Gå till innehåll

Conspiracy - *LÅS PLZ!*

Gäst

Om Conspiracy gör fler filmer, vad ska han då spela?  

162 medlemmar har röstat

1. 1. Om Conspiracy gör fler filmer, vad ska han då spela?

• HU cashgame
      80
    • HU SnG
      28
    • 9-manna SnG
      45
    • Ingen video alls
      9

Recommended Posts

Klar för dagen nu. Hade tänkt spela lite mer men är jättetrött och spelade riktigt dåligt i slutet, lika bra att lägga av då. 17-11 iaf och +$474. Sen backade jag $145 på HU cashgame.

Helt okey dag iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Svars 1,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Spelade igår en $100 HU SnG mot Dugeni (tror han heter så) på Boss. Han är regular på $1000-nivån och är troligen rätt duktigt. Det intressanta var att han spelade väldigt passivt från knappen (limpade pf), både på 15/30 och och 25/50 (startstack 1500). Själv spelar jag ganska tvärt emot.

Är detta något som är vanligt? Självklart finns det fördelar med att limpa på knappen, exempelvis att vi får spela en liten pott i position vilket kan vara bra när stackarna är så grunda.

Men ändå, det känns ändå som att ett raise/fold-spel är mer lönande. Tankar?

Länk till kommentar

Jag spelar heads up ofta och brukar allt som oftast limpa från knappen i tidiga skeden. Okej, har man en bra hand så brukar jag ju höja såklart men till exempel K-3 och sådanna händer brukar jag limpa med. Detta gör jag för att hålla potterna nere i början och sen höja tempot när blindsen höjs.

Länk till kommentar

Jag spelar heads up ofta och brukar allt som oftast limpa från knappen i tidiga skeden. Okej, har man en bra hand så brukar jag ju höja såklart men till exempel K-3 och sådanna händer brukar jag limpa med. Detta gör jag för att hålla potterna nere i början och sen höja tempot när blindsen höjs.

Jag tror fortfarande att det är bättre att spela raise/fold. Att bara höja starka händer känns inte så bra eftersom vi kommer bli väldigt lättlästa, då tror jag snarare det är bättre att limpa alla händer.

En fördel med att limpa kan ju dock vara att vi får mer cred när vi raisar på högre blindsnivåer då det finns mer värde i att stjäla blindsen.

MEN jag tror ändå mer på att raise/fold är bättre eftersom har en enorm fördel av position om vi får syn.

Att minska raisesizen (typ till 2.5BB) tror jag mer på.

Men som sagt, jag vill ha en diskussion om detta så försök gärna övertyga mig :)

EDIT: Händer som K3 (som du nämde ovan) viker jag nästan alltid.

Länk till kommentar

Jag tror fortfarande att det är bättre att spela raise/fold. Att bara höja starka händer känns inte så bra eftersom vi kommer bli väldigt lättlästa, då tror jag snarare det är bättre att limpa alla händer.

En fördel med att limpa kan ju dock vara att vi får mer cred när vi raisar på högre blindsnivåer då det finns mer värde i att stjäla blindsen.

MeN jag tror ändå mer på att raise/fold är bättre eftersom har en enorm fördel av position om vi får syn.

Att minska raisesizen (typ till 2.5BB) tror jag mer på.

Men som sagt, jag vill ha en diskussion om detta så försök gärna övertyga mig :)

EDIT: Händer som K3 (som du nämde ovan) viker jag nästan alltid.

Jag limpar så lite som möjligt, möjligtvis då jag vill trappa en shortstack att höja/ställa in och jag sitter med en stark synhand. De ggr jag limpar i tidigt läge är inte många, när jag väl gör det är jag redan tiltad över att ha gjort det. Givetvis älskar jag att möta personer som limpar, för vad är inte bättre än att få se en massa händer gratis ur position.

Många vet att man HU måste spela många typer av starthänder, sedan hur man skall spela dem är en annan fråga. Limp på knappen är nog 50% på den nivån jag spelat som gör (34,50$) uppåt är det mycket mer sällan.

