GÄ till innehÄll

Hade du reraisat?  

71 medlemmar har röstat

1. 1. Hade du reraisat?

• Ja
      32
    • Nej
      39

Recommended Posts

Postad

1/2 blinds. 6plys CG

Effektiva stackar 50bb

Alla foldar till mig pÄ knappen och jag tredubblar bb med KsQh varpÄ big blind synar.

Big Blind Àr en ganska vek/tight spelare som lÀtt lÀgger hÀnder men Àr kapabel att bluffa i mindre potter.

Floppen: Kc 9h 2d

Pott: 13

Big Blind betar in i mig med 7 och nu gör jag nÄgot jag antar Àr mkt dumt.

Jag tror inte att han har set, tvÄpar eller AK utan sÀtter honom pÄ en ensam 9a eller en svag K som han testar vattnet med men vad jag verkligen misstÀnker Àr en bluff helt enkelt. Han hoppas att jag missade helt och försöker ta potten.

Jag reraisar honom ordentligt. Och han foldar.

Hade det inte varit mkt bÀttre att bara syna hÀr och lÄtit honom skjuta pÄ turn ocksÄ?

Den enda handen han kanske synar en reraise med som jag slÄr Àr KJ eller K10 . Detta Àr de enda tvÄ hÀnderna jag vill reraisa.

Har han Kx, x9 sÄ lÀgger han sig och har han set/tvÄpar/AK sÄ vill jag inte heller reraisa hÀr naturligtvis.

Hade det inte varit bÀttre med en syn hÀr? Hur hade ni spelat handen?

Men anta att han hade betat ut turn starkt och du synar och han sedan ocksÄ betar ut mkt starkt pÄ rivern. DÄ antar jag att jag Àr sÄ illa tvungen att syna eftersom jag inte visat nÄn styrka under handen och ofta blir slagen av ett tvÄpar...

Postad

1. Reraise Àr en höjning som kommer efter en höjning, inte efter ett bet.

Big Blind Àr en ganska vek/tight spelare som lÀtt lÀgger hÀnder men Àr kapabel att bluffa i mindre potter.

Men anta att han hade betat ut turn starkt och du synar och han sedan ocksÄ betar ut mkt starkt pÄ rivern. DÄ antar jag att jag Àr sÄ illa tvungen att syna eftersom jag inte visat nÄn styrka under handen och ofta blir slagen av ett tvÄpar...

Vek/tight, bluffar i mindre potter. Varför varför varför (Tre blinkande varför) skulle du dÄ syna flopp, turn OCH river nÀr du ofta blir slagen? Förklara det för mig Àr du snÀll.

Jag hade för övrigt bara synat hans floppbet. BrÀdan Àr ju torr som en öken sÄ var listig som en rÀv och ge honom chansen att bluffa igen.

Postad

"Vek/tight, bluffar i mindre potter. Varför varför varför skulle du dÄ syna flopp, turn OCH river nÀr du ofta blir slagen? Förklara det för mig Àr du snÀll."

SjÀlvklart ska jag förklara det för dig. Att jag uttryckte mig som att man vÀldigt ofta var slagen var kanske lite dumt.

Anledningen till att jag skulle syna flop, turn och river Àr att eftersom jag inte visat styrka under hela handen kan fi tro att hans Kx duger och vÀrdebetar hela vÀgen och eftersom jag inte visat styrka sÄ kan det vara svÄrt att avgöra hurvida han sitter pÄ tvÄpar eller pÄ Kx eftersom jag inte har nÄn monsterread pÄ honom.

Bordsklimatet var ganska fiskigt överlag och mkt synade osv. Fi tÀnker ofta inte sÄ lÄngt och försöker sÀllan sÀtta dig pÄ hÀnder utan tittar mest pÄ sina egna kort och pÄ bordet. Hade jag synar hÀr han det lika gÀrna kunnat vara AQ, JJ, A9, som KQ i fi's ögon vill sÀga.

Set, tvÄpar, AK kÀnns osannolika pÄ floppen som sagt.

tre blinkande dÀrför antar jag, suck

Postad
"Vek/tight, bluffar i mindre potter. Varför varför varför skulle du dÄ syna flopp, turn OCH river nÀr du ofta blir slagen? Förklara det för mig Àr du snÀll."

SjÀlvklart ska jag förklara det för dig.

