Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag tar ett intressant teoretiskt exempel här.

Du har AK på knappen och höjer 2 limpare varpå SB och BB plus en av limparna foldar. Du är nu Hu med den andra limparen.

Du känner dig ganska säker på att han har ett lågt PP pga limpen plus synen ur position HU. Han kan också ha en SC men inte lika troligt.

Floppen kommer Kc2s7d

Hur ska man bygga en stor pott här där egentligen den enda chansen för fi att vilja stoppa in pengar är att har floppat ett set eller om vi lurar honom att bluffa eller tro att hans hand duger.

Vilken linje genererar mest pengar här?

Linje 1:

Fi checkar till oss och vi checkar bakom. På turn så synar/betar vi. På rivern synar/betar vi.

Detta gör att fi kan få förtroende för sitt PP och beta turn eller bluffa turn. Fi kan också få förtroende för 2an eller 7an. Vi håller samtidigt potten ganska liten om Fi har floppat set. Blir vi checkraisade på turn tar vi ofta synen tycker jag.

En nackdel är varför vi checkar floppen bakom? Detta kan göra Fi misstänksam.

Fördelen är väl att vi kan ta betalt av de sämre PP som kanske hade foldat floppen annars. Samtidigt inducerar vi en bluff på turn. Anta att fi har missat totalt så maximerar du värdet från dessa händerna. Funkar kanske bäst mot sämre spelare?

Linje 2:

Fi checkar floppen och vi betar ut standard CB. Fi kommer blir lockad att syna med mellanpar PP eller mellanpar.

På turn checkar vi bakom Fi, mer för att vi vill bli synade på river än rädsla för ett monster. På rivern synar/betar vi.

Som linjen innan håller vi potten ganska liten och kan krama ur lite extra pengar ur en underlägsen hand. Inget konstigt med den linjen annars.

Men jag antar att vi inte har något att vinna på att beta turn som standard om Fi inte kan ha en sämre K.

Linje 3:

Fi checkar floppen och vi betar ut varpå han synar med PP eller mellanpar.

Fi checkar turn till oss och då skjuter vi ordentligt igen för att få det att se ut som en stål/bluff linje och locka fi att syna/bluffa. Här får vi ta synen.

Funkar väl bara om Fi är uppmärksam och misstänker att du inte kan skjuta turn på det sättet utan KK typ.

Vad har ni för synpunkter här?

Fi kommer sällan floata ur postion och om han synar floppen handlar det om värde oavsett om det är A högt eller PP, mellanpar.

Om en större del av Fi's HD missade floppen helt och han inte ens har PP tycker jag att Linje 1 är bäst om han inte läser vår check som styrka.

Postad

Jag tycker nog det är vanskligt att söka maximera värde i ett sådant här läge, där du bara sitter med topp-par med topp-kicker. Jag söker i regel maximera värde i situationer när jag har betydligt starkare händer, typ floppat set, floppad färg eller kåk o.s.v.

Alltså, din hand är så pass sårbar, att värdemaximering blir ganska riskabel. Men OK, brädan ser väl inte så farlig ut, ännu, du kan ju checka floppen, och evaluera turn. Får Fi då t.e.x. möjligt färgdrag, så bör du beta rejält.