Länk till kommentar

Jag limpar så lite som möjligt, möjligtvis då jag vill trappa en shortstack att höja/ställa in och jag sitter med en stark synhand. De ggr jag limpar i tidigt läge är inte många, när jag väl gör det är jag redan tiltad över att ha gjort det. Givetvis älskar jag att möta personer som limpar, för vad är inte bättre än att få se en massa händer gratis ur position.

Många vet att man HU måste spela många typer av starthänder, sedan hur man skall spela dem är en annan fråga. Limp på knappen är nog 50% på den nivån jag spelat som gör (34,50$) uppåt är det mycket mer sällan.

mm, håller med i allt. Men seriöst hajen, sluta spela på Stars, på Boss limpar alla på knappen oavsett hur högt du spelar :)

Länk till kommentar

Raise/fold är ju det klart enklaste i ett balanseringsperspektiv. Men många händer känns som de spelar bättre i en limpad pott, varför raisen blir ett problem. Att raisa med dessa (de mest marginella openhänderna i en raise/fold-strategi) innebär att du säger "spela en höjd pott med en HD som knäcker min hand eller ge mig en minimal pott", dvs det gamla klassiska vad-får-jag-syn-av-problemet version light. Vissa händer KÄNNS bättre att limpa.

Men problemet är att om vi bara limpar dessa händer så vet fi precis vad vi har, så vi måste börja balansera, vilket kan vara lite klurigt. Att limpa ett fåtal premiums och en väl avvägd mängd marginella händer känns inte helt knasigt. Förutom att vi får spela de marginella händerna i ohöjda potter o se billiga floppar o allt vad det innebär, så borde det betyda att vi kan lösa upp oss lite.

Åter ett problem är att vi inte alltid kan limpa våra top premiums, så här kanske man får fundera på en viktad strateg, alltså att limpa AA x% av gångerna och höja resten av gångerna, vilket är något som vanligtvis inte brukar förespråkas när det gäller jämnviktsstrategier.

Nu säger jag inte att jag förespråkar en sån här strategi, för jag vet helt enkelt inte. Men spontant är mina tankar två:

1) Att begränsa sig till att inte använda ett av de verktyg som finns till vårt förfogande är sällan bra. Jag tror faktiskt inte att limp är ett dominerat alternativ i varje läge.

2) Att snabbt dra slutsatsen att Raise/fold är bäst bara för att det är enklast (framför allt när det gäller balansering) är inte rätt sätt att tänka.

Länk till kommentar

Vad är det för typ av händer du menar då? Till exempel J-10s eller? :-)

Tjaa, händer som k3 är ju enormt sugiga att spela öht känns det som. Exempel på händer som jag raisar upp från knappen är väl 74s, 98 osv. Raisar alla Ax men skippar de dåliga Kx och Qx typ.

Länk till kommentar

1) Att begränsa sig till att inte använda ett av de verktyg som finns till vårt förfogande är sällan bra. Jag tror faktiskt inte att limp är ett dominerat alternativ i varje läge.

Om vi pratar preflopspelet från knappen (vilket vi gör :)) så håller jag inte med. Jag väljer ofta olika linjer postflop men jag ser inte många tillfällen där limp är bättre. Undantag om Fi är väldigt short och inte är särskilt aggressiv, då kan jag limpa ibland. Det finns säkert iofs en hel del situationer med någorlunda djupa stackar där limp kan vara bra, men den marginella skillnaden jämfört med raise (eller fold) väger inte upp den obalans det skapar i vårt spel imo.

2) Att snabbt dra slutsatsen att Raise/fold är bäst bara för att det är enklast (framför allt när det gäller balansering) är inte rätt sätt att tänka.

Jag har inte gjort det. Finns en massa andra fördelar, exempelvis 1) Vi kommer rätt ofta kunna vinna potten på floppen med ett CB, 2) vi kommer få mer betalt när vi har en hand eftersom vi inte bara raisar nötter från knappen.

