Gå till innehåll

Hur skall man spela superchansen på Bingolotto?


Verbal__Kint

Recommended Posts

Tjenare!

 

En polare till mig har klonkat "superchansen" i BingoLotto. Hur spelar man finalspelet där med maximalt EV+?

 

Om jag förstått saken rätt så är de 3 till att börja med och spelar först om en bil som är värd 300 000kr.

 

Om man ensam vill ha bilen så får man det i annat fall spelar man om den. Det är tydligen ganska ovanligt att någon väljer bilen direkt. Den som vinner/förlorar och får bilen är ute.

 

De återstående spelar om en chans vid hjulet där min.vinsten är 250K och max.vinsten 3 mille. Skulle gissa att "snitt-vinsten" vid hjulet är ca 750 k den som inte klonkar hjulet får 50K i "tröstpris".

 

Han är lite inne på att ta bilen uncontested och jag hävdar att det är -EV. Vad säger ni? Hjälp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså, EV är ju något som är intressant att titta på om man hamnar i liknande situation många gånger. Att räkna EV för att fatta beslut i en sådan här situation tycker jag e meningslöst. Det handlar om den subjektiva värderingen av att "ha en chans" på riktigt stora pengar (vilket kanske är intressant om man är medelinkomsttagare), eller att bli garanterad en bil (vilket kan vara intressant för den till fotbollsträningar skjutsande ensamstående mamman/pappan som är låginkomsttagare).

 

Sorry om jag e trist och undviker frågan, men nån annan får räkna EV på värdet av bilen/50k/chans på 5M...

 

:)

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som att skotta, du degar in med en hand och har fortfarande typ 33/66 och hoppas dra ut!

 

Fungerar ibland, men oftast inte!

 

 

Har man fått en 750k samt en 500k på den så skulle jag nog stannat, även om det är mer Ev+ att slå det 3:e snurret så vill jag inte "bara" få 300k. Eller va fan, jo, en Hit'n'Run. Är nog annorlunda när man står där ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E ju lite trist att jag inte har alla exakta fakta men tror att jag har ett hyfsat "hum" om hur det funkar.

 

Om man kommer till att få snurra på hjulet så har man numera bara ett "snurr" på sig.

 

Har ingen aning om hur många fält som finns, men´skulle gissa på mellan 20-30.

 

På detta hjul finns det 1 "elaking" som genererar 250k min.vinst och 1 max.vinst á 3 Msek.

 

Där i mellan finns ju 2M, 1M, 750 k, och 500 k såklart finns det fler 500k fält än 1M fält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, låt oss gissa:

Var tredje vinst är 250k (lillgiss)

Snittvinsten är 750k (storgiss)

Bilen har ett nypris på 300k (uppskattat)

Man får 50k om man inte vinner hjulet (tydligen)

 

EV ta bilen = 300k

 

EV snurra på hjulet om man är tre som snurrar = (750 + 50 + 50)/3 = 850/3 = 283

 

EV snurra på hjulet om någon tar bilen = (750 + 50)/2 = 800/2 = 400

 

Så om någon tar bilen, så ökar EV för samtliga spelare :-)

 

Detta med förutsättningarna ovan. Men nu kan man inte säga att snittpriset är 750k, men byt ut det mot de faktiska EVt du har för att snurra.

 

DIn polare har rätt i att om en bil för 300k skull göra honom lycklig, så ska han nog ta bilen, i stället för att riskera att bara få 50k.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...