Gå till innehåll

Definera din bankrulle


oliverlopez

Recommended Posts

Tjena!

 

Vad anser ni är er rulle, som ni använder för att lira poker.

 

Är det alla era tillgångar, är det ett konto hos bank, är det ett pokerkonto etc etc... Tycker frågan är intressant, då åsikterna går isär.

 

Jag fråga för att det är en sjuuuk skillnad på min rulle om det innebär alla tillgångar eller bara avsatt kapital.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

begreppet "rulle" är egentligen bara intressant för yrkesspelare. vi andra har sällan någon sådan fast gräns för när vi gular. antingen slutar vi i disgust långt innan alla pengar hunnit förloras i en downswing, eller så fortsätter vi spela bort lite av lönen varje månad utan någon eg botten.

 

vad jag vill säga är alltså att det är meningslöst att säga att man t ex har $500 i "rulle" när man sen ändå bara sätter in mer om de råkar förloras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

begreppet "rulle" är egentligen bara intressant för yrkesspelare. vi andra har sällan någon sådan fast gräns för när vi gular. antingen slutar vi i disgust långt innan alla pengar hunnit förloras i en downswing, eller så fortsätter vi spela bort lite av lönen varje månad utan någon eg botten.

 

vad jag vill säga är alltså att det är meningslöst att säga att man t ex har $500 i "rulle" när man sen ändå bara sätter in mer om de råkar förloras.

 

OT: Jag tycker att ditt resonemang kring att det bara är intressant för yrkesspelare är felaktigt. För att kunna göra det påståendet måste du ju först ge en definition på vad en yrkesspelare är? Jag klassar mig själv inte som yrkesspelare/proffs/whatever, men har en bankrulle som skulle ta lång tid att knega ihop, mao jag har inkomster vid sidan om poker.

 

OnT: Rullen för mig är pengar jag avsatt till poker, vart dom ligger är oväsentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT: Tycker ditt resonemang kring att det bara är intressant för yrkesspelare är felaktigt. För att kunna göra det påståendet måste du ju först ge en definition på vad en yrkesspelare är? Jag klassar mig själv inte som yrkesspelare, men har en bankrulle som skulle ta lång tid att knega ihop, mao jag har inkomster vid sidan om poker.

 

Vad skulle du göra om du gulade din rulle då? Ponera att du fortfarande tycker poker är kul och du vet att du är en förväntad vinnare på rimliga nivåer.

 

Om svaret är "sätta in mer pengar" så har ju begreppet bankrulle tappat sin mening lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skulle du göra om du gulade din rulle då? Ponera att du fortfarande tycker poker är kul och du vet att du är en förväntad vinnare på rimliga nivåer.

 

Om svaret är "sätta in mer pengar" så har ju begreppet bankrulle tappat sin mening lite.

 

Skulle jag gula genom att grinda enligt de BR-regler jag har satt upp skulle jag definitivt inte sätta in mer pengar, då det skulle bevisa att jag inte är vinnande i längden (eller vara världens mest otursamma person som bör satsa på något som inte har ett turmoment involverat). Ponera dock att jag skulle skotta/spela bort rulle vid icke nyktert tillstånd skulle jag ev. försöka grinda upp en "ny" rulle, försöka få stejk är även ett alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min BR (alltså min definition på BR) är alla dom pengar jag har spelat in på poker från 0 kr insatta inkluderat dom pengar jag cashat ut (minus dom pengar jag använt till annat och i och med detta inte har kvar )

 

Dessa pengar är avsatta för poker spelande och inget annat.

Jag har alltså dom pengar jag cashat ut på ett helt eget bankkonto för att hålla dom åtskilda från andra inkomster.

 

Om jag gular så får jag antingen börja om från början på samma sätt eller sluta med pokern. Skulle detta hända så är det slutspelat för då har jag lirat långt över vad jag har rulle för och ska straffas ;) !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min br är det jag har online på neteller och pokersiter.

 

inte det jag har cashat ut. iaf i min tankevärld.

 

Word.

 

Skulle jag gula det jag har på nätet så skulle jag nog tappa allt självförtroende. Därför börja om på NL10 och jobba mig upp igen. Men om jag följer mina übertighta BR-regler så kommer jag inte att gula på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT: Jag tycker att ditt resonemang kring att det bara är intressant för yrkesspelare är felaktigt. För att kunna göra det påståendet måste du ju först ge en definition på vad en yrkesspelare är? Jag klassar mig själv inte som yrkesspelare/proffs/whatever, men har en bankrulle som skulle ta lång tid att knega ihop, mao jag har inkomster vid sidan om poker.

 

OnT: Rullen för mig är pengar jag avsatt till poker, vart dom ligger är oväsentligt.

 

Word...

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju alltid ha fler än ett bankkonto, ha delar av rullen på ett dedikerat konto även om den är "hemtagen" + vad som är online.