Länk till kommentar

Jag spelar på stars för jag skall fasen ha en HU stjärna på sharken där nångång i livet :)

boder gå har nog om man höftar lite kanske en average 6-8$/game på mina 200 spelade, man behöver 4,14$/game för att komma in på top 20 last 500 played,tyvärr så var jag inte tillräckligt seriös på de första 100st jag spelade. de sitat 100 ligger jag på nästan 10$/game vilket han som är rankade etta gör över 500st

Länk till kommentar

Tjaa, händer som k3 är ju enormt sugiga att spela öht känns det som. Exempel på händer som jag raisar upp från knappen är väl 74s, 98 osv. Raisar alla Ax men skippar de dåliga Kx och Qx typ.

Jag tar det lugnt med sådanna händer. Oftast blir det syn. Sen får floppen avgöra vad jag gör. Jag brukar inte raisa upp med till exempel 9-8 då det blir problem ifall floppen kommer 9-5-4 eller 10-9-2. Checkar han o vi betar o han re-raisar tycker jag att jag satt mig i en dålig sits så tidigt. Jag gillar att ta det lugnt i början.

Länk till kommentar

Jag tar det lugnt med sådanna händer. Oftast blir det syn. Sen får floppen avgöra vad jag gör. Jag brukar inte raisa upp med till exempel 9-8 då det blir problem ifall floppen kommer 9-5-4 eller 10-9-2. Checkar han o vi betar o han re-raisar tycker jag att jag satt mig i en dålig sits så tidigt. Jag gillar att ta det lugnt i början.

Visst blir det jobbigt om vi blir check/raisade men det händer ju inte jätteofta (förutsatt att Fi inte är supermongoaggro och då är ju TP nöten och mellanpar seminöten).

Jättemarginella träffar som bottenpar, A-hög, K-hög checkar jag ofta bakom (beroende på brädan såklart).

Länk till kommentar

Jag spelar på stars för jag skall fasen ha en HU stjärna på sharken där nångång i livet :)

boder gå har nog om man höftar lite kanske en average 6-8$/game på mina 200 spelade, man behöver 4,14$/game för att komma in på top 20 last 500 played,tyvärr så var jag inte tillräckligt seriös på de första 100st jag spelade. de sitat 100 ligger jag på nästan 10$/game vilket han som är rankade etta gör över 500st

Okey...men shit, att snitta $10/game är ju sjukt högt på $30-nivån.

Länk till kommentar

Okey...men shit, att snitta $10/game är ju sjukt högt på $30-nivån.

Jo det är saftigt, 7 av 10 måste vinnas hela tiden ungefär. vet inte om sharkscope räknar in raken i resultatet ?.

jaja star skall jag ha inom kort:-P

Motståndet är jättedåligt. Spelarbasen är enorm. Jag har spelat mot samma person 2ggr vid två tillfällen på mina 120 sista, så 116 enkelmatcher gör ett bra abc game lönsamt på nivån. Däremot så tycker jag att på 105$ gamesen är det svårare direkt för mig i alla fall. Där hittar jag ingen edge just nu.

Länk till kommentar

Jo det är saftigt, 7 av 10 måste vinnas hela tiden ungefär. vet inte om sharkscope räknar in raken i resultatet ?.

jaja star skall jag ha inom kort:-P

Motståndet är jättedåligt. Spelarbasen är enorm. Jag har spelat mot samma person 2ggr vid två tillfällen på mina 120 sista, så 116 enkelmatcher gör ett bra abc game lönsamt på nivån. Däremot så tycker jag att på 105$ gamesen är det svårare direkt för mig i alla fall. Där hittar jag ingen edge just nu.

Ah, ja det är ju lite skillnad jämfört med Boss. Spelar ofta mot samma personer, både fördel och nackdel antar jag. Mest fördel känns det som.

