obehörig vill hitta ditt nätverk. Slutligen så ska man sätta på krypteringen. Börja och försök med den vassaste krypteringen. Får man inte det att funka kan man arbeta sig nedåt tills det fungerar. Citera
XaaL Postad 23 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 23 Maj , 2007 Tack för era tips! Verkligen super! Ska ta tag i det här imorgon då. Men hur ändrar jag om allting? När jag ställde in allt körde jag bara via CDn.. Ska jag bara ta och köra om den installationen rakt av? Juggler79 skrev: "Om din andra enheter klarar av det så slå på WPA2" Vad menar du med enheter? Det enda som använder det trådlösa nätverket är min laptop.. den är knappt en månad så den borde klara av det, om det nu är det du menar Citera
Juggler Postad 23 Maj , 2007 Rapport Postad 23 Maj , 2007 Att stänga av SSID-broadcast och (i mindre grad) MAC-filtrera invaggar bara i falsk säkerhet. Krypteringen är det som stoppar. Xaal: Jag tänkte att du kanske hade något äldre trådlös mojäng som inte stödde WPA2 men är det bara laptopen du använder så är det WPA2 du ska köra på routern. Citera
Bikern Postad 23 Maj , 2007 Rapport Postad 23 Maj , 2007 Tja nån som kan hjälpa mig med detta? Har kör trådlöst en 3-4 månader helt felfritt på en Netgear WGR614... Nu helt plötsligt för en vecka sedan fungerar knappt trådlösa nätverket alls. Går bra att koppla upp sig, men den liksom "tappar tråden" bara efter 2-3minuter, om och om igen, som om den time:as ut eller att nån annan sändare stör den eller nått. Nån som haft detta problem och vet hur man löser det? Citera
Juggler Postad 23 Maj , 2007 Rapport Postad 23 Maj , 2007 Köpt ny micro? Testa att byta kanal på routern. Citera
Bikern Postad 23 Maj , 2007 Rapport Postad 23 Maj , 2007 Köpt ny micro? Testa att byta kanal på routern, Bytt kanal, funkade ej... Citera
brainslicer Postad 23 Maj , 2007 Rapport Postad 23 Maj , 2007 Tja nån som kan hjälpa mig med detta? Har kör trådlöst en 3-4 månader helt felfritt på en Netgear WGR614... Nu helt plötsligt för en vecka sedan fungerar knappt trådlösa nätverket alls. Går bra att koppla upp sig, men den liksom "tappar tråden" bara efter 2-3minuter, om och om igen, som om den time:as ut eller att nån annan sändare stör den eller nått. Nån som haft detta problem och vet hur man löser det? Trådlösa telefoner och liknande kan störa, stora metall föremål också...skaffat nåt sådant på sistone? Fungerar den normalt med kabel då? Citera
Bikern Postad 23 Maj , 2007 Rapport Postad 23 Maj , 2007 Trådlösa telefoner och liknande kan störa, stora metall föremål också...skaffat nåt sådant på sistone? Fungerar den normalt med kabel då? Njae köptes en ny bärbar telefon, men det var mer än 1 vecka sedan, fast den gamla har strulat lite, kan vara den. Skall testa. Ja med kabel funkar allt normalt. Citera
brainslicer Postad 23 Maj , 2007 Rapport Postad 23 Maj , 2007 Njae köptes en ny bärbar telefon, men det var mer än 1 vecka sedan, fast den gamla har strulat lite, kan vara den. Skall testa. Ja med kabel funkar allt normalt. Den nya telefonen är ju antagligen på samma våglängd då...om de började strula samtidig som du köpte den. edit: Ahaa, "mer en 1 vecka sedan, trötter, läser dåligt... men prova slå av båda telefonerna, även sändarna..se om de gör nån skillnad, sedan prova en i taget om de funkade med båda avslagna (de knepiga är ju att de kan va nåt hos grannarna me...hehe) Citera
Bikern Postad 24 Maj , 2007 Rapport Postad 24 Maj , 2007 Den nya telefonen är ju antagligen på samma våglängd då...om de började strula samtidig som du köpte den. edit: Ahaa, "mer en 1 vecka sedan, trötter, läser dåligt... men prova slå av båda telefonerna, även sändarna..se om de gör nån skillnad, sedan prova en i taget om de funkade med båda avslagna (de knepiga är ju att de kan va nåt hos grannarna me...hehe) Bor i villa så ingen direkt störning från grannar annat än andra WLAN. Citera
brainslicer Postad 24 Maj , 2007 Rapport Postad 24 Maj , 2007 Bor i villa så ingen direkt störning från grannar annat än andra WLAN. Grannen gör DoS attacker på dig Citera
Bikern Postad 24 Maj , 2007 Rapport Postad 24 Maj , 2007 Grannen gör DoS attacker på dig Niiiice, 2 av grannarna är poliser, säkert dem!! Citera
brainslicer Postad 24 Maj , 2007 Rapport Postad 24 Maj , 2007 Niiiice, 2 av grannarna är poliser, säkert dem!! Kanske de e elaka poliser Citera
XaaL Postad 24 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 24 Maj , 2007 Xaal: Jag tänkte att du kanske hade något äldre trådlös mojäng som inte stödde WPA2 men är det bara laptopen du använder så är det WPA2 du ska köra på routern. Hur ställer jag om routerns konfig? Jag har för mig att man ska skriva nått IP nummer i IE, men kan jag inte bara köra om mitt installationsprogram? Och sen det här med att flasha routern, är det något nödvändigt? Hur går jag till väga? Citera
brainslicer Postad 24 Maj , 2007 Rapport Postad 24 Maj , 2007 Hur ställer jag om routerns konfig? Jag har för mig att man ska skriva nått IP nummer i IE, men kan jag inte bara köra om mitt installationsprogram? Och sen det här med att flasha routern, är det något nödvändigt? Hur går jag till väga? ...doh, allt det där är olika från router till router...rtfm det vanligaste är att skriva: http://192.168.1.1 i webläsaren och logga in... MEN, som sagt olika från router till router, kan va tex port 82 med, då skriver man http://192.168.1.1:82 , behöver inte nödvändigtvis vara den ip adressen heller(dock vanligast), men eftersom du uppenbarligen inte konfat den, så är väl allt standard, står i manualen vad som gäller då: adress, port, användarnamn, lösen. Installationsprogram installerar nog bara allt deffault, så din dator kan hitta routern, om du inte får upp rutor som går igenom allt, tex ändra användrnamn, lösen, kryptering osv osv Flasha routern är ju också så olika, beroende på vad som uppdaterats i den modellens nya firmware, kankse bugfixar, kanske stöd för ny kryptering som inte finns i orginal firmwaren osv osv där finns ju nåt om flashing linksys iaf: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Installation läs noga o följ anvinsningarna exakt, tex att använda kabel när du flashar, inge ssl, stäng av av osv osv... en misslyckad flash kan förstöra routern Kanske han som ägde och tipsade om flashen kan berätta vad som den nya firmwaren innebar(om du inte orkar läsa), som sagt: jag har inte linksysen. Citera
Recommended Posts