Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Det är så att jag ska hålla tal, under ett bröllop imorgon, har självklart inte tänkt ut något tal ännu.. Kollat runt lite på olika sidor och ser att man kan beställa hem bra tal för en nätt summa pengar. Problemet är att mitt VISA är på villovägar.. Är det någon retoriker eller bra talhållare i närheten? Någon kanske har ett tal och kan dela med sig? Tänkte att man kunde skriva här eftersom att folk på pf verkar ha lite intelekt, vilket inte jag har.

cheers!

Postad

Sök här på forumet, är till 99% säker att en person tidigare skapade en tråd i samma ämne. Dock tror jag den tråden handlade mer om hur man håller ett tal och inte om själva innehållet. Kan vara läsvärt.

Postad

Kan ju vara rätt svårt för en utomstående som inte känner brudparet att skriva ett bra tal. Talen är ju lite olika beroende på om du är brudens far eller toastmaster eller best man.

1. Lite snabb genomgång om hur man känner brudparet.

2. Rolig anekdot som involverar brudgum/brud eller något trevligt gemensamt minne.

3. Lyckönskningar till brudparet.

Lycka till!

Postad

Klassiskt talarknep är "dåtid, nutid,framtid" om man vill blixtsnabbt bygga upp ett tal.

Exempel dåtid:

===========

"Karl, du och jag har ju känt varandra länge, sedan vi först möttes när vi gick på gymnasiet och tvingades in i det där hemska specialarbetet om ölandsbron."

"Jag hade ju förmånen att få se hur glad du blev när du träffade Lisa, och höra dina berättelser om denna fantastiska kvinna som idag gjort det katastrofala misstaget att svara "Ja" vid helt fel läge. Skämt åsido, Lisa, du skall veta att Kalle inte kunde sluta prata om dig när ni träffades. Han var som en kär femtonåring, och det var riktigt roligt att se. Karl är ju, som ni alla känner till, en kanonkille på alla sätt. (kort anekdot, gärna m humoristisk poäng eller bara lite exempel på egenskaper - glöm inte knyta an till brudens goda egenskaper och hur bra de passar ihop så du inte bara pratar om din kompis)

Exempel nutid:

===========

Idag befinner vi då här och jag googlade lite efter saker som en best man bör kunna hjälpa till med. Jag själv hade nämligen ingen aning om vad som förväntades av mig. Jag tänkte läsa upp lite saker från den här listan:

"Extra kontanter för oförutsedda utgifter". Med kännedom om hur stressade ni varit för den här dagen så kan jag lugna er med att jag har tillräckligt för att betala bröllopet och en månad semster i säkert förvar här i närheten.

...etc...

Dagens festligheter har ju varit fantastiska, alltifrån morgonens oroliga förberedelser till era nervöst lyckliga "Ja" i kyrkan till den trivsamma stämningen vi fått uppleva här under den fantastiska middagen. (etc)

Exempel framtid:

===========

Framöver så får jag väl bara säga att ni, liksom alla här, vet att livet är lite berg-o-dalbanelikt. Det går upp, det går ner och svänger både hit och dit. Det fina med den här dagen är att ni nu vet att ni har någon ni kan skrika, skratta och njuta av varje sväng med.

Eller ngt sådant.

I summering: Tala från hjärtat, får du panik kör med dåtid, nutid, framtid och dra någon anekdot. Sjung helst inga sånger. Förlolämpa ingen. Prata om båda, inte bara om den personen du känner bäst. Håll det kort om möjligt, det blir lätt många tal.

Postad

Jag hade samma dilemma när jag skulle hålla tal på bröllop (som best man).

Det jag gjorde var att ta en känd melodi (i mitt fall midnatt råder) och skriva en egen text till den som handlar om brudgummens liv. I bröllopsprogrammet var denna låt med och alla fick sjunga med i den när jag stod upp och sjöng den.

Mycket enklare och i mitt tycke roligare än tal! Även mycket uppskattat av brudgummen. Det kommer ändå att vara en MASSA tal på ett bröllop och det kanske räcker med alla dom?