Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Full Tilt Poker Game #2323983282: Table Jacob (6 max) - $0.25/$0.50 - No Limit Hold'em - 20:46:11 ET - 2007/04/30

Seat 1: NigelWinters ($52.10)

Seat 2: mortqrus ($95.35)

Seat 3: straightballiin ($48.50)

Seat 4: koOma ($92.55)

Seat 5: betwitnothin ($50)

Seat 6: fffkaren ($49.90)

NigelWinters posts the small blind of $0.25

mortqrus posts the big blind of $0.50

The button is in seat #6

*** HOLE CARDS ***

Dealt to mortqrus Ace of DiamondsQueen of Spades

straightballiin folds

koOma raises to $2

fffkaren calls $2

NigelWinters folds

mortqrus calls $1.50 Här ställer jag inte om dels för att fffkaren är jätteloose och kommer syna min raise garanterat. Därifrån måste jag träffa flop, för han synar nästan alla CB. Dessutom vill jag inte bygga pott med AQ då koOma har spelat rätt solid poker och kan lätt dominera mig med AK, KK eller liknande.

*** FLOP *** Ace of Clubs8 of DiamondsKing of Clubs

mortqrus bets $4.75 Betar ut runt pottför att se om mitt ess är bra. koOma hittar syn och överraskande nog så lägger fffkaren.

koOma calls $4.75

fffkaren folds

*** TURN *** Ace of Clubs8 of DiamondsKing of ClubsQueen of Diamonds

mortqrus bets $11 Damen kommer som ger mig tvåparet. Pott på ca $16 och jag betar $11 för det är ingen idé att cheka här för att sedan re-raisa? Känner att det absolut inte är säkert att jag leder. Är fortfarande lite rädd för AK som nu borde re-raisa för att skydda sig mot färg och brodway. Men fi' väljer bara att syna och jag sätter honom på AJ, A10 dock inte omöjligt med KQ, KJ eller eventuellt färgdraget.

koOma calls $11

*** RIVER *** Ace of Clubs8 of DiamondsKing of ClubsQueen of DiamondsJack of Spades

mortqrus checks Äcklig J kommer på rivern och rent spontant känner jag mig slagen. Potten ligger på $37 i nuläget. Ska jag beta ut eller checka? Hursomhelst väljer jag att checka och hoppas på billig showdown men icke då fi' betar ut $25 och jag har satt mig i en prikär situation. Syn eller fold, vad sitter fi' på?

koOma bets $25

mortqrus?

På flop och turn hade jag fi på A10, AJ framförallt. Tycker att en AK, KK, AA borde höja åtmindstonde på turn för att skydda handen. KQ och andra två-pars-kombinationer som denna är heller inte jätteosannolikt men borde han verkligen beta ut med dessa händer på river? Samma med AJ, borde han beta sitt två-par där på den farliga brädan? A10 är den enda logiska handen och fi betar sin brodway för värde. Sen har vi missat färgdrag också vilket ärä ännu en logisk hand.

Kommentera gärna hur jag ska spela på framförallt river.

Postad

hmm, rent spontant... du checkar och han känner lukten av svaghet och bettar och hoppas du lägger dig. Självklart är det mycket möjligt att han sitter med AT. Eller annat två par.

Men du borde inte checkat river enligt mig...då hade du sluppit den här situationen.

Postad
hmm, rent spontant... du checkar och han känner lukten av svaghet och bettar och hoppas du lägger dig. Självklart är det mycket möjligt att han sitter med AT. Eller annat två par.

Men du borde inte checkat river enligt mig...då hade du sluppit den här situationen.

Men hur mycket ska jag beta? Betar jag runt $25 precis som han gjorde så har jag halva stacken inne (25+11+4.5+2 =$42.5). Ska jag då vika mot ett omslag trots 4:1 i odds?

Postad

Mot en tänkande spelare slår du inte en hand han kan tänkas beta för värde (nu är ju de flesta icke-tänkande). Det känns osannolikt att han kommer till river med en hand han vill bluffa med. Några nakna färgdrag kanske, men de är ingen större del av hans range. Jag gillar ditt spel fram till river där du bör vika. Sen slår jag om pre också nästan alltid även om fffkaren alltid synar dig.

