Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

En hand från sista omgången av Klonken. FI (matte med slice) hade varit riktigt jobbig (reraisat mig ett antal gånger preflop varpå jag foldat) mot mig ett tag när nedan beskrivna situation uppstår. Tror att jag uppfattades som hyffsat tight och hade visat upp bra kort några gånger när jag raisat preflop och alla foldat. Hade blindsen varit 50/100 hade jag pushat men på 25/50 känns det mer tveksamt.

Fråga 1: Hur spelar jag här?

Fråga 2: Vad sätter ni FI på för hd?

PokerStars No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t50 (6 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

saw flop|saw showdown

UTG (t2810)

Hero (t1215)

CO (t2080)

Button (t980)

SB (t1895)

BB (t3020)

Preflop: Hero is MP with Adiamond.gif, Tdiamond.gif.

1 fold, Hero raises to t150, 3 folds, BB raises to t300, Hero?

Kom med synpunkter!

Postad

Problemen som gör att jag tycker handen är svårspelad är:

1. Varför endast en miniraise?
  2. FI reraisar från BB. Vad betyder det?
  3. FI har varit aggressiv och jag uppfattar att jag blivit ganska så "runtknuffad" av FI hittills.
  4. FI har väääldigt mycket större stack än mig.
  5. Jag är inte shortstacked än men blir inom kort när blindsen höjs.
  6. Jag har förmodligen uppfattats som tight men ganska vek.

Postad
Problemen som gör att jag tycker handen är svårspelad är:

3. FI har varit aggressiv och jag uppfattar att jag blivit ganska så "runtknuffad" av FI hittills.
  4. FI har väääldigt mycket större stack än mig.
  5. Jag är inte shortstacked än men blir inom kort när blindsen höjs.
  6. Jag har förmodligen uppfattats som tight men ganska vek.

Jag tycker också den är intressant. Särskilt eftersom det var frugan som spela och att vi kan betrakta henne som en random fisk då hon inte spelar så ofta :-) Och det är ju ofta man möts av miniraiser från random fi både pre som först in och som i detta fall i en 3-bet. Och när vi då befinner oss i ett läge som Cady gör nu, vad gör man? EDIT: Cady foldar så klart, men med man syftade jag på FI och hans alternativ.

FIs hand är AJo.

För att ta några av Cadys punkter:

AJo på BB för en standardhöjning på 50 nivå lägger vi ju inte. En normal raise borde ju vara 400-450. Men vad göra med AJ om Cady Pushar, vi måste ju syna och det är ju inte så sexigt kanske med AJo redan nu på 50 nivå. Sätta Cady AI på direkten verkar ju också overkill. Minihöjning är kankse inte så dumt? Antingen så pushar Cady och det gör han väl mest med händer som vi endå är dog mot och vi kan vika utan att ha investerat för mycket eller committa oss. Många händer måste han släppa och det är ju inte dumt att ta ner potten på direkten. Bra eller anus?

Alternativet är ju att syna och utvärdera floppen.

Mini-raise dessutom, antingen så knuffar jag bara runt dig, eller så har jag stål som jag vill att du skall återhöja med eller syna kanske....

Hmm, varför inte fortsätta o knuffa runt dig med min stack?? Vanligt stöldförsök eller har du ngt du vill spela?

//Matte

Postad
Jag foldar nog PreF, lite bättre poss o det är push men push är bättre än raise.

AT har stora reversed implied odds mot en reraise. Usch du får sluta göra miniraises med så liten stack.

Förstår inte vad du menar. 3*bb är ingen miniraise, det är en standardraise och du kan väl inte mena att han skall openpusha 1215 på 50 nivå?

EDIT: Menar du att du foldar ATs pre i detta läge som att du inte spelar den över huvud taget?

//Matte

Postad
Förstår inte vad du menar. 3*bb är ingen miniraise, det är en standardraise och du kan väl inte mena att han skall openpusha 1215 på 50 nivå?

EDIT: Menar du att du foldar ATs pre i detta läge som att du inte spelar den över huvud taget?

