Gå till innehåll

Vinster från nätpoker utomlands


Recommended Posts

Hej flickor!

 

Om jag spelar nätpoker under ett år utomlands, t.ex. Australien eller Uruguay och vinner, måste jag ta upp denna vinst i min deklaration när jag flyttar hem till Sverige igen?

 

Nu tänker jag då främst på sajter som inte är skattefria i Sverige.

 

Vi bortser från lagstiftningen i det aktuella landet ett ögonblick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag pratade med skattemyndigheten. Definitionen är att du "inte längre ska ha någon anknytning till Sverige".

 

Dvs du ska

* vara skriven i det andra landet,

* inte ha någon lägenhet kvar i Sverige,

* inte ha någon familj kvar i Sverige,

* du ska inte bara åka dit på turistvisum utan ha mer permanent visum.

 

Ungefär så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är rigorösa krav för att slippa ifrån "obegränsat skattskyldighet" - dvs alla inkomster en svensk har tas upp till beskattning och sedan får man avdragsrätt med ev erlagd utländsk skatt.

 

Anmärkes. Även om du klarar dig ifrån anknytning till Sverige - viktigast är att du inte får ha bostad eller fritidshus eller annan fast egendom i Sverige. Du kan inte heller ha din sommarvistelse i Sverige - annat än om den är väldigt kort (kan inte kraven men längre än en kort semester går inte).

 

Du måste utvandra från sverige -permanent bosätta dig i annat land. Ta reda på om du kan ha kvar svenskt bankkonto med visakort osv eller om också detta måste ordnas på annat håll.

 

Om du inte planerar en permanent utlandsvistelse i ett land i mer än 5 år tycker inte jag att det vore värt besväret att ens försöka

 

Att du inte får ha familj i Sverige - visst - skatteverket gör en helhetsbedömning av din anknytning, men om du uppfyller de andra kraven så är inte detta något som hindrar utvandring i sig själv. Viktigast är fast egendom och att du inte får vistas i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med skattemyndigheten. Definitionen är att du "inte längre ska ha någon anknytning till Sverige".

 

Dvs du ska

* vara skriven i det andra landet,

* inte ha någon lägenhet kvar i Sverige,

* inte ha någon familj kvar i Sverige,

* du ska inte bara åka dit på turistvisum utan ha mer permanent visum.

 

Ungefär så.

 

Det verkar rätt osannolikt. Annars stämmer det säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, följdfråga på det här med avdrag på skatt betalad i utlandet:

 

Låt oss säga att man spelar på en sajt som inte är skattefri i Sverige, men skattefri i det land man bosätter sig (tillfälligt) i. Åker man då på att skatta för eventuella vinster (givet att man inte försöker mygla)?

 

 

obs, ovanstående är bara av ren nyfikenhet så ni behöver inte överanstränga er för min skull. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvånandsvärt bra svar överlag.

För den som vill förkovra sig i internationell beskattning kan man ladda ner Skatteverkets handledning i just internationell beskattning på Skatteverkets hemsida. Det är exakt samma bok som landets alla skattehandläggare har på sina arbetsrum.

 

Och den som kanske vill fördjupa sig i övrig skatterätt kan ladda ner en massa olika publikationer här.

Det verkar rätt osannolikt. Annars stämmer det säkert.
Innebörden är din familj som du bor med under samma tak. Alltså kanske inte din mamma/pappa. Man syftar till din fru/man och dina barn som ännu bor hemma.
Ja det är rigorösa krav för att slippa ifrån "obegränsat skattskyldighet" - dvs alla inkomster en svensk har tas upp till beskattning och sedan får man avdragsrätt med ev erlagd utländsk skatt.
*lol* Jag måste bara få berätta om en deklaration jag satt med förra veckan. En svensk man som "utvandrat" till Frankrike. Han vill både ha kakan och ha den kvar. Mannen har svenska marknadsnoterade aktier som han får utdelning ifrån. Då måste han betala kapitalskatt 30%, dessutom har han en sommarstuga i Sverige. Nu ville han göra avdrag för sina utländska räntor, men inte betala fastighetsskatt på sina franska vingårdar. Nice try grabben!

Dessutom redovisade han sin förmögenhet korrekt. Jag skickade honom en trevlig sommarhälsning från Sverige - BETALA! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, det är ett stort steg att flytta utomlands. Fast själv överväger jag seriöst att flytta till Costa Rica, England eller Tyskland (dock osäker på det rättsliga läget i Tyskland) inom ett par månader. Allt för att kunna spela på PokerStars som jag uppfattar som den överlägset bästa siten. Men jag har för den delen inte så mycket emot tanken att bo utomlands heller.

 

Naturligtvis ska det vara en långsiktigt planerad flytt. Men ingen kan väl med säkerhet veta att man faktiskt blir borta i hela fem år? Mycket kan hända under den tiden...

 

Är det ingen annan som funderar på allvar på att bli skatteflykting undan statens försök att skydda Svenska Spels "monopol" genom protektionistiska tariffer mot deras bättre utländska konkurrenter?

 

PS. Hatar protektionism och tullar överhuvudtaget. Mer konkurrens på lika villkor och frihandel tack. Det är svaret på så många av världens stora problem. DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...