Fido Postad 29 Mars , 2007 Rapport Postad 29 Mars , 2007 En fruktansvärd njutning för ögat och underhållning i världsklass. Mycket möjligt den bästa naturfilmsserie som gjorts. Härligt att SVT köper in och visar. So far so good. Sedan: Dubbning. Varför? VARFÖR? SVT dubbar normalt inte filmer, men nu gör man det. De byter ut Sir David Attenborough med världens bästa berättarröst mot en mupp som läser innantill och får det att låta som högläsning ur psaltaren? Varför? Total inlevelse utbytt mot något som skulle få en biblotikarie att låta engagerad. Klantigt, dåligt, idiotiskt och framförallt väldigt synd! Nåja, jag får väl skippa ettan på torsdagskvällarna och lägga in DVD-skivan i spelaren istället. Orättvist mot alla som inte har originalet på skiva dock, lider med er. Citera
Odrike Postad 29 Mars , 2007 Rapport Postad 29 Mars , 2007 Du har koll på bra naturprogram?? Vilka serier/program ska man se om man vill ha hög kvalitet?? Citera
Albert Postad 29 Mars , 2007 Rapport Postad 29 Mars , 2007 Någon mer än jag som tyckte att den oscarsbelönade dokumentärfilmen om kejsarpingvinen sög hästkuk? Citera
kfluffie Postad 29 Mars , 2007 Rapport Postad 29 Mars , 2007 Någon mer än jag som tyckte att den oscarsbelönade dokumentärfilmen om Kejsar pigvinen sög hästkuk? Hmm, jag har ej hunnit sett Happy Feet ... Citera
Odrike Postad 29 Mars , 2007 Rapport Postad 29 Mars , 2007 Planet earth finns i 720p. Sen finns väl de flesta dokumentärerna som går på discovery på HD. När jag sa kvalitet så syftade jag inte speciellt på bildkvalitet. Även om det är viktigt. Jag tänkte intressanta/prisbelönta filmer/serier. Typ naturfilmernas "måste ses". Men tack iallafall.. Citera
Goose_strike Postad 29 Mars , 2007 Rapport Postad 29 Mars , 2007 Någon mer än jag som tyckte att den oscarsbelönade dokumentärfilmen om kejsarpingvinen sög hästkuk? jag tyckte att den var gullig med alla sjungande pingviner:rolleyes: Citera
Albert Postad 29 Mars , 2007 Rapport Postad 29 Mars , 2007 jag tyckte att den var gullig med alla sjungande pingviner:rolleyes: Jag har alltid tyckt att det varit lite smågulliga men nu äcklas jag av dem. Citera
Loveless Postad 30 Mars , 2007 Rapport Postad 30 Mars , 2007 just det, den här skulle ju gå på SVT HD. Svårt att hålla koll på den kanalen då den har sändningar en gång varannan månad. Citera
Odrike Postad 30 Mars , 2007 Rapport Postad 30 Mars , 2007 Planet Earth är nåt som måste ses i HD..blir så sjukt snyggt. Okej, jag ska fixa så jag kan se den i HD. Citera
Franco_Baresi Postad 30 Mars , 2007 Rapport Postad 30 Mars , 2007 De byter ut Sir David Attenborough med världens bästa berättarröst mot en mupp som läser innantill och får det att låta som högläsning ur psaltaren? Serien syftar väl till att vara en njutning för ögat, möjligt då att man tyckt textremsor skulle förstöra upplevelsen. Att inte få höra Doktor Attenborough känns dock som en stor förlust. Citera
Joey Postad 30 Mars , 2007 Rapport Postad 30 Mars , 2007 Du har koll på bra naturprogram??Vilka serier/program ska man se om man vill ha hög kvalitet?? Jag tycker Flyttfåglar var rätt häftig. Finns på svensk dvd. IMDB Citera
Fido Postad 31 Mars , 2007 Författare Rapport Postad 31 Mars , 2007 När jag sa kvalitet så syftade jag inte speciellt på bildkvalitet. Även om det är viktigt. Jag tänkte intressanta/prisbelönta filmer/serier. Typ naturfilmernas "måste ses". Men tack iallafall.. Tyvärr ingen expert, men vissa av David Attenboroughs serier är mästerverk. Förutom Planet Earth står han även bakom "Life of Mammals", "Life in the undergrowth", "Blue Planet" och några till. Alla de serierna är klart sevärda. Namnen berättar ganska bra vad det handlar om. Blue Planet gick på SVT för ett par år sedan och handlar om livet i haven, den serien är en av de bättre tillsammans med Life of mammals och som sagt Planet Earth. Är inte så vanligt att TV-bolag lägger stora budgetar på naturfilmsserier, därav blir väl koncentrationen på BBC ganska stor då de satsar mycket. Ska jag vara ärlig så tror jag inte att jag har koll på något annat bolag som producerat många bra filmer. Så om någon annan kan upplysa mig så gärna! Citera
Fido Postad 31 Mars , 2007 Författare Rapport Postad 31 Mars , 2007 Serien syftar väl till att vara en njutning för ögat, möjligt då att man tyckt textremsor skulle förstöra upplevelsen. Att inte få höra Doktor Attenborough känns dock som en stor förlust. Heh... det är väl en viss poäng. Svår balansgång. Kan ju vara lite färgat av faktumet att jag dyrkar Attenborough och har väldigt svårt för Vetenskapensvärld-nissen. Citera
Franco_Baresi Postad 31 Mars , 2007 Rapport Postad 31 Mars , 2007 Heh... det är väl en viss poäng. Svår balansgång. Kan ju vara lite färgat av faktumet att jag dyrkar Attenborough och har väldigt svårt för Vetenskapensvärld-nissen. Om det ändå hade varit Bo G som fått göra det... Citera
Recommended Posts