Gå till innehåll

När blandas korten online?


Lobbe3rd

Recommended Posts

Här kommer en lite annorlunda fundering som skulle kunna hjälpa den som grämer sig över att ha kastat en hand som skulle vunnit, eller en som kanske inte hinner aggera innan tiden tar slut. Nu till frågan:

 

Hur fungerar slumpgeneratorn i pokerklienterna? Slumpar den alla 52 korten direkt eller slumpar den vid flera tillfällen direkt när alla har tagit sina beslut på respektive gata? Om den slumpar direkt efter att alla tagit sina beslut så behöver man ju inte gräma sig eftersom slumpgeneratorns beslut blir olika beroende på när man sätter igång den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mig veterligen så slumpas korten allt eftersom. Vilket betyder att om du missar att syna så hade inte samma kort kommit upp om du synat, eftersom du agerat titigare än du annars gjort, vilket hade genererat ett annat kort av slumpgeneratorn.

 

instämmer. varför många borde sluta älta "jag skulle fått..."

sen så har ALDRIG en foldad hand vunnit, iaf inte vad jag har sett men det är en annan diskussion :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det fungerar men jag hoppas verkligen att den "blandar" kortleken och sen spelar man handen efter det. Annars borde det väl spela roll när man trycker call osv?

 

Kolla in #4 så ser du att det iaf inte gör det i längden, vilket är det vissentliga. Och på det sättet slipper man även just idiottilten att "jag skulle ha fått", eftersom det hade blivit en annan utgång om jag gjort på ett annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är olika på olika klienter.

 

Ett bra beslut i poker är ju dock ett beslut som är EV+ givet den information som finns tillgänglig vid beslutstillfället. När "slumpningen" av kort faktiskt sker saknar därför relevans.

 

Nja, det kan ju spela roll om du tänker att du har en hand som är värd att gå vidare med men inte hinner aggera och kortet på turnen skule gett dig nöten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas det här är en trolltråd :-D

 

För säkerhetsskull, eftersom man aldrig ska underskatta PF-medlemmarnas dumhet:

 

Korten blandas en gång efter varje avslutad hand

Look who's talking...

Vågar inte svära på att alla sajter slumpar fram (man blandar inte en kortlek med en dator) korten inför varje gata, men det måste de väl göra? Varför skulle man slumpa fram alla kort direkt? Det vore idiotiskt! Förmodligen anropas en funktion varje gång ett kort ska delas då en slumpgenerator slumpar fram något av de resterande korten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom de på marknaden vanligast förekommande slumptalsgeneratorn som används för pokersiter använder serieporten (se t.ex. http://www.randomnumbergenerator.nl/) för kommunikation vore det direkt superjättedumt att hämta bitflöden för "ett kort i taget").

Jag tycker det verkar superjättedumt att över huvud taget slumpa korten på nåt utomstående program som man kopplar upp till. Det om något borde ju ödlsa överdriven tid och bli mer ostabilt. Ifall det verkligen är så de gör förstår jag att de slumpar alla kort direkt, men varför skulle du göra så?

 

Jag läste iaf en tråd om det här för länge sen där det framgick att varje kort slumpas innan det delas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är olika för olika sajter, vissa slumpar varje kort, vissa varje giv. Anledningen till att slumpa varje kort är för att slippa oroa sig för att en eventuell hacker ska komma över kortordningen. Att det tar "lång" tid att få fram ett nytt frö ifrån generator övervägs till stor del av att det tar längre tid att få ut informationen till klienterna. Dessutom kan man ju faktiskt tänka lite i förväg och se till att man har en stack med flera frön redo att använda (vilken är den vanligaste tekniken som jag har förstått det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att det funkar ungefär på detta sätt:

 

Om vi vill blanda de 5 korten A, B, C, D och E, så skickar vi strängen "ABCDE" till slumpgeneratorn. Slumpgeneratorn tänker "ok, här har vi 5 kort i en sträng, så jag slumpar fram vilket kort jag tar först", varpå den slumpar fram ett tal mellan 1 och 5. Säg att den slumpar fram talet 2, till exempel. Då tar den ut den andra bokstaven, som råkar vara B, ur strängen och lägger in den i en annan sträng.

 

Nu har vi 2 strängar:

Sträng 1: "ACDE"

Sträng 2: "B"

 

"Ok", tänker slumpgeneratorn, "nu har vi 4 kort kvar i den första strängen", varpå den slumpar fram ett tal mellan 1 och 4. Säg att den slumpar fram talet 4. Då tar den den 4:e bokstaven ur sträng 1 och flyttar den till sträng 2:

 

Sträng 1: "ACD"

Sträng 2: "BE"

 

Osv:

 

Slumpar tal mellan 1 och 3, resultat 1

Sträng 1: "CD"

Sträng 2: "BEA"

 

Slumpar tal mellan 1 och 2, resultat 1

Sträng 1: "D"

Sträng 2: "BEAC"

 

"Jaha ja, bara ett kort kvar i sträng 1", tänker slumpgeneratorn. "Då flyttar jag över det till sträng 2 då. Också skickar vi tillbaks hela sträng 2 till den anropande funktionen".

 

Så, den anropande funktionen (ett pokerbord) skickade "ABCDE" till slumptalsgeneratorn, och fick tillbaks "BEACD". Så nu vet den anropande funktionen i vilken ordning den ska dela ut korten.

 

Detta är mkt mindre resurskrävande än att skicka en sträng med kvarvarande kort i leken för varje gång man ska dela ut ett nytt kort. Det blir ganska många anrop i längden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det verkar superjättedumt att över huvud taget slumpa korten på nåt utomstående program som man kopplar upp till.

 

Anledningen (iaf en av anledningarna) till att man vill göra så (vilket jag helt hade glömt att man ofta gör, vilket gör mitt förra inlägg mindre intressant) är att det finns slumptalstjänster med högt anseende som gör detta åt sajterna. Att anlita dem är att förse sin kortblandning med en kvalitetsstämpel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det kan ju spela roll om du tänker att du har en hand som är värd att gå vidare med men inte hinner aggera och kortet på turnen skule gett dig nöten.

 

Nej.

 

Huruvida man "inte hinner" genomföra ett beslut som skulle ha varit EV+ ändrar inte det faktum att beslutet skulle ha varit EV+. Och alla återstående kort i leken har i ditt beslutsperspektiv exakt samma sannolikhet att uppkomma, oavsett om leken slumpats definitivt före given eller slumpas om inför varje nytt kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huruvida man "inte hinner" genomföra ett beslut som skulle ha varit EV+ ändrar inte det faktum att beslutet skulle ha varit EV+. Och alla återstående kort i leken har i ditt beslutsperspektiv exakt samma sannolikhet att uppkomma, oavsett om leken slumpats definitivt före given eller slumpas om inför varje nytt kort.

 

What he said.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som oftast slumpas av utomstående hårdvara är "frön" som används som startpunkt för olika interna slumptalsalgoritmer som ger pseudoslumptal.

 

Algoritmerna ger talföljder som nästan liknar vitt brus, men man måste ge dem nya frön då och då för att a) undvika att folk listar ut var i följden man ligger och b) för att skapa "sant" vitt brus.

 

Det här är ju bara ett finare sätt att säga att det är riggat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...