Stars $100s är säkerligen mycket tuffare än Boss $100s :)

Länk till kommentar

Snabb fråga...ger ALLA sajter cash istället för automatiskt inköp om man kvalar till WSOP via en satellit?

Jag är inte säker men tror att det beror på om siten tillåter amerikanska spelare eller ej. En sida som förbjuder amerikanska spelare kan då betala i form av betalt inköp.

Länk till kommentar

Jag är inte säker men tror att det beror på om siten tillåter amerikanska spelare eller ej. En sida som förbjuder amerikanska spelare kan då betala i form av betalt inköp.

Okey, tack!

Länk till kommentar

Om vi pratar preflopspelet från knappen (vilket vi gör :)) så håller jag inte med. Jag väljer ofta olika linjer postflop men jag ser inte många tillfällen där limp är bättre. Undantag om Fi är väldigt short och inte är särskilt aggressiv, då kan jag limpa ibland. Det finns säkert iofs en hel del situationer med någorlunda djupa stackar där limp kan vara bra, men den marginella skillnaden jämfört med raise (eller fold) väger inte upp den obalans det skapar i vårt spel imo.

Vi är iaf överens om att vi talar om preflopspelet från knappen. :)

Vid korta effektiva stackar tycker jag att limp har sina klara poänger med många händer, vilket du också berör i ditt inlägg. Helt klart är fi's aggression också något att ta i beaktande, ja.

Men om vi ska tala om balansspel så är vår limp-HD balanserad på ett sådant sätt att fi straffas om han höjer upp för ofta mot våra limpar, för vi ska tillräckligt ofta ha limpat med stålet. Just denna faktor är något jag gillar ur balanssynpunkt - att vi får in en HD som till en del består av spekulativa händer och till en del stål - samt ingenting däremellan. De mindre spekulativa mellanhänderna och största delen av stålet höjer vi.

På något sätt känns det intuitivt bättre att ha en sådan lite mer trixig HD än att bara ha en grå massa av händer av alla typer (top x%) när vi väl spelar en hand - en grå-massa-HD är lättare att spela komfortabelt mot.

Dessutom kan vi då fundera på att introducera en del riktigt intressanta bluffstrategier pre flop.

Sen en kommentar till det fetmarkerade i ditt inlägg. Här sätter du fingret på det jag menade med att jag får intrycket av att du väljer raise/fold för att det är enklare (vilket jag vet att du dock aldrig sagt). Du säger att det skapar en obalans i vårt spel, vilket jag inte alls håller med om. Det handlar bara att se till att balansera upp det på ett bra sätt.

Varken du eller jag vet exakt hur en sådan balans ser ut, och om man vill tänka exploativt så blir det väldigt krångligt att anpassa en sådan strategi efter motståndaren. Därför ÄR det enklare att bara hålla sig till en raise/fold-strategi där den enda anpassning man behöver göra är vilka händer man öht spelar mot motståndaren.

Men däremot tror jag på inget sätt att det är optimalt att göra så. Olika händer spelar bra i olika potter, som bekant. Vi har ett val mellan raise och syn om vi vill spela en hand, och jag tror säkert att det finns händer som tjänar på att spelas som limp i en balanserad strategi, även efter att hänsyn tas till risken att fi raisar. Raise/fold är alltför begränsat för att jag ska kunna se den som optimal. Men det är mkt möjligt att den är hyffsat nära.

Länk till kommentar

Vi är iaf överens om att vi talar om preflopspelet från knappen. :)

Vid korta effektiva stackar tycker jag att limp har sina klara poänger med många händer, vilket du också berör i ditt inlägg. Helt klart är fi's aggression också något att ta i beaktande, ja.

Men om vi ska tala om balansspel så är vår limp-HD balanserad på ett sådant sätt att fi straffas om han höjer upp för ofta mot våra limpar, för vi ska tillräckligt ofta ha limpat med stålet. Just denna faktor är något jag gillar ur balanssynpunkt - att vi får in en HD som till en del består av spekulativa händer och till en del stål - samt ingenting däremellan. De mindre spekulativa mellanhänderna och största delen av stålet höjer vi.