//Matte

Precis vad jag skulle skriva!

Postad

//Matte

Ja jag läste fel om blindsen men jag autofoldar AT här. Inte ens nära att jag lirar detta.

Push ä förstås inget alternativ på 50 nivån.

Postad

AJo på BB för en standardhöjning på 50 nivå lägger vi ju inte. En normal raise borde ju vara 400-450. Men vad göra med AJ om Cady Pushar, vi måste ju syna och det är ju inte så sexigt kanske med AJo redan nu på 50 nivå. Sätta Cady AI på direkten verkar ju också overkill. Minihöjning är kankse inte så dumt? Antingen så pushar Cady och det gör han väl mest med händer som vi endå är dog mot och vi kan vika utan att ha investerat för mycket eller committa oss. Många händer måste han släppa och det är ju inte dumt att ta ner potten på direkten. Bra eller anus?

Menar du att Max borde höja med 400-450 eller att normal reraise från dig är 400-450?

Hmmm, minihöjning generellt är inget jag ägnar mig åt men just ditt ovanstående resonemang och med tanke på att Max inte är en random fisk kanske kan rättfärdiga en minihöjning. Fast vafan, nej, minihöjning för att slinka billigt vid push är väl knepigt.

Postad

ja spelar nog inte handen i den positionen med tanke på vår stack i förhållande till blindsen. Om man får omslag har man de jobbigt, man vill ogärna commita sig med en halv-bra hand som AT. När FI minihöjer från BB va gör man? Synar man så har man ingen aaaaaning vad FI kan ha och att spela en ofarlig A-hög flop kan bli jobbigt mot omslag, är vi (utgår från att ja inte vet resultatet) uppe mot Ax högre än T?

Väldigt klurig hand (väldigt bra analysmaterial!), men vi måste nog lägga. Speciellt eftersom vi spelar mot en bigstack.

Postad

Jag tycker så här i efterhand att ATs på 25/50 med ca 1200 i stacken inte är stålet att raisa med UTG+1. Borde kanske limpat eller tom foldat. När FI, som har en stooor stack, reraisar mig tolkar jag det som att min AT inte är bäst hand längre. Att FI miniraisar bidrar starkt till det tänket. Att syna reraisen känns för mig ganska iskallt. Hur spelar jag om ett A kommer på floppen? Jag vet ju inte vad FI sitter på men kan ana A med bättre kicker än mig eller möjligen ett högt pocketpar. Så, om vi säger att jag synar FI preflop så ser det ut såhär:

FI: 2670

Hero: 915

Potten:625

Så vad gör jag om ett A kommer på floppen? Min ända chans då känns som att det är att FI sitter på ett pocketpar lägre än AA. Jag MÅSTE ju beta ut minst halvpott, dvs 30% av min stack när jag träffar A´t och det känns ju helt värdelöst då jag ändå måste pusha mot ett omslag, eller? Jag anser alltså att en flopp med A innebär push och en flopp utan A innebär check om FI checkar och fold om FI betar.

Hur jag än tänker så innebär det problem om jag synar FI´s reraise preflop utan att själv pusha och jag tycker FI´s miniraise luktar typ AQ+, QQ+. Att FI i det här fallet minraisade i BB med AJo vet jag inte om det är ett optimalt spel? Nu vann hon ju potten i det här fallet men är det ett korrekt spel med den handen och de givna stackarna, blindsen osv? Detta är bara en undran egentligen, ingen personlig kritik. Jag tyckte, som jag sagt tidigare, att FI spelade riktigt bra hela heatet!

Ja som sagts tidigare så är den här handen väääldigt intressant och jag skulle vilja höra fler tankar om den!

Postad
Menar du att Max borde höja med 400-450 eller att normal reraise från dig är 400-450?

Hmmm, minihöjning generellt är inget jag ägnar mig åt men just ditt ovanstående resonemang och med tanke på att Max inte är en random fisk kanske kan rättfärdiga en minihöjning. Fast vafan, nej, minihöjning för att slinka billigt vid push är väl knepigt.

Kan nog diskuteras... :lol: