darlingyourhead Postad 2 Maj , 2007 Rapport Postad 2 Maj , 2007 Jag tänkte slutligen ta tag i att försöka lära mig lite mer om spelet jag lägger alldeles för mkt tid o pengar på i förhållande till min kunskapsnivå. En situation dök precis upp när jag satt o spelade 10-bord NL 25 Jag sitter på button med KJ i spader ingen raise preflop fem spelare har limpat in. Jag höjer 1,50 dollar och alla fem synar. Floppen Ts Ah 2d Första killen höjer 1 dollar, de fyra andra synar med. Vad gör jag? Jag antar att jag har pottodds för att syna. Ska jag höja? Hur spelar jag turn om jag missar och de fortsätter att småbetta? Citera
vetgirig Postad 2 Maj , 2007 Rapport Postad 2 Maj , 2007 Syna om du får pottodds - du har ca 10% att sätta din hand för varje kort som kommer så om det kostar med än 10% av potten så får du lägga din hand. Citera
Klyka Postad 2 Maj , 2007 Rapport Postad 2 Maj , 2007 Ofta kan ett hålstegdrag vara en del av anledningen till att du semibluffar. Alltså att du bettar med förhoppningen att de ska lägga sig, men om de synar så har du iaf en liten chans att träffa din stege och vinna på den vägen. En semibluff är lite starkare än en ren och skär bluff. EDIT: Men i det fall du beskriver så är det bättre att bara syna, iom att det är svårt att bluffa bort flera motståndare på en gång. Då får du spela på oddsen helt enkelt. Citera
Opteron Postad 2 Maj , 2007 Rapport Postad 2 Maj , 2007 Ett hålstegdrag är ALLTID spelbart när du känner på dig att du kommer klonka på nästa kort... (se bara till att det inte ligger t.ex tre st knektar på bordet för då finns det risk att din fina stege du träffar på river blir slagen av en kåk) Citera
Cleburne Postad 2 Maj , 2007 Rapport Postad 2 Maj , 2007 Självklart ska du syna i det här läget, men varför i jösse namn höjer du 6BB med KJ när du lirar mikrolimit-FR? Varför höjer du över huvud taget, särskilt när halva bordet redan visat att de vill vara med och leka i potten? Citera
darlingyourhead Postad 2 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 2 Maj , 2007 Självklart ska du syna i det här läget, men varför i jösse namn höjer du 6BB med KJ när du lirar mikrolimit-FR? Varför höjer du över huvud taget, särskilt när halva bordet redan visat att de vill vara med och leka i potten? Jag tänkte att de var svaga allihopa eftersom ingen höjde... så jag trodde min hand var rätt så stark, men jag kanske bara skulle synat i det läget. Citera
DrRoland Postad 3 Maj , 2007 Rapport Postad 3 Maj , 2007 Syna om du får pottodds - du har ca 10% att sätta din hand för varje kort som kommer så om det kostar med än 10% av potten så får du lägga din hand. Är det inte 1/12 per kort eller är jag trött/tiltad inatt? Citera
Klyka Postad 3 Maj , 2007 Rapport Postad 3 Maj , 2007 Är det inte 1/12 per kort eller är jag trött/tiltad inatt? 4/47 = 1/11.75 4/46 = 1/11.5 Så, jo det stämmer bättre. Men 10% pot-odds räcker rätt bra om man implicit ska räkna med implicita odds... (Edit: eller bara vill göra det enkelt för sig ) Citera
Skalman5 Postad 3 Maj , 2007 Rapport Postad 3 Maj , 2007 I NL så tycker jag potoddsen är viktigare ju mindre stack fi har. Har Fi en större stack (eller om siten tillåter dubbla inköp) så är det istället de implicita oddsen som man går efter. Citera
bananuz Postad 3 Maj , 2007 Rapport Postad 3 Maj , 2007 Jag tänkte slutligen ta tag i att försöka lära mig lite mer om spelet jag lägger alldeles för mkt tid o pengar på i förhållande till min kunskapsnivå. En situation dök precis upp när jag satt o spelade 10-bord NL 25 Jag sitter på button med KJ i spader ingen raise preflop fem spelare har limpat in. Jag höjer 1,50 dollar och alla fem synar. Floppen Ts Ah 2d Första killen höjer 1 dollar, de fyra andra synar med. Vad gör jag? Jag antar att jag har pottodds för att syna. Ska jag höja? Hur spelar jag turn om jag missar och de fortsätter att småbetta? I just det här fallet är det en given syn med sex pers i potten. Det kostar 1 för att vara med i en pott på typ 14 där du har fyra outs till nötterna vilket ger oemotståndliga odds, t o m rent pottoddsmässigt och om du räknar med att inte få in ytterligare en spänn i potten om du skulle sätta din hålpipa. Generellt sett är dock implicita odds viktigare i NL som nån sa, dvs du måste räkna på hur mycket av de andra stackar du uppskattningsvis kan få in i potten om du sätter din hand. Har nån set eller tvåpar här exv kan du ju med god sannolokhet räkna med att de kommer att stacka av eller åtminstone betala rätt dyrt för att se din stege om du får den. Höj absolut inte med hålstege i en sexvägspott. Citera
Klyka Postad 3 Maj , 2007 Rapport Postad 3 Maj , 2007 Har nån set eller tvåpar här exv kan du ju med god sannolokhet räkna med att de kommer att stacka av eller åtminstone betala rätt dyrt för att se din stege om du får den. Vilket samtidigt är ett agument emot en syn, för om nån har nåt trevligt så finns risken att han höjer redan på floppen, och då förstörs dina fina pot-odds. Så ska du göra synen så gäller det att inte ha så många spelare som agerar efter dig (att du sitter i bra position helt enkelt), så risken för en raise inte är så stor. Edit: Alternativt att alla spelare som är kvar att agera efter dig är jättepassiva o sällan höjer ens med bra händer. Citera
bananuz Postad 4 Maj , 2007 Rapport Postad 4 Maj , 2007 Så ska du göra synen så gäller det att inte ha så många spelare som agerar efter dig (att du sitter i bra position helt enkelt), så risken för en raise inte är så stor.Här satt väl vår hjälte på knappen och alla hade synat fram till honom. Men position är ju generellt sett enormt viktigt i såna här lägen, som du säger. Citera
Stylish Postad 4 Maj , 2007 Rapport Postad 4 Maj , 2007 kortfattat: på knappen med så många före som synat så är det värt att dra efter nötstegen...träffar du kommer troligen minst 1 betala av mer. Citera
vetgirig Postad 4 Maj , 2007 Rapport Postad 4 Maj , 2007 Är det inte 1/12 per kort eller är jag trött/tiltad inatt? Det är exakt 8.7% att sätta en hålstege givet att exakt ett kort till kommer . Men till det har man chansen att få runner runner triss eller tvåpar som kan vara tillräckligt för att vinna handen. Till det kommer då de implitia oddsen av en liten höjning inför rivern. 10% är en aproximering som gör det enkelt att räkna när man spelar handen och inte har så lång tid på sig att beräkna de korrekta pottoddsen. Citera
Recommended Posts