Anledningen till att jag skulle syna flop, turn och river Àr att eftersom jag inte visat styrka under hela handen kan fi tro att hans Kx duger och vÀrdebetar hela vÀgen och eftersom jag inte visat styrka sÄ kan det vara svÄrt att avgöra hurvida han sitter pÄ tvÄpar eller pÄ Kx eftersom jag inte har nÄn monsterread pÄ honom.

SÄ vad du sÀger Àr att han inte alls Àr den typen av spelare som du sa? Det Àr ju intressant att försöka göra en analys av en hand baserat pÄ uppgifter som Àr felaktiga.

En vek/tight spelare skjuter inte tre gĂ„nger med TPNK enligt mig. Jag vet inte vad du har för image pĂ„ det bordet, men för att han ska VÄRDEBETA Kx pĂ„ tre gator sĂ„ mĂ„ste han se dig som en klockren synstation.

Vi tar en klassiker istÀllet: Höj honom pÄ floppen sÄ fÄr du veta var du stÄr. BÀsta rÄdet ever!

Postad

"Jag tycker du gör rÀtt som re-raisar

man ska inte lÄta honom fÄnga tvÄ par

ska han fiska ska det kosta ocksÄ!"

Det kÀnns inte som om rÀdslan för att han "drar" till tvÄpar ska vara en anledning att raisa honom. Vi har ju bÄda samma odds att sÀtta tvÄpar pÄ turn.

Postad
"Jag tycker du gör rÀtt som re-raisar

man ska inte lÄta honom fÄnga tvÄ par

ska han fiska ska det kosta ocksÄ!"

Det kÀnns inte som om rÀdslan för att han "drar" till tvÄpar ska vara en anledning att raisa honom. Vi har ju bÄda samma odds att sÀtta tvÄpar pÄ turn.

med den skillnaden att tanken Àr att du leder och alltsÄ inte behöver dra till ett tvÄpar.

Postad

En vek/tight spelare kan skjuta tre skott om han inte Àr speciellt duktig. Han sÀtter förmodligen inte mig pÄ hÀnder pÄ ett logiskt sÀtt.

Bordsklimatet var ganska fiskigt överlag och mkt synade pÄ mellanpar osv. Fi tÀnker ofta inte sÄ lÄngt och försöker sÀllan sÀtta dig pÄ hÀnder utan tittar mest pÄ sina egna kort och pÄ bordet. Hade jag synar hÀr han det lika gÀrna kunnat vara AQ, JJ, A9, som KQ i fi's ögon vill sÀga.

Om du tÀnker tvÀrtom dÄ. Jag har honom slagen till 95% pÄ floppen och för att jag dÄ ska folda river mÄste jag vara övertygad om att han har trÀffat tvÄpar eller bÀttre. Visst, betar han vÀldigt starkt sÄ övervÀger jag en fold.

Jag fattar din poÀng och tyvÀrr grundades det pÄ att jag uttryckte mig klumpigt i inlÀgget. Jag skrev att om han betar "vÀldigt starkt" sÄ Àr man "oftast slagen" vilket sÄklart Àr felaktigt eftersom man inte ska syna om man kÀnner pÄ sig att han har en bÀttre hand och man inte har odds att syna. SjÀlvklart.

Inforaisa floppen kÀnns dött.

Postad

Inforaisa floppen kÀnns dött.

No shit...

En annan frĂ„ga: Är det lönt att be om kommentarer ifall du bara ska försvara ditt agerande hela tiden? Det kĂ€nns jĂ€vligt kallt det ocksĂ„.

Jag kĂ€nner mig ganska fĂ€rdig hĂ€r iaf. Gutes GlĂŒck till dig i framtiden!

Postad

Kul att du hÀnger pÄ ett forum nÀr du uppenbarligen inte klarar att i sÀr pokerÄsikter och kÀnslor.

NÀr du anser att jag försvarar mitt agerande anser jag att vi diskuterar.

Jag misstÀnkte att du var en dryg jÀvel nÀr du anmÀrkte pÄ min anvÀndning av "reraise" och med dina "tre blinkande varför".

skitsamma! Lycka till sjÀlv och tack för dina synpunkter!

Postad

Jag hade inte höjt.

I "skrÀckscenariot" att han bettar hÄrt turn, du synar och att han bettar hÄrt river Àr ju folden helt klart genomförbar med readen du definerat sÄ det Àr inget man behöver oroa sig för tycker jag.

Om han bettar vekt pÄ turn (lÀgre Àn 40-50%) hade jag höjt turn för att straffa drag och för vÀrde. Om han checakr turn kan jag tÀnka mig att checka bakom eller betta, beror lite pÄ hur det kÀnns.

