Gå till innehåll

Top 2 par i jobbig sits


Recommended Posts

Tyvärr ingen hand history på handen hoppas det går bra iaf.

 

Cash game 1/2 svenska spel, har drygt 400 i stacken position SB

Ingen read på FI

 

det foldas till knappen som höjer till 6

 

Jag synar med KQo

 

BB synar

 

Floppen kommer Kc Qs 10c

 

Jag betar ut 19

 

BB slår om till 44

 

han har ca 105 bakom, som sagt ingen read på FI dock har han inte övertygat särskilt mycket han är väl ganska average för nivån.

 

Knappen slänger

 

Jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställer motvilligt. Din hand är i de nedre regionerna av "monster"-kategorin och han kan mycket väl ha stegen eller ett set i tior.

 

preflop är helt ok tycker jag, bra att hålla nere potten och eventuellt testa att plocka hem den unimproved om floppen är rags.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag inte raisar pre är att FI på knappen är en någolunda kompetent motståndare med djup stack. KQo är inte den hand jag vill spela en stor pott ur position med mot en kompetent FI, och fold känns lite väl vekt tycker jag.. Fler kommentarer på pre flop spelet?

Jag förstår ditt argument, men jag tror inte att det kommer vara profitabelt att spela KQo ur position mot en kompetent fi med djup stack och initiativet i potten, och dessutom kommer bb syna bakom väldigt ofta vilket ytterligare komplicerar din situation. Du kommer att bli tvungen att checkfolda floppen alldeles för ofta, eller så floppar du tpgk och vet inte var du står.

 

Nej om handen ska spelas 3betar jag hellre. Ofta vinner det potten direkt, eller så har du i alla fall initiativet i potten.

 

Jag är nog rätt indifferent mellan fold och 3bet. Det hänger mycket på hur jag tror fi uppfattar mig för stunden, om jag vart aktiv och 3betat mycket de senaste varven lutar jag mer å fold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En 3bet är såklart ett alternativ men personligen tycker jag det känns ganska kallt. Av flera anledningar.

1. Jag kommer vara ur position på en kompetent spelare med djup stack.

2. Om jag höjer blir potten helt plötsligt ganska stor om även han synar.

3. Om jag höjer blir jag nästan tvingad att beta floppen oavsett vad som kommer.

4. Om han skulle sitta på en hand som AK eller AQ och K eller Q kommer på flopp, kan problemen handla om stora delar av stacken.

 

Jag förstår resonemanget men personligen ser jag fler nackdelar än fördelar med en höjning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En 3bet är såklart ett alternativ men personligen tycker jag det känns ganska kallt. Av flera anledningar.

1. Jag kommer vara ur position på en kompetent spelare med djup stack.

Detta inträffar betydligt oftare om du syna än om du 3betar kan jag lova :)
2. Om jag höjer blir potten helt plötsligt ganska stor om även han synar.

3. Om jag höjer blir jag nästan tvingad att beta floppen oavsett vad som kommer.

2. Ja

3. Ja, och ofta kommer detta bet vinna potten.

4. Om han skulle sitta på en hand som AK eller AQ och K eller Q kommer på flopp, kan problemen handla om stora delar av stacken.
Jovisst, självklart ska vi inte torska stack med t.ex floppat tp. Ett 3bet upp till 11bb och ett cb på 75% därefter komittar oss ju inte så hårt i och med de djupa stackarna, men vi kommer helt klart torska en mellanstor pott ibland, och t.o.m stack någon gång, men bara om vi floppat hårt.

 

Yäyä, vi kommer nog inte så mycke längre, iaf inte utan andras åsikter. Det finns tydliga för och nackdelar med alla 3 alternativen. För ett år se hade jag nog spelat som dig oftast, men idag blir det raise/fold för det mesta. Jag ser det som en förbättring av mitt spel, men inte är det självklart, och mycket beror på egen tableimage, read på fi etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BB måste ha en legitim hand för att raisa ditt bet framför ögonen på knappen här. Att han bluffar eller semibluffar känns inte sannolikt.

