Gå till innehåll

Introduktion om sannolikhet och odds!


Hickmott

Recommended Posts

Förlåt, men tror du på det där själv? Maggropskänsla hör inte hemma i spelvärlden, det har jag sett alldeles för många exempel på både inom poker och betting.

 

Ex. spelar jag aldrig på mina favoritlag (Liverpool, Öster, Lakers bl.a.), för jag vet att jag mycket väl kan bli för generös i min bedömning mot dem för att jag är subjektiv.

 

Nä, känner jag att jag spelar på maggropskänsla så tar jag obönhörligen en paus direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maggroopskänsla, gutfeeling och allt vad det kan kallas hör hemma i pokervärlden, men oftast inte i onlinesammanhang fast även där...

 

Men det bör vara en summa av tells och andra signaler där man läser av motståndarna, sammanhanget, bettingpattern och liknande... (finns hur många olika faktorer som helst som jag inte orkar räkna upp)

 

INTE en känsla om att nu kommer flushen för den har inte kommit på länge!!! Men det är klart, alla spelar med sina pengar precis som man vill, det är just det som gör att det är poker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... sjuka felet på calculator i windows.... blev något fel när man cut'n'paste in formler.

 

Det finns 3 sätt att få fyrtal, på dragna kort 1&2, 1&3 samt kort 2&3.

Detta ger slh för fyrtal till:

 

(2/47 * 1/46) + (2/47 * 1/45) + (2/46 * 1/45) = 0,00283687 = 0,28%

 

Nu e det bara att beta av kåk, triss o två par enligt samma modell.

 

Hur gör man med tvåpar? Specifikt tyckte jag att det blev rätt bökigt när man slängde ett kort och sedan fick tillbaka ett av samma valör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... sjuka felet på calculator i windows.... blev något fel när man cut'n'paste in formler.

 

Det finns 3 sätt att få fyrtal, på dragna kort 1&2, 1&3 samt kort 2&3.

Detta ger slh för fyrtal till:

 

(2/47 * 1/46) + (2/47 * 1/45) + (2/46 * 1/45) = 0,00283687 = 0,28%

 

Nu e det bara att beta av kåk, triss o två par enligt samma modell.

 

Hur gör man med tvåpar? Specifikt tyckte jag att det blev rätt bökigt när man slängde ett kort och sedan fick tillbaka ett av samma valör.

 

Jag gick bet på Kåken av just den anledningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hittade ingen bättre Odds tråd att posta i, så det får bli denna.

 

Skulle gärna vilja ha en liten förklaring när det gäller det här med odds.

 

Om det står tex 7:3 så begriper jag vad som menas, men om det istället står tex 14.7:1 Hur förklarar man det då isåfall?

 

Lite rörigt förklarat, men jag skulle gärna vilja ha en liten förklaring hur oddsen skall tolkas på ett enkelt sätt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Softabananer mfl:

 

Som MorgonSthlm säger, så vill jag också gärna ha en förklarning om hur det här med odds skall "utläsas" Hur skall jag tolka 14.7:1 som ett exempel.

 

Anledningen till att jag återupplivade en gammal tråd var pga att jag inte ville skapa en ny, eftersom denna tråd hade en sån bra rubrik till det jag undra dom.

 

Hittade en ganska bra (svensk) guide på: http://www.texas-holdem.se/odds_pot_odds_implied_odds.htm men tyvärr lyckas jag fortfarande inte klura ut vad ett odds som 14.7:1 betyder? är det detsamma som 14.7:1? eller skall man utläsa det som 14.7(som ett tal):1

 

Rörigt värre :) men hoppas jag förklarade mig lite bättre än min förra försök. :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okidoki.

 

Ett exempel är att om vi har fyra färgkort på turn i holdem, så finns det 46 kort kvar (52 - 4 - 2) varav 9 av dem är i din färg (13 - 4), alltså är sannolikheten för att du får färg på sista kortet 9/46 eller ~20 %.

Sannolikheten för att du INTE får färg är 1 - 9/46 eller 37/46 dvs ~80 %.

 

Om vi kallar dessa händelser FLUSH och BUST så ser vi att sannolikheten för att FLUSH inträffar kan skrivas som FLUSH/(FLUSH+BUST).

 

Oddset mot att FLUSH inträffar är däremot förhållandet BUST:FLUSH. Eftersom FLUSH händer en femtedel av gångerna och BUST fyra femtedelar är förhållandet i det här fallet 4:1 eller 4 mot 1. I fyra fall bustar du och i ett fall träffar du färgen.

Om vi är mer exakta så är oddset mot denna händelse 37 mot 9 eftersom sannolikheten var 9/46.

 

Man skriver antingen att oddset för en viss händelse är något, eller att oddset mot en händelse är något, utan undantag.

 

Dina förhållanden 7:3 och 14,7:1 anger att förhållandet för att något sker är 7 mot 3 eller 14,7 mot 1. Det senare är ett felaktigt skrivsätt, och skrivs hellre som 44 mot 3.

Om oddset för en händelse är 7 mot 3 är sannolikheten för den 70 %.

Om oddset för en händelse är 44 mot 3 är sannolikheten ~94 %.

 

EDIT: Ofta i pokerböcker och så anges dock oddsen mot händelser, så 7 mot 3 skulle då motsvara 30 % och 44 mot 3 ~6 %.

 

Helps?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Odds är helt enkelt antalet positiva utfall (alltså att något händer) jämfört med antalet negativa utfall (alltså att något inte händer), oftast nedförkortat så långt det går. Så om något är 1 : 1 så händer det i snitt en gång för varje gång det inte händer. Detsamma gäller om något är 1000 : 1000 då förkortar man helt enkelt ned båda leden, det är alltså proportionen mellan de båda sidorna som är det viktiga.

 

Det hela är alltså en ganska enkel omskrivning av sannolikheter, exempelvis så blir 1/2 1:1 precis som 50/100 först blir 50:50 och sedan 1:1. Man tar alltså täljaren och sätter den i vänstra oddsledet och sätter sedan nämnare - täljare i högra oddsledet.

 

Jag misstänker att softabananer skrev en vettig förklaring ovan, men det skadar nog inte med två.

 

Är det här enkelt nog, eller ska vi gå in på de lite mer grundläggande sannolikhetstermerna också? Jag har inget emot att förklara direkt, men det är lite svårt att veta vilken nivå man ska lägga sig på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som MorgonSthlm säger, så vill jag också gärna ha en förklarning om hur det här med odds skall "utläsas" Hur skall jag tolka 14.7:1 som ett exempel.

 

Det beror på om oddsen är för eller emot, jag är dock rätt säker på att det är kutym att man sätter oddsen för först. Så om det står att oddsen är 14,7:1 för något så ska tolka det som att för varje gång något inte sker så sker det 14,7 gånger i snitt. Alltså något som har en sannolikhet på 147/157 eller ~ 93,6%. Om det istället står att oddsen är 14,7:1 emot något så ska du tolka det tvärtom, dvs att för varje gång något infaller så infaller det i snitt inte 14,7 gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi använder ju normalt sätt inte det skrivsättet som de gör "over there" utan med %-satser.

 

Men jag tror att de alltid har "stora siffran" först, t.ex. 3:1 och aldrig 1:3

kolonet uttalas "to" (sv. "mot" alltså).

 

T.ex. "3 to 1 for" är 75% chans att lyckas och "3 to 1 against" är 25% chans att lyckas.

 

I pokersammanhang pratas det ofta om "2 to 1 favorite" eller "2 to 1 underdog" vilket då är positivt resp. negativt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...