Tycker inte alls det Àr svÄrspelat pga brist pÄ information om du "bara" synar!

Postad

Ser inget fel i att reraisa. Eftersom det Àr knappen mot Blindsen sÄ Àr det mycket troligt att han bettar ut med vilket par som helst. Man vill inte gÀrna bli utdragen av en hÄlstege eller mupp-par hÀr.

Postad
Ser inget fel i att reraisa. Eftersom det Àr knappen mot Blindsen sÄ Àr det mycket troligt att han bettar ut med vilket par som helst. Man vill inte gÀrna bli utdragen av en hÄlstege eller mupp-par hÀr.

Du blir inte utdragen sÄ ofta att det lönar sig att göra din hand till luft. Det gÄr ju inte att hitta en torrare brÀda.

Postad

Som sagt, brĂ€dan Ă€r sĂ„ torr den kan bli. Ärligt talat Ă€r raise hĂ€r ett riktigt nybörjarspel... med det menar jag att som nybörjare Ă€r det lĂ€tt att tro att raisen ska in sĂ„ fort man "tror att man leder", eller att tro att "informationsraise" Ă€r bra i sĂ„na hĂ€r lĂ€gen.

Postad

Jag synar nÀstan alltid hÀr nÀr det Àr sÄ torrt mot sansade fi och ser vad han gör pÄ nÀsta gata. Hans lead Àr ofta för info med ett mellanpocket och eventuellt för att plocka ner potten om man missat. DÄ kÀnns det bra att vÀgra ge honom nÄgon info och lÄta honom fortsÀtta skjuta tom eller vÀrdebetta turn om han saktar ner. Undantaget Àr om fi Àr en sÄn som vill in och grotta runt överallt och pushar över mig med any2 och liknande skumma spel, dÄ Àr det ju rÀtt att höja för att inducera en bluff.

Postad

Topicen Àr iaf klockren, bra rubrikval! Du vill inte spela om stackar mot vektighta motstÄndare nÀr du hÄller TPGK, eftersom alla rocks hÄller lÄngt bÀttre hÀnder nÀr de vÀljer att spela för hela inköpet. Det du ska göra Àr att lÄta honom skjuta och hÄlla potten nere. Om du synar och han överbettar turn kastar du, visst, det Àr lÀtt att bli överkörd av sÄnt hÀr spel, men dÄ han Àr vektight kör han inte detta spelet tom, utan har troligtvis set, som nÄgon tidigare sa Àr det ett vanligt spel att leda flopp med sett för att lura spelare med halvbra hÀnder att kasta in hela stacken.

Nu vet jag inte om detta e helt korrekt, men checkar han turn checkar jag bakom och synar ner det mesta pÄ river, om han inte överbettar.

Postad

Oftast Àr ju det hÀr ett kolla vad jag stÄr bet ibland en bra hand. Tycker det Àr bÀst att raisa för annars kan man ju inte bluffraisa en fi som leder in i en. Dessutom om han Àr weak tight lÀr du knappast fÄ betalt nÄgot mer Àven om du synar + att han kan dra ut dig.

Postad
Oftast Àr ju det hÀr ett kolla vad jag stÄr bet ibland en bra hand. Tycker det Àr bÀst att raisa för annars kan man ju inte bluffraisa en fi som leder in i en. Dessutom om han Àr weak tight lÀr du knappast fÄ betalt nÄgot mer Àven om du synar + att han kan dra ut dig.

SnÀlla, se min kommentar till Vlade_Divac.

Du raisar med luft eller stÄl inte med hÀnder som har SD-value.

Postad

Det enda jobbiga med att syna ner som jag mÀrkt ibland Àr att vissa spelare lÀser detta som att man har just vad man har och överbettar turn eller river med luft. Det gÀller att ha is i magen och lÀsa rÀtt dÄ.

Postad
Det enda jobbiga med att syna ner som jag mÀrkt ibland Àr att vissa spelare lÀser detta som att man har just vad man har och överbettar turn eller river med luft. Det gÀller att ha is i magen och lÀsa rÀtt dÄ.

TÀnkte precis pÄ det ocksÄ, och det Àr ju precis vad man vill. AlltsÄ, att "bara" syna pÄ floppen sÄ att han blir benÀgen att fortsÀtta skjuta. Sedan gÀller det att ha koll pÄ vem man vill spela QK mot i liknande lÀgen. Reraisar man redan pÄ floppen slÀpper Fi det mesta man annars kunde lÄtit honom bluffa med...