Postad
Mot en tänkande spelare slår du inte en hand han kan tänkas beta för värde (nu är ju de flesta icke-tänkande). Det känns osannolikt att han kommer till river med en hand han vill bluffa med. Några nakna färgdrag kanske, men de är ingen större del av hans range. Jag gillar ditt spel fram till river där du bör vika. Sen slår jag om pre också nästan alltid även om fffkaren alltid synar dig.

Funderar i samma bana. Såvida han inte är jättetomte, vilket jag inte tror att han är utifrån det jag sett av honom, så indikerar hans riverbet A10 eller missad färg. Dock när jag resonerar i efterhand så tror jag att han betar sin missade färg ungefär 2 ggr av 3 där eftersom min check säger "jag har inte 10an" och han hoppas på vik från min sida. Pottoddsen var nästan 2:3 så frågan är om jag inte borde hittat en syn? Här kommer resultatet:

mortqrus has 15 seconds left to act

mortqrus folds

Uncalled bet of $25 returned to koOma

koOma mucks

koOma wins the pot ($35.90)

*** SUMMARY ***

Total pot $37.75 | Rake $1.85

Board: [Ac 8d Kc Qd Js]

Seat 1: NigelWinters (small blind) folded before the Flop

Seat 2: mortqrus (big blind) folded on the River

Seat 3: straightballiin didn't bet (folded)

Seat 4: koOma collected ($35.90), mucked

Seat 5: betwitnothin is sitting out

Seat 6: fffkaren (button) folded on the Flop

Vad vill vi med en bet här?

Nu är jag iofs utvecklingsstörd, men jag tycker rivern är jättestandard c/c

Ett bet skulle jag tro fungerar lite som ett stoppbet för att hindra honom från att beta eftersom det kan vara allt från stål till helt tom. Gillar dock inte att beta här eftersom det känns jobbigt att syna ett omslag trots 4:1 pottodds. Tror jag att jag leder ska jag check-syna. Ser inte poängen med ett bet här.

Postad
Här ställer jag inte om dels för att fffkaren är jätteloose och kommer syna min raise garanterat. Därifrån måste jag träffa flop, för han synar nästan alla CB. Dessutom vill jag inte bygga pott med AQ då koOma har spelat rätt solid poker och kan lätt dominera mig med AK, KK eller liknande

KK dominerar dig väl inte?

Din read på fffkaren gör det här till ett omslag för mig. Och om koOma foldar och fffkaren synar -> checka missad flop och satsa standard belopp vid träff. Det spelet sätter mig iofs i en svår situation, men jag tycker det låter som om jag kan ta den.

Betar ut runt pottför att se om mitt ess är bra. koOma hittar syn och överraskande nog så lägger fffkaren.

Jag gör likadant (iofs är cirkus 1/2 pot min standard på ess hög flopp om jag är preflop agressor, men nu var jag ju inte det)

Damen kommer som ger mig tvåparet. Pott på ca $16 och jag betar $11 för det är ingen idé att cheka här för att sedan re-raisa? Känner att det absolut inte är säkert att jag leder. Är fortfarande lite rädd för AK som nu borde re-raisa för att skydda sig mot färg och brodway. Men fi' väljer bara att syna och jag sätter honom på AJ, A10 dock inte omöjligt med KQ, KJ eller eventuellt färgdraget.

Det här kortet var inte så bra som det ser ut för oss, vi slår nu A8 mot tidigare. Plus att :Qc: blir money card mot FD för oss. Men nu finns ju broadway möjligheten/draget här. Jag satsar $12 och lägger mig mot ett omslag även om det kan vara TP+hålpipa här.

Äcklig J kommer på rivern och rent spontant känner jag mig slagen. Potten ligger på $37 i nuläget. Ska jag beta ut eller checka? Hursomhelst väljer jag att checka och hoppas på billig showdown men icke då fi' betar ut $25 och jag har satt mig i en prikär situation. Syn eller fold, vad sitter fi' på?

Här gör jag ett blocket på 2/3 pot, $22.

Om han synar och visar AK kanske jag känner mig lite dum, ska ta och fundera på det.

koOma bets $25

mortqrus?

Hm, det var hit jag inte ville. Det enda jag slår är sämre tvåpar och dåliga ess + bustat färgdrag + osannolika bluffar. Vi måste vara bäst två ggr av fem för att syn ska löna sig här. Jag skulle kolla hans turn och river AF här, om turn är hög synar jag.