Men han kan mkt väl felvärdera sin hand eftersom han mkt väl kan ha tolkat ditt bet som en semibluff eller att du testade vattnet här. Han kommer bli sjukt stressad med vadsomhelst utom stege på denna brädan (han har fortfarande anledning att va stressad). Han hade ju absolut bara kunnat syna med AJ här och försökt locka in knappen här. Jag tycker att hans reraise luktar låga tvåpar/toppar eller i värsta fall 1010 här.

 

 

 

 

Händerna du slår är väl egentligen: Q10/K10/KJ/AK

 

Händerna han vinner med är: AJ/J9/1010/

 

Jag tycker du ska syna floppen och checksyna ner handen istället för att pusha.

 

Har han dig slagen så vinner du inget på att pusha här. Men har du honom slagen vill du inte få honom att tänka om och folda här. Han är visserligen typ potcommited men har han KJ/AK så kan han mkt väl lägga här om han är smart. Bättre att låta honom tro att du är på ett draw och checkraisa han allin på turn istället då han verkligen kommer vara potcomited. Han kommer inte våga checka bakom dig med denna brädan.

 

Är du slagen så är du men du kan fortfarande maximera dina eventuella vinster på detta sättet.

 

 

 

Vad hade han btw?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett stort misstag du gjorde var att beta ut på floppen. Det gör du om du villa ha en stor pott. Nu fick du en stor pott du knapp kan fly och då får du svårt att hantera den. Han du haft AJ hade det varit korrekt men du måste ha en stor hand för att beta såhär.

 

ffs, ställ in och var glad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta inträffar betydligt oftare om du syna än om du 3betar kan jag lova :)

 

2. Ja

3. Ja, och ofta kommer detta bet vinna potten.

Jovisst, självklart ska vi inte torska stack med t.ex floppat tp. Ett 3bet upp till 11bb och ett cb på 75% därefter komittar oss ju inte så hårt i och med de djupa stackarna, men vi kommer helt klart torska en mellanstor pott ibland, och t.o.m stack någon gång, men bara om vi floppat hårt.

 

Yäyä, vi kommer nog inte så mycke längre, iaf inte utan andras åsikter. Det finns tydliga för och nackdelar med alla 3 alternativen. För ett år se hade jag nog spelat som dig oftast, men idag blir det raise/fold för det mesta. Jag ser det som en förbättring av mitt spel, men inte är det självklart, och mycket beror på egen tableimage, read på fi etc.

 

 

 

KQ är genrellt sätt en mycket dum hand att slå om och om man gör det gör man det mer som en bluff vilket är dumt då den trotsallt har showdownvärde . Man kan ju aldrig släppa den mot en knappraise pre men att slå om är att slösa bort handens värde. Jag gillar mycket mer att ta synen för att sedan använda den som bluffångare. (jag menar givetvis de gånger man connectar med flopen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KQ är genrellt sätt en mycket dum hand att slå om och om man gör det gör man det mer som en bluff vilket är dumt då den trotsallt har showdownvärde . Man kan ju aldrig släppa den mot en knappraise pre men att slå om är att slösa bort handens värde. Jag gillar mycket mer att ta synen för att sedan använda den som bluffångare. (jag menar givetvis de gånger man connectar med flopen).

KQo är generellt sett en dum hand att syna en raise med ur position. Jag vill ju inte 3beta för att jag tror KQ är ett monster, men för att det är en OK hand mot en knappraise, och jag vill antingen vinna potten direkt, för att eliminera positionsnackdelen jag har, eller åtminstånde ta initiativet i potten.

 

Men som sagt, fold är också ett bra alternativ, bättre än syn imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KQo är generellt sett en dum hand att syna en raise med ur position. Jag vill ju inte 3beta för att jag tror KQ är ett monster, men för att det är en OK hand mot en knappraise, och jag vill antingen vinna potten direkt, för att eliminera positionsnackdelen jag har, eller åtminstånde ta initiativet i potten.

 

Men som sagt, fold är också ett bra alternativ, bättre än syn imo.

