Gå till innehåll

När tjänar du tillräckligt?


pangela

Recommended Posts

Denna rubrik kanske är lite fel, inte en aning, men jag tänkte ungefär såhär:

 

Om jag nu sitter på en nivå, säg $5/$10 alt. $10/$20. Jag är en vinnande spelare, jag har också varit så i 2 år. Då undrar jag, hur många nöjer sig med att dra in den profiten i säg månaden och inte gå upp i nivå. Säg att snittmånad ligger på $12000~ i ren profit.

 

Är det då fel att ha säg 5000BB rulle, och ta undan min profit varje månad och dela upp det på något sätt ($2000 i levnadskostnader samt $10000 för långsiktigt sparande i tex. fonder)?

 

Är det många som gör såhär? Har en rulle för maxnivån man känner sig bekväm med, och sitter där och drar in pengar och investerar sin profit? Och när man får en tuff månad. likviderar lite fonder för att fortsätta spela?

 

Kollade på Live at The Bike för några månader sen, där Barry Greenstein pratar om pengar, där han då nämner att han inte har MASSA pengar liggandes för att lira, utan att pengarna investeras, och när det väl behövs så likvideras investerade pengar (kanske är MM för highstakes stekare som han då 90% av pokerspelandet spelas live?). Vill se åsikter om just detta sätt att sköta pengarna kring spelandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 75
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

decoy, jag tror det är fler än vad du tror :)

 

åter till ämnet, så tror jag de är jättemånga grinders som tänker i de banorna, alla vill ju inte klättra upp till nosebleed stakes direkt... och då är det ju bättre att investera en stor del av rullen istället för låta den ligga på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

decoy, jag tror det är fler än vad du tror :)

 

åter till ämnet, så tror jag de är jättemånga grinders som tänker i de banorna, alla vill ju inte klättra upp till nosebleed stakes direkt... och då är det ju bättre att investera en stor del av rullen istället för låta den ligga på nätet.

 

Hur många tror du att de är då? Och vad grundar du den uppfattningen på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12000$ i månaden borde väl ändå vara ganska standard för en vinnande spelare på 5/10$ och 10/20$ om de spelar mer än 30000 händer, krävs väl runt 5-6 Blinds/100 händer för att nå detta resultat. Exkl RB dvs.

 

 

 

 

Så jag håller med ea, det är nog rätt många som klarar detta resultat varje månad.

 

Men säg att man spelar 2/4, och vinner 10k$ varje månad. Och har en rulle på 10,000xBB. Vinner han då 10000$ varje månad, så kan han ju lägga säg 25% i rullen för att klättra i nivå, 25% att skotta på säg 3/6 för. och resten investerar han i diverse fonder/aktier. Så blir det ändå en hel del pengar som blir investerade efter ett år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu blir jag nästan arg på alla som tror att de vet. 12 inköp på nivåer NL 1000+ är ingenting.. 5-10 och 10-20 ger upphov till större swings i relation till blindsen än t ex NL 50.

 

för att "bevisa" att jag har rätt bifogar jag härmed mina stats över dagens spel.

 

550 händer NL 400

9 händer NL 500

798 händer NL 800

430 händer NL 1000

209 händer NL 2000

 

sammanlagt 2106 händer varav de flesta är på nivåer under NL 1000... och ändå har jag plussat $12k, på en dag. så nog fungerar jämförelsen med NL 50 rätt bra =)

 

grindna3.th.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man bör väl som sagt hela tiden pusha något för att se hur lång man kan nå.

Risken är ju att man är bekväm att spela .25 .5 och man tycker att det är skönt att få in 20 000 skr i månaden. Och fastnar där i ett halvår, trots att man kanske lika gärna kunnat spela .5 1 och vunnit 35 000 skr i månaden...

 

Sen tycker man det är mycket pengar och mer än nån av sina polar kan drömma om att tjäna.

Men man kanske lika gärna kunde spela 1/2 och vinna 50 000skr i månaden...

 

Och då är man så nöjd så man fastnar i 1 år på den nivån, för att sedan upptäcka att det visst gick att komma till 75 000 i månaden på 2/4.

 

Vart det slutar vet man ju inte om man inte pushar och så länge det finns tillräckligt med fisk på högre nivåer än man lirar så måste/bör man gå upp i nivå.

 

Det är farligt att tycka att man tjänar tillräckligt då det kan innebära att man går miste om enormt mycket pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu blir jag nästan arg på alla som tror att de vet. 12 inköp på nivåer NL 1000+ är ingenting.. 5-10 och 10-20 ger upphov till större swings i relation till blindsen än t ex NL 50.

 

för att "bevisa" att jag har rätt bifogar jag härmed mina stats över dagens spel.

 

550 händer NL 400

9 händer NL 500

798 händer NL 800

430 händer NL 1000

209 händer NL 2000

 

sammanlagt 2106 händer varav de flesta är på nivåer under NL 1000... och ändå har jag plussat $12k, på en dag. så nog fungerar jämförelsen med NL 50 rätt bra =)

 

grindna3.th.jpg

 

standar när man är förföljd av tur

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan man räkna med för avkastning på sina pengar?

5%? 10%?.

