Gå till innehåll

Monsterhänder sämre än underdogs?


brolija

Recommended Posts

testa följande:

 

limpa med de starka händerna och höj istället med motsvarande antal skräphänder typ 22-66 och några suited connectors typ 65s+. Många använder pokertracker eller andra verkyg, så det är viktigt att de luras till att tro du har de starka händerna. Dvs höj inte med för många händer.

 

Nu vinner du de små blindsen med händer som du lätt kan folda om du får action utan en rejäl träff. Samtidigt slösar du inte bra händer på mini-potter.

 

:-))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höj mer före floppen: på NL20 finns det alltid någon tomte som synar. Höjer du tillräckligt mycket med AA före floppen är det omöjligt att backa eftersom tomtarna som synar inte har implicita.

 

Anpassa spelet efter floppen till antal spelare och floppens "textur".

 

Försök ofta hålla nere pottstorleken (spel mot feta fiskar förstås undantaget).

 

Belöna dig själv psykologiskt när du foldar essen: "bra spelare gör så".

 

Och tilta inte när du foldar och fi visar upp TPTK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snälla spelar han NL20 behöver han inte balansera sitt spel ffs.

 

sen är det selektivt minne, AA förlorar stora potter och vinner små men alla småpotter överväger de stora man förlorar.

 

67s, 33 och liknande vinner stora potter och förlorar små och de stora potterna överväger de små om man spelar dem bra.

 

 

det ger ju dock intrycket att man alltid förlorar med AA och alltid vinner stort med 55 men om du tittar närmare plussar du nog trots det på AA om du inte gör stora fundamentala fel.

 

Öööh, vinner man bara små potter med AA gör man nog nåt fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på och bygger upp min rulle igen efter några cashouts, och just nu så spelar jag NL25. Mina tips är väl i stort sett att du limpar mera A-K,Q,J och bettar ruskigt hårt med dina högre pocketpar.

 

Skulle tro att problemet med att bara betta höga par är att en syn i position med A-x blir lösamt. Höjar man med AK också lönar det sig knappast. Vad tror du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Du har en dålig balans i ditt spel eftersom motståndarna inte spelar imot annat än med monster låter det som.

 

Skaffa dig balanseringshänder som spelar på samma sätt som premiumhänderna så kommer du att få bättre betalt med prestålet. Fi tvingas att anpassa sitt spel om han inte vill förlora. Oftast kan han inte det eller vågar inte och då blir du den som dominerar bordet.

Ytterligare en orsak att monsterhänderna går dåligt kan vara att du inte prioriterar att potten ska växa mer ju starkare handen är i förhållande till fis HD.

Som regel betyder det att du vill ha en kraftig utveckling i potten tidigt men vill ha långsammare utveckling senare(pottkontroll).

 

Lol åt att rekommendera balansspel på NL20.

 

För övrigt bör man nog analysera sitt eget spel om man tycker NL20 är svårspelat eller man har svårt att vinna på denna nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Balans och balans men faktum är att även spelarna på denna nivån lägger märke till hur du spelar. Att i position, gärna först in så är det ingen dum ide att höja upp JTs, T9s. Att ibland visa upp en bluff kan vara ett bra sätt att vilseleda lite eftersom de flesta som stolta visar upp bluffar är maniacs och även gör motståndarna retade och inte gärna kommer vilja bli bluffade igen (jävligt lätt att genomskåda dock).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som redan konstaterat. Du bör höja upp mer preflop. Standardraisen bör ligga mellan 3.5-4 BB, dvs 0.70 eller 0.80 på din nivå, vilken hand du än spelar. Detta för att motståndarna inte ska kunna sätta dig på precis AA, KK, AK när du raisar preflop. (Dvs du vill maskera dina händer)

 

Ju fler limpare du har före dig, ju mer måste du höja. Du vill inte ha 3 personer med dig till floppen med ett högt par. Helst endast en, maximalt två. Har du två-tre personer med dig till floppen med t.ex AA är risken mycket stor att någon har träffat floppen bra och har dig.