Postad

Mot dåliga spelare skulle jag kunna tänka mig ett litet stopbet runt 1/3 pott och blixtpassa mot omslag. På så vis får man värde mot sämre tvåpar/nakna ess + att dåliga spelare aldrig orkar bluffraisa. Men mot bättre spelare är cc och cf bättre, varav cf förmodligen är bästa spelet.

Postad
KK dominerar dig väl inte?

Din read på fffkaren gör det här till ett omslag för mig. Och om koOma foldar och fffkaren synar -> checka missad flop och satsa standard belopp vid träff. Det spelet sätter mig iofs i en svår situation, men jag tycker det låter som om jag kan ta den.

Dominera är fel ord. KK, AA ger mig hursomhelst jätteproblem om jag skulle floppa Q-top, A-top (förutom KK med A-topen).

Här gör jag ett blocket på 2/3 pot, $22.

Om han synar och visar AK kanske jag känner mig lite dum, ska ta och fundera på det.

Det är ju här som skon klämmer. Beta eller checka? Jag gillar inte bet här av flera anledningar.

1) Fi har inte visat tomtetendser under tidigare händer och jag utgår att jag endast får syn och omslag av bättre händer.

2) Blockbetar jag $22 som du föreslår så har jag totalt investerat (22+11+4.5+2) 39.50$ vilket är halva stacken i stort sett och ska jag då vika mot omslag trots 4:1 i odds med två-par där fi skulle kunna ha sämre två-par?

3) Jag måste ta ett besult om jag tror jag leder eller inte. Om jag säger ja på den frågan så är väl check-syn det bästa spelet? Att beta $22 rakt ut känns som att donera pengar.

Finns även fördelar med ett blockbet vilket är bl.a att jag vet var jag står samt kan få syn av sämre hand om fi är dålig. Men då ska blockbetet vara precis som ebisumaru föreslår, runt 1/3 pott. Kanske är det bästa spelet?

Postad
Mot dåliga spelare skulle jag kunna tänka mig ett litet stopbet runt 1/3 pott och blixtpassa mot omslag. På så vis får man värde mot sämre tvåpar/nakna ess + att dåliga spelare aldrig orkar bluffraisa. Men mot bättre spelare är cc och cf bättre, varav cf förmodligen är bästa spelet.

Jag föreslog 2/3 och tror jag använder det pga av, tror jag, något jag snappat upp i en HH eller video från 2+2 forumet. Efter kort reflektion nu köper jag att 1/3 förmodligen funkar lika bra, och därmed är bättre.

Jag tycker blockbet situationer uppkommer tillräckligt ofta (ofta med tptk/tpgk oop) för att jag redan nu (jag är nybörjare och jäkligt dålig) ska börja fundera på bet-sizing. Så det tänker jag nog göra snart. Tack för input/feedback.

1) Fi har inte visat tomtetendser under tidigare händer och jag utgår att jag endast får syn och omslag av bättre händer.

Jo, om du utgår ifrån det blir det ju ett helt rent blockbet utan någon anstrykning av värdebet.

2) Blockbetar jag $22 som du föreslår så har jag totalt investerat (22+11+4.5+2) 39.50$ vilket är halva stacken i stort sett och ska jag då vika mot omslag trots 4:1 i odds med två-par där fi skulle kunna ha sämre två-par?

Japp. Det är det jag menar med blockbet, man viker mot samtliga omslag. Hur mycket du har kvar i stacken påverkar ju endast hur mycket fi effektivt kan max återhöja med. Den enda återhöjningshand fi kan ha här är en bluff imho, och det tror jag inte är tillräckligt troligt för att ens vara i närheten av att fundera på att syna (det har jag redan besultat mig för när jag bestämmer mig för ett blockbet)

Hm, känslan som har gnagt i mig angående den här handen är att vi har stoppat in lite för mycket pengar på väg till rivern. Det enda jag kan komma på som jag kan tänka mig att gilla är att satsa 4 på floppen och 8-9 på turn istället, har verkligen ingen aning om det är bättre.

3) Jag måste ta ett besult om jag tror jag leder eller inte. Om jag säger ja på den frågan så är väl check-syn det bästa spelet? Att beta $22 rakt ut känns som att donera pengar.

Nej det måste du inte. Jag tror fortfarande att ett blockbet är bra mot fi's handrange, en del av den rangen slår du och en del av den har dig krossad - samt att jag inte vill att fi ska bluffa missat FD -> blockbet.

Angående storleken på blockbetet så har jag ändrat mig (se ovan).