Gå till innehåll

NLT - A6s, färgdrag på floppen, massa höjningar


Ekenstar

Recommended Posts

Hej POKERFORUM.nu

 

Spelade No limit Texas Hold'em och följande hand inträffar:

 

Satsningsstruktur: 0,25/0,5 NL

Bordsstämning: vet inte så mycket om den, bara fjärde handen jag spelar vid bordet

Spelare vid bordet:

 

Spelare 1

Spelare 2 (dealer)

Spelare 3 (sb)

Ekenstar (bb)

Spelare 4

 

*Preflop*

Jag får Ac 6c

 

Spelare 4 callar

Spelare 1 & 2 lägger sig

spelare 3 (sb) callar

Jag checkar

Pot: $1.5

 

*Flop*

Gemensamma kort: 3s 9c 5c

 

Spelare 3 satsar $5

jag callar, har ju chans till nötfärgen

spelare 4 höjer till $ 30 , vad kan han ha, inga höjdarkort direkt på bordet, triss, två par, stegdrag? kanske han bluffar

spelare 3 går all-in $ 20,84

i potten ligger nu $ 62,34

Om jag får ett klöver borde jag vinna potten så jättebra kort kan dom ju inte ha

jag callar $ 25 (har $ 1,87 kvar så jag kunde väl lika gärna ha gått all-in)

Pot: 87,34

 

*Turn*

Gemensamma kort: 3s 9c 5c Qs

Pot: 87,34

Här går jag all-in ($ 1,87 )

spelare 4 callar

Pot: $ 90,10

 

*River*

Gemensamma kort: 3s 9c 5c Qs Ah

 

*Showdown*

Spelare 3 visar 9s 8s, par i nior

Ekenstar visar Ac 6c, par i ess

Spelare 4 visar 9d 5s, tvåpar nior och femmor och vinner $ 88,10

 

Vad skulle jag ha gjort med handen när spelare 3 hade satsat $ 5, foldat? eller kanske höjt honom?

När spelare 4 har gjort sin stora höjning och spelare 3 hade gått all-in vad skulle jag ha gjort då, foldat? eller var det rätt att calla där?

Med tanke på vilka höjdar kort dom satt på kanske jag skulle ha höjt innan floppen?

 

* Kortar ner rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då han överbettar potten med $5 ska du slänga handen, du har inte potodds att jaga färgen (han sitter nog på 2 par eller triss).

 

Sen då du har 3 pers all-in kan det va läge att jaga färgen. Du har ca 36-37% att få in färgen och du behöver investera ~1/3 av potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, du spelade hemskt. Främst när du synade första beten på $5 det var en klockren fold. Du måste snitta snitta $20 dollar varje gång du får in färgen på turn för att få tillbaka investeringen. Och eftersom du kommer att bli utdragen lite då och då och att din motståndare kanske lägger sig när du sätter färgen så måste du normalt sett få in mer $20 dollar när du träffar, och så mycket pengar har din motståndare helt enkelt inte i stacken.

 

Plus att om dina motståndare överspelar sina händer så grovt så kan du definitivt vänta på att få en bra hand och ta alla deras pengar då istället.

 

 

P.S. Sen när båda motståndarna gick all-in på floppen så var det faktiskt ok att också ställa in, men det faktum att de gjorde det massakerade verkligen helt sönder dina implicita odds för första synen och gjorde den ännu värre. Orsaken till att det är ok att ställa in på floppen mot två motståndare är dels att det redan fanns en del pengar i potten och dels att du är något bättre/sämre än 1:2 för att vinna potten med ett färgdrag all-in på flopp. Men det är en irrelevant detalj i handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen då du har 3 pers all-in kan det va läge att jaga färgen. Du har ca 36-37% att få in färgen och du behöver investera ~1/3 av potten.

Glöm inte att kompensera för re-draws från fiendens sida eftersom det minst sagt är troligt att en av dem har tvåpar, och en triss skulle ju inte direkt förvåna. Det gör faktiskt att jag skulle rekommendera fold här eftersom det räcker med att en av dem har en triss för att en syn ska bli fel. Plus att man måste plocka bort $3 i rake ur huvudpotten också. Och även om de faktiskt hade de aktuella händerna så är det inte särskilt mycket plus, typ ett EV på $5 per gång.

 

EDIT: Synen där är nog marginellt +EV, men bara i storleksordningen $1-2 dollar, när man tar hänsyn till möjligheten att fi har triss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen då du har 3 pers all-in kan det va läge att jaga färgen. Du har ca 36-37% att få in färgen och du behöver investera ~1/3 av potten.

Glöm inte att kompensera för re-draws från fiendens sida eftersom det minst sagt är troligt att en av dem har tvåpar, och en triss skulle ju inte direkt förvåna. Det gör faktiskt att jag skulle rekommendera fold här eftersom det räcker med att en av dem har en triss för att en syn ska bli fel. Plus att man måste plocka bort $3 i rake ur huvudpotten också. Och även om de faktiskt hade de aktuella händerna så är det inte särskilt mycket plus, typ ett EV på $5 per gång.

 

EDIT: Synen där är nog marginellt +EV, men bara i storleksordningen $1-2 dollar, när man tar hänsyn till möjligheten att fi har triss.

 

Sant glömde det :) Fast å andra sidan så borde ju de 2 blocka varandra iom båda borde ha något av potten, eller ett överpar men det är ju inte så troligt pga preflophöjningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant glömde det :) Fast å andra sidan så borde ju de 2 blocka varandra iom båda borde ha något av potten, eller ett överpar men det är ju inte så troligt pga preflophöjningarna.

Inte tillräckligt mycket om en av dem har set, det blir -EV då oavsett vad den andre spelaren har. Plus att om en av dem har ett klöverdrag så lever det ju fan med ens egna odds, det är ju inte bara fi som kan bli blockad.

 

Folk glömmer gärna bort re-drawsen, men de är väldigt viktiga och påverkar ens odds enormt. Vilket är en orsak till att det är dåligt att dra till stege med färgdrag på brädan även om man har råd att bara dra till 6 outs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...