Var e mitt ess? Postad 11 Maj , 2007 Rapport Postad 11 Maj , 2007 Finns det möjligen någon vänlig själ därute som är bättre på Excel än jag? Problemet: Vill ha en drop-down-lista som användaren kan välja ett värde ur så att detta fylls i en tom ruta. Detta kontinuerligt rad efter rad i ett dokument. Exempelvis skulle värdena måndag, tisdag, onsdag finnas att välja på. Genom att välja ett av dessa värden vill jag att det ska "ramla in" i första lediga position exempelvis i kolumn O. Någon som har en bra idé på hur man löser detta? Citera
frekje Postad 11 Maj , 2007 Rapport Postad 11 Maj , 2007 Jag har lite svårt att fatta vad det är du vill göra men detta kanske är en hjälp på vägen. Ta en cell-range och fyll i dina val (dagar). Exempelvis: A1: Måndag A2: Tisdag A3: Onsdag osv.. Ställ dig i den cellen du vill ha din drop-down. Gå till "Data --> Validation". Välj fliken "Settings" och under "Allow" väljer du "List". Nu får du välja i vilken range din lista finns och då väljer du A1:A3 om du har datan där. Nu kommer en dropdown i den cellen du befann dig i. Säg att den cellen är B1 och du vill att värdet ska synas även i C1 så skriver du helt enkelt "=B1" i rutan C1. Ok? Du kan nu välja att kopiera B1 nedåt så många rader du vill och även göra samma sak i C1. Var det så du menade? Citera
Var e mitt ess? Postad 14 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 14 Maj , 2007 Tack, ja, och nej, det löser mitt problem delvis, såtillvida att jag kan göra listan och kopiera det valda innehållet till en cell. Det jag håller på med är att försöka skapa ett enkelt system för kostnadsuppföljning där tanken är att användaren ska kunna välja ett konto från en lista och det automatiskt "ramlar in" in första lediga ruta i en kolumn, d v s om användaren har valt "konto 3030" (eller måndag eller vilket val som helst) och det finns data i cell C1-C9 så ska datat läggas in i cell C10 (närmast lediga cell i kolumnen). Vad jag skulle behöva är alltså ett sätt för Excel att "känna av" att "där är första lediga cellen i kolumnen - dit ska det data användaren valt i listan". Vet inte om det är möjligt att göra... har i alla fall inte kommit på någon begåvad lösning själv Någon begåvad idé på hur man åstadkommer detta? Citera
Recommended Posts