 

Har man vunnit mellan 2,5 och 5 miljoner, så får man iaf ca en bra lön i ränta, och kan leva ett normalliv utan att jobba.

 

Så tillräckligt borde ligga någonstans mellan 100k skr och 200k skr i månaden för att vara på säkra sidan att hinna upp i den summan innan pokern eventuellt börjar bli för fiskfattig i framtiden.

 

Det krävs mycket mer av en spelare att leva på "fisken" på 10/20 och uppåt gissar jag. Där måste man nog börja kunna vinna av spelare som är vinnande på 2/4 3/6 men inte vinnande på högre nivåer.

 

På 2/4 och kanske tom 5/10 kan man fortfarande spela exremt förutsägbart och vektight och leva av fisken som inte är vinnande på någon nivå. Och mer eller mindre spela på autopilot på mängder med bord. Steget till att verkligen bli bra och utveckla handreading skill och kunna utnyttja "bra spelare/grinders" hål är stort och kanske inte behövs göras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tjänar tillräckligt när jag kan leva på räntan av räntan :mrgreen:
Usch vilka små marginaler du har. Jag slutar när jag kan leva på doften av räntan på räntan på räntan.

 

Vad kan man räkna med för avkastning på sina pengar?
Det kan du inte. Punkt.

 

Du kan göra vilda gissningar. Vilket är vad som är branschstandard. Normalt så gissar man rejält uppåt angående investeringar man försöker sälja till någon och nedåt för investeringar man jämför med. Det är också kutym att, om möjligt, baka in rejält med extrarisk för att ge större potentiell avkastning och fina uppsideprognoser, vilket ofta leder till bättre kommisioner.

 

Det normala vid investeringar är att du kan förlora allt som nedsida och tokplussa som uppsida. Sen så finns det specialinvesteringar med s.k. "hävstångseffekt" som gör att du kan förlora mer än allt du investerat.

 

Har man vunnit mellan 2,5 och 5 miljoner, så får man iaf ca en bra lön i ränta, och kan leva ett normalliv utan att jobba.
Det är inte ett normalt, eller ens bra, liv att inte jobba. Så dra av inkomsten från ett tillfredställande jobb från vad du "behöver" få in i avkastning per månad.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle vara intressant med en diskussion hur andra pokerspelare valt att investera sina pengar. känns inte riktigt läge att gå in i aktiemarknaden nu, eller?

 

undrar det samma, ska precis börja investera pengar för första gången men känns inte alltför hett att investera när det är alltimehigh, lr :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om börsen är på alltimehigh eller inte spelar ingen roll i teorin. Börsen är värd det den är värd, punkt.

 

På lång sikt går den upp.

 

Praktiken kanske är något annat. Att psykologi börjar spela in, folk blir nervösa just pga ATH tex.

 

Jag har ganska nyligen investerat en del pengar, och är såklart lite nervös över att jag gått in på toppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag verkligen ingen highstakes lirare :), och spelar max deltid.

Har haft ett hyfsat running good streak sen ett halvår tillbaka.

 

Stoppa in 120K SEK i min lägenhet, kanske inte världens mest avancerade investering men känns ändå långsikitgt och säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För er som bor i Sthlm och behöver investeringshjälp så kan jag tipsa om Verdana. Kostnadsfritt möte med rådgivare. De fixar en bra riskspridning.

http://www.verdana.se

 

Ja jag jobbar där, men får ingen provision för detta.

LOL

"Det unika med Verdana är att vi erbjuder alla former av sparprodukter. Aktiefonder, räntefonder, hedgefonder, strukturerade produkter och/eller depåer. "

 

Ja för exakt det där finns ju inte på tex avanza eller aktiedirekt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch vilka små marginaler du har. Jag slutar när jag kan leva på doften av räntan på räntan på räntan.

 

Det kan du inte. Punkt.

 

Du kan göra vilda gissningar. Vilket är vad som är branschstandard. Normalt så gissar man rejält uppåt angående investeringar man försöker sälja till någon och nedåt för investeringar man jämför med. Det är också kutym att, om möjligt, baka in rejält med extrarisk för att ge större potentiell avkastning och fina uppsideprognoser, vilket ofta leder till bättre kommisioner.

 

Det normala vid investeringar är att du kan förlora allt som nedsida och tokplussa som uppsida. Sen så finns det specialinvesteringar med s.k. "hävstångseffekt" som gör att du kan förlora mer än allt du investerat.

 

Det är inte ett normalt, eller ens bra, liv att inte jobba. Så dra av inkomsten från ett tillfredställande jobb från vad du "behöver" få in i avkastning per månad.

 

 

Självklart är 5-10% en vild gissning. Men den är baserad på att börsen snittat upp ca 8% per decenium hittils.

Och givetvis vill alla fondförsäljare och bolag göra bra reklam för sig.

 

Det du säger om att det inte är bra att inte jobba är individuellt. En del fantasilösa kanske förfaller hemma i sitt rum framför en dator eller TV. Men många har massa saker som de hellre gör hela sina liv än att jobba. Det finns hur mycket som helst att upptäcka, göra och lära sig. Resa, gå på olika kurser. Träna, sporta, träffa människor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...