 

slänger man KQ mot en knappraise mot en random FI måste man typ vara vekast i Sverige

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

slänger man KQ mot en knappraise mot en random FI måste man typ vara vekast i Sverige

Eftersom du citerar mig så antar jag att ditt inlägg är riktat till mig. Men då frågar jag mig om du överhuvudtaget läst vad jag skrivit. Jag har i tråden argumenterat för 3bet pre. Jag är visserligen långt i från LAG, men vekast i Sverige? lol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle ju vara bra att veta knappens PFR% innan man bestämmer vad man ska göra preflop. Slå om eller syna (beroede på fis tendenser, jag gillar mer att slå om mot fi som lägger sig för ofta och syna mot fi som är väldigt lösaggro och lätt-trappade) om den är större än 6-7% och annars kasta typ pga reverse implied?

 

Jag har seriöst sett folk (knappen) kasta KK som överpar mot ett stort cbet i liknande situationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle ju vara bra att veta knappens PFR% innan man bestämmer vad man ska göra preflop. Slå om eller syna (beroede på fis tendenser, jag gillar mer att slå om mot fi som lägger sig för ofta och syna mot fi som är väldigt lösaggro och lätt-trappade) om den är större än 6-7% och annars kasta typ pga reverse implied?

 

Jag har seriöst sett folk (knappen) kasta KK som överpar mot ett stort cbet i liknande situationer.

 

Har du hittat en sån hand på Svenska Spels 1/2 så får du nog ringa rekordböckerna :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte där, men detta utspelade sig på expekt. Fi steker och steker, säger KK och foldar floppen.

 

Table Amsterdam

Seat 1: Cryophilie ($33.10 in chips)

Seat 2: bertrand0065 ($64.85 in chips)

Seat 4: acquiesce ($95.40 in chips)

Seat 5: Jahopps ($96.30 in chips)

Seat 6: Jeric0 ($118.73 in chips) DEALER

Seat 7: AAkerr ($84.22 in chips)

Seat 9: magnusl24 ($27.75 in chips)

Seat 10: wangyongnb ($116.45 in chips)

AAkerr: Post SB $0.50

magnusl24: Post BB $1.00

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Jeric0 Queen of HeartsJack of Hearts

wangyongnb: Fold

Cryophilie: Fold

bertrand0065: Fold

acquiesce: Fold

Jahopps: Raise $4.00

Jeric0: Raise $13.00

AAkerr: Fold

magnusl24: Fold

Jahopps: Call $9.00

*** FLOP *** 4 of Spades8 of Hearts2 of Clubs

Jahopps: Check

Jeric0: Bet $22.00

Jahopps: Fold

*** SUMMARY ***

Total pot $48.15 Rake $1.35

Jeric0: wins $48.15

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte där, men detta utspelade sig på expekt. Fi steker och steker, säger KK och foldar floppen.

 

Table Amsterdam

Seat 1: Cryophilie ($33.10 in chips)

Seat 2: bertrand0065 ($64.85 in chips)

Seat 4: acquiesce ($95.40 in chips)

Seat 5: Jahopps ($96.30 in chips)

Seat 6: Jeric0 ($118.73 in chips) DEALER

Seat 7: AAkerr ($84.22 in chips)

Seat 9: magnusl24 ($27.75 in chips)

Seat 10: wangyongnb ($116.45 in chips)

AAkerr: Post SB $0.50

magnusl24: Post BB $1.00

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Jeric0 Queen of HeartsJack of Hearts

wangyongnb: Fold

Cryophilie: Fold

bertrand0065: Fold

acquiesce: Fold

Jahopps: Raise $4.00

Jeric0: Raise $13.00

AAkerr: Fold

magnusl24: Fold

Jahopps: Call $9.00

*** FLOP *** 4 of Spades8 of Hearts2 of Clubs

Jahopps: Check

Jeric0: Bet $22.00

Jahopps: Fold

*** SUMMARY ***

Total pot $48.15 Rake $1.35

Jeric0: wins $48.15

 

Jag har ganska svårt att se hur någont spelare kan släppa KK där :P Om han bara sa det i chatten så skulle nog jag ta det med en nypa salt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...