 

Så är de ju svårt att gula sin rulle om man har vett nog att gå ner i nivå när ens regler säger så(om man nu inte är helt kass, vilket man antagligen inte är om man iaf tänker på bankrullen sin, och någon gång tidigare lyckats arbetar upp den redan :) ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min rulle är exakt alla kontanta pengar jag äger (inklusive aktier, men exklusive ex frimärkssamlingen), däremot inte "framtida inkomster" i form av lön.

 

Så det är vad du spelar bort innan du ger upp?

 

Själv skulle jag nog vilja begränsa mängden pengar jag har i min rulle, men självklart ha en tillräckligt stor rulle för den nivå jag spelar på. Förlorar jag den så är jag inte tillräckligt bra för att spela och hittar då på något annat att göra. Då har jag i alla fall tagit hem vinster under tiden som jag har kvar.

 

Minns inte vad han hette, men han var en av de spelarna som var med i SVT´s dokumentär. Han hade väl vunnit $1.8 miljoner eller så. Jag skulle rätt snabbt ta bort en del av den summan från rullen så att man har kvar något ifall man gular. Han verkade köra med hela den summan som BR. Varför vill man ens riskera sådana summor? Varför inte ta ut $1.000.000 och ha kvar resten som BR och spela därefter? Hur ångerfull skullle man inte vara om man lyckas torska allt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min rulle är exakt alla kontanta pengar jag äger (inklusive aktier, men exklusive ex frimärkssamlingen), däremot inte "framtida inkomster" i form av lön.

 

Ungefär samma fast inklusive bilnycklar och lägenhetsnycklar... samt grannens utelämnade soppåse i trappuppgången om det någon gång skulle krisa sig :-)

 

Eftersom man räknar allt till rullen blir man extremt tiltad då man står på McD och har precis beställt en BigMc fast man igentligen är sugen på en Mcfeast men kom inte på det förrän det va för sent sånna badbeats kan förstöra ens dag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är vad du spelar bort innan du ger upp?

 

Javisst. Däremot är mina bankrulleregler något konservativa. Jag spelar inte på en 30-inköpsnivå... om jag tar skott, så blir det på 50-inköpssnivån. Annars har jag mellan 200 och 400 inköp i min effektiva rulle, så jag kommer knappast att gula.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars har jag mellan 200 och 400 inköp i min effektiva rulle, så jag kommer knappast att gula.

 

Jag har förstått att du har rejält tilltagna inköpskrav. Men om du är ärlig med dig själv, skulle du verkligen fortsätta att spela om du förlorade och förlorade ända tills allt var borta? Är verkligen din rulle så stor som du säger?

 

Min BR är (idag) ca 16% av det jag vunnit på poker. Jag har alltså tagit ut resten och använt (köpt saker, investerat) resten. Jag skulle aldrig vilja riskera alla mina vinster, utan om jag inte längre klarar av att vinna och samtidigt kunna ta ut vinster, då skulle jag lägga ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men då är ju storleken på rullen inte det man säger att den är. Eller hur?

 

Meningen med bankrulle är ju att man inte skall behöva fylla på den av andra pengar än just spelpengar. Och om man då spelar upp hela sin rulle, ska man då sluta spela helt eller?

Bättre då ju att ha som låga gränsen att inte satsa mer än kanske... 20% av rullen innan man stannar upp och tänker över situationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är vad du spelar bort innan du ger upp?

 

Själv skulle jag nog vilja begränsa mängden pengar jag har i min rulle, men självklart ha en tillräckligt stor rulle för den nivå jag spelar på. Förlorar jag den så är jag inte tillräckligt bra för att spela och hittar då på något annat att göra. Då har jag i alla fall tagit hem vinster under tiden som jag har kvar.

 

Minns inte vad han hette, men han var en av de spelarna som var med i SVT´s dokumentär. Han hade väl vunnit $1.8 miljoner eller så. Jag skulle rätt snabbt ta bort en del av den summan från rullen så att man har kvar något ifall man gular. Han verkade köra med hela den summan som BR. Varför vill man ens riskera sådana summor? Varför inte ta ut $1.000.000 och ha kvar resten som BR och spela därefter? Hur ångerfull skullle man inte vara om man lyckas torska allt?

 

 

Hade han tänkt på det sättet, att ta ut för att spara undan hade han aldrig suttit med $1.8 miljoner. Man måste chansa för att vinna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade han tänkt på det sättet, att ta ut för att spara undan hade han aldrig suttit med $1.8 miljoner. Man måste chansa för att vinna

Visst är det ju så att man vinner mer om man är mer villig att riskera mer. Håller med helt och hållet.

 

Men frågan är ju vem som kommer att ha det bättre resultatet i det långa loppet? Den som säkrar sina vinster har ju per definition gått plus i det långa loppet. Den spelare som hela tiden satsar "allt" vet ju inte förrän den lägger av ifall den gått plus eller minus. Tänker på tex den spelartyp som MrDawwe står för.

 

Jag tänkte inte bara för just en person, utan kanske mer generellt för de två olika kategorierna spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...