Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
thestonks formel med g=0 och min är den samma och från den får man ett konstant värde på X dvs det belopp du ska ta ut varje år (månad). X växer alltså inte med åren utan modellen bygger på att du tar ut exakt samma belopp varje månad vilket då inte är så lyckat egentligen.

edit: I praktiken kommer den här modellen att ge dig pengar kvar om 50 år. Det är nog bättre om du anpassar "lönen" du tar ut varje månad efter inflationen exempelvis genom att låta beloppet du tar ut öka linjärt varje år s.a. X slutar på 2-3 ggr startvärdet på X (lr vad som är rimligt).

Absolut, och det är det som är tanken också. Det framgår inte tydligt av mitt exempel, eftersom jag inte sa det, men du tar alltså ut en summa varje år som motsvarar värdet av summan du tog ut förra året. Avkastningen ligger alltså runt 7% och inflationen 2%. MEN slutresultatet blir ändå exact samma. Och du kommer alltså ta ut lite mer varje år pga av inflationen men ändå hamna på 0 om 50 år.

Postad
g kan också vara inflation på nominella belopp, där r då är den nominella räntan (2% resp. 7% i ditt exempel). Då slipper man justera för det innan man börjar räkna :)

Smart, blir annars knepigare att förklara vad man menar om man inte visar på ditt sätt från början.

Postad

Du söker en enkel diskontering, vilket innebär att en framtida betalningsström diskonteras med en viss ränta för att betalningens nuvärde ska kunna beräknas.

Om du vill veta vad 100 kr är värda om 10 år så tar du 100*(1+r)^10. Dvs, grundinvesteringen gånger 1+r som är räntan, upphöjt i antalet år. Så långt allt väl. Vill du ha det omvända så får du Nuvärde = Utbetalningen/(1+r)^tid

Formler blir ju alltid sådär bra i forummiljö, men jag matar på.

Detta innebär att den betalning på x kr som du får år 1 är idag värda: x/(1+r).

Pengarna från år 50 är idag värda: x/(1+r)^50.

Alltså är den formel du söker (enklast tänkbara): Nuvärde = Summan[ x/(1+r)^tid]

Då kan du leka med vilka tal du nu vill. I ditt fall (?) handlar det om att ta summan av alla x/(1+r)^i där x=240.000:-, (1+r) = 1,05 och i går från 1 till 50.

Genom att beräkna det uttrycket får du nuvärdet av alla de betalningarna som kommer att göras i framtiden. Värdet på r får du korrigera med troliga värden. Genom att ta den nominella räntan minus beräknad inflation får du mycket riktigt den real-ränta du kan räkna med. Jag tror att 5 % kan vara något optmistiskt att räkna med, om du tar med inflation, skatt, bankavgifter osv. Visst har börsen gått bra, men mycket mycket försvinner på vägen.

Är du sugen på att lära dig mer så testa att söka på NPV value på google. (NPV=Net Present Value)

Tror att denna formel är tillräckligt bra för detta ändamålet när alla faktorer har så låg säkerhet att börja med.

Postad

Det Fido visar är summan av enkla diskonteringar. Detta kan snabbt summeras i en enda beräkning genom att ta något av de uttryck som visats i inlägg innan, vilket är smidigare i mitt tycke. Om du definierar den enkla diskonteringsfaktorn som 1 / (1+r)^50 får du snabbt summan genom att ta (1 - faktorn ovan) / r