 

Har du t.ex 3 limpare och du sitter på JJ. Höj upp till 1.20, eller 1.40.. Du får prova dig fram på varje bord du sitter på. Testa hur mycket folk är villiga att syna preflop med skräp och välj din raise-size därefter. Är bordet fiskigt? Ja höj mer då, de kommer ju syna endå.

 

Ett generellt tips är att ta det lugnt med de höga paren då floppen kommer låg och sammanflätad. Dvs t.ex :4h::5h::7c: Får du starkt motstånd på en sådan flopp ligger du oftast i ett 50/50 läge eller värre. Vad kan de raisa dig med? Ngn form av par + drag, set, två-par osv.. I detta läget kan det ofta vara bäst att passa och vänta på ett bättre tillfälle. Detta gäller givetvis bara mot kompetenta spelare. Är du uppe mot en överaggrofisk är det i princip bara att ställa in på i princip vilken flopp som helst med ett högt pocket pair.

 

Kommer floppen ngt i stil med :Kc::Th::2d: kan du spela AA säkrare och mer aggressivt..

 

Det finns inga raka svar i poker. Allt kommer genom erfarenhet och förmågan att läsa motståndet. AA och KK är trots allt de händer du bör vinna mer på, då det är de starkaste händerna i spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Jag har nu lirat kanske 2-3 timmar och kommit fram till att det absolut inte lönar sig att beta efter flopp om jag raisat och missat, vet inte hur många gånger jag blivit re-raisead tillbaka. 1 av 3 lägger sig, vilket gör att jag går minus på detta. Spelarna ger sig helt enkelt inte, och jag betar tex 1,5$ om potten är mellan 1-2 dollar, även om jag har träff eller inte. Det fungerar säkerligen på högre nivåer, men på NL20 fungerar det inte.

 

Blir nog att gå tillbaka till det passiva limp spelet och invänta triss eller högre och hoppas att den andre har ett par eller två, det är så man får lira på dessa bord tror jag. Men tack till alla svar, skall läsa igneom denna tråd sen när jag tar steget upp till NL50. =)

 

Om du gör ett typiskt 'continuation bet' på halva potten så går det jämt upp om du får den var tredje gång. Detta är en klassiker när man missat floppen. Har man floppat ett monster kan man maskera det genom beta lika mycket då.

 

Det finns en del spelare som kallar dig med vad som helst om du gör ett stort bet preflop och formligen signalerar att du har ett högt pocketpar. De vet att de har din stack som i en liten ask efter att ha floppat något bra. Här gäller det att undvika att vara för mycket av en öppen bok. Eller så får man satsa så mycket chips att det alltid är olönsamt för dem att kalla före floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4xBB+1BB/limpare borde väl fungera rätt bra som standard även på NL20?

 

Av mina empiriska studier så är det mer gynnsamt att raisa mycket högre. Först in raisar jag 5-7xBB (lite beroende på read, men aldrig bara 4xBB). Vid 1 limpare => PFR: 8-9xBB, därefter 1BB/limpare. Detta för NL25 dock, men jag ser ingen större skillnad mot NL20. Spelar man hos rätt nätverk får man syn av fiskarna även om man raisar så här hårt. Ska väl tilläggas att det är ABC-poker @ 5 bord i taget jag ägnar mig åt också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på och bygger upp min rulle igen efter några cashouts, och just nu så spelar jag NL25. Mina tips är väl i stort sett att du limpar mera A-K,Q,J och bettar ruskigt hårt med dina högre pocketpar.

 

Du måste väl förlora enormt värde med att limpa med AK och AQ iaf?

Jag kan köpa att man inte raisar lika mkt med AQ och AK ur dålig position mot jobbiga synfiskar som leder ut floppen eller inte kan släppa nåt men att bara limpa måste väl vara förödande? Varför inte spela en stor pott med den bästa handen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...