På något sätt känns det intuitivt bättre att ha en sådan lite mer trixig HD än att bara ha en grå massa av händer av alla typer (top x%) när vi väl spelar en hand - en grå-massa-HD är lättare att spela komfortabelt mot.

Dessutom kan vi då fundera på att introducera en del riktigt intressanta bluffstrategier pre flop.

Sen en kommentar till det fetmarkerade i ditt inlägg. Här sätter du fingret på det jag menade med att jag får intrycket av att du väljer raise/fold för att det är enklare (vilket jag vet att du dock aldrig sagt). Du säger att det skapar en obalans i vårt spel, vilket jag inte alls håller med om. Det handlar bara att se till att balansera upp det på ett bra sätt.

Varken du eller jag vet exakt hur en sådan balans ser ut, och om man vill tänka exploativt så blir det väldigt krångligt att anpassa en sådan strategi efter motståndaren. Därför ÄR det enklare att bara hålla sig till en raise/fold-strategi där den enda anpassning man behöver göra är vilka händer man öht spelar mot motståndaren.

Men däremot tror jag på inget sätt att det är optimalt att göra så. Olika händer spelar bra i olika potter, som bekant. Vi har ett val mellan raise och syn om vi vill spela en hand, och jag tror säkert att det finns händer som tjänar på att spelas som limp i en balanserad strategi, även efter att hänsyn tas till risken att fi raisar. Raise/fold är alltför begränsat för att jag ska kunna se den som optimal. Men det är mkt möjligt att den är hyffsat nära.

Jag tror att det är väldigt beroende på hur Fi spelar. Mot vissa Fi finns det säkert en tydlig poäng med att limpa en massa från knappen och mot andra så är ett raise/fold-spel mer lönande. Personligen så tycker jag det är mycket jobbigare att spela mot en Fi som raisar en jämfört med någon som låter mig se gratisfloppar.

Själva poängen med att spela raise/fold är ju att vi antingen kommer vinna blindsen väldigt ofta (om Fi är för tight) eller så tvingar vi Fi att spela en massa stora potter ur position (om han är för lös).

Problemet är ju att en duktig Fi kommer börja spela tillbaka en hel del mot en men det är ju heller egentligen inget problem om vi vet om att han gör det.

Om vi tittar på duktiga HU cashgame spelare så spelar ju 99,99999999999999% ett raise/fold spel från knappen, således bör ju det vara det rätta med djupa stackar, eller hur?

Alltså, anledningen att vi inte skulle vilja spela raise/fold bör väl isf vara för att stackarna är grundare i HU SnGs. Jag håller med om att det är en viss (rättså stor iofs) skillnad och därför brukar jag ofta dra ner på raisesizen (som jag nämt tidigare) till 2.5BB när blindsen är 25/50+. Om jag inte vore så lat så skulle jag göra det på första blindsnivån oxå, 15/30.

Länk till kommentar

Jag spelar i princip bara HU CG och alltså oftast djupare stackar än det blir i HU SNG (har dock börjat spela fler SNGs)...

De enda motståndare jag ser det som lönt att enbart limpa från knappen med (för det är otroligt beroende på motstånd) är de som synar ner dig hela vägen... där finns det ingen anledning tycker jag att lägga in pengar i potten pf när du vet att du kommer bli nedsynad av motståndare och har ruggigt låg FE.

Mot väldigt aggresiva spelare som spelar tillbaka pf foldar jag hellre de marginella händer som jag raisar med mot en motståndare som är för tight...

Jag ser inte varför man skulle limpa mer i början av SNGna? Det borde väl snarare vara då du verkligen VILL raisa för att bygga en pott så att du kan ta ut motståndaren tidigare. Ju längre det går, ju mindre relativa stackar blir det ju och tar ju bort mer och nmer edge och fördel av att vara en bättre spelare...

Länk till kommentar

• Skapa nytt...