Gå till innehåll

NLT - Trn, var min syn innan turn felaktig?


liggat

Recommended Posts

som rubriken lyder:

 

 

Players:

Fysikern (7,530.00 in seat 1)

shakespear (9,870.00 in seat 3)

JohanHjort (9,045.00 in seat 4)

PlayTeen (11,680.00 in seat 5)

liggat (22,880.00 in seat 6)

 

Dealer: liggat

Small Blind: Fysikern (500)

Big Blind: shakespear (1,000)

 

liggat was dealt: J :club: - A :club:

 

självklart ser man floppen med en sån hand

 

JohanHjort Fold

PlayTeen Raise (3,500)

liggat Call (3,500)

Fysikern Fold

shakespear Fold

 

Flop 3 :heart: - 5 :club: - 7 :club:

 

PlayTeen Bet (7,650)

liggat Call (7,650)

 

här kommer det intressanta. Jag callar på 7.6k dvs har jag lagt in halva min stack i den här potten. Nu när jag kollar igenom historyn vet jag itne om detta var ett helt korrekt drag.. jag misstänker här att han ett pocket pair. medans jag har chans på färg och par i A som kan ta potten. mao har jag 12 outs enl mina beräkningar 3 A och 9 klöver, jag anser att en J inte kommer att hjälpa mig.

 

Turn 3 :heart: - 5 :club: - 7 :club: - K :club:

 

PlayTeen All-In (530)

liggat Call (530)

 

River 3 :heart: - 5 :club: - 7 :club: - K :club: - 9 :diamond:

 

PlayTeen shows: A :heart: - Q :heart: (high card ace)

liggat shows: J :club: - A :club: (a flush, ace high)

 

liggat wins: 24,860.00 (with a flush, ace high)

 

visst jag vann handen, skönt som fan. men var det ett korrekt drag att syna hans 7.6k med tanke på att halva min egen stack gick åt i det bettet?

* Förfinar rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var helt rätt spelat på floppen, av ungefär följande orsaker:

 

a) du kommer att ha en ordentlig stack kvar även om du förlorar.

b) du har odds på ~2:1

c) De enda händerna som du har negativt EV mot är set och stege + färgdrag.

d) du är favorit mot en hel rad möjliga händer här: 88-TT, alla par som inte har ett ess eller knekt som sidokort. Mot de här händerna så har du ju 14-15 outs.

e) Mot de allra flesta händer som slår din är du ganska nära ett coin-flip.

f) det finns en möjlighet att han ställde in med något i stil med AT eller KQ och då är du stor favorit.

 

P.S. Jag skulle nog säga att det är lite troligare i de här situationerna att det är ditt drag till par i ess som är dött, inte till knekten. För att knekten ska vara död så krävs det ju att någon antingen har JJ-AA i fickan (otroligt), knekten som sidokort till ett par (mycket otroligt), tvåpar (mycket otroligt) eller set (mycket otroligt). Medan det räcker med att någon har en högre kicker till sitt ess för att döda det för dig, plus att ess är mycket vanligt sidokort och mycket väl kan vara det till ett par på det här bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för ditt svar ;)

 

jag är ju inte så mycket för matte osv men jag räknar typ outs (jag vet bara att ju fler desto bättre) det "kändes" rätt att göra som jag gjorde men efter att du sågat min spelstil när jag satt på färgchans mot parre http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=1170 så var jag osäker om detta var mer rätt. ok fler outs men bara en ökning från 9 till 15 outs (om man räknar med J som jag va osäker på).

 

måste säga att du hjälpt mig en massa i mitt preflopp- och postflopp-spel. inte varje dag eleven spelar ut läraren (schhhh jag hade inte så stor stackfördel)

 

fortsätt posta bra kommentarer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

liggat was dealt: J :club: - A :club:

 

självklart ser man floppen med en sån hand

 

Nej, det är inte självklart. Jag hade inte gjort det om jag inte hade en grymt bra read på PlayTeen. I 9 fall av 10 blir det nog fold där iaf:

 

1. Du leder stoooort och har inte investerat ett öre i denna pott.

 

2. Det sitter två snubbar efter dig som kan hitta fina händer, gör de det ställer de in och båda har tillräckligt för en full raise, vilket gör att PlayTeen kan ställa in också och då tvingas du syna 2 eller 3 snubbars all-in för halva din stack med AJs, inte bra...

 

Spelar du AJs all-in och får syn så ligger du efter, antingen lite mot ett underpar eller jättemycket mot ett par över TT eller AK och AQ. Träffar du esset på floppen och spelar all-in och får syn ligger du nästan alltid efter, träffar du knekten och spelar all-in och får syn ligger du ganska ofta efter, eller har ett starkt drag emot dig. Träffar du draget och ställer in och får syn har du i bästa fall 12 outs, men ofta bara 9 eller tom bara 7 outs.

 

Som sagt. Har du en bra read kan handen vara spelbar, men oftast inte. Med din jättestack kommer du kunna vänta på mycket, mycket bättre lägen.

 

Observera att bättre lägen absolut inte behöver betyda bättre kort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm du kan ha rätt nusseman, men jag känner mig lite som gus hansen (storhetsvansinne) hade mörkarna ställt in så hade jag förmodligen foldat och gått back 3.5k..

 

jag gillar att lira många händer, vet inte hur många händer jag vann med ingenting genom reraise under turneringen, tror jag gjorde många nervösa med min stora stack tidigt i turneringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag gillar att lira många händer, vet inte hur många händer jag vann med ingenting genom reraise under turneringen, tror jag gjorde många nervösa med min stora stack tidigt i turneringen.

 

Hmm, konstigt att ingen snappade upp det och bustade dig... ;) Jag trodde t ex Johan var mer observant än så.

 

Hur som helst, spela många händer tidigt är oftast en riktigt usel idé eftersom du:

 

1. Åker ut typ först av alla... :)

 

2. Får ihop en jättestack men är lättläst. Om det finns några bra turneringsspelare kvar i turneringen kommer de att spela ut dig när du blottat din taktik genom att spela alldeles för löst alldeles för tidigt.

 

Personligen kan jag säga att det är mot sådana som du jag bygger min stack i lagom takt utan någon direkt risk att åka ut. Jag behöver bara vänta tills du höjt mig några gånger medan det är låga blinds. När blindsen ökat lite och du höjer mig igen spelar jag tillbaka och då foldar du. På en hand vinner jag tillbaka det du snott från mig tidigare och jag gör det nästan helt utan risk och jag har kvar min image som übertight. Den imagen behövs senare när mörkarna är så pass stora att de är värda att sno.

 

Det är ingen tillfällighet att den som leder efter halva turneringen ganska sällan vinner. De bättre spelarna kommer ikapp och slår killen som spelade ihop en jättestack lite för tidigt i turneringen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo jag blev också lite förvånad att jag kom så långt som jag gjorde, lirade enl mitt eget tycke ganska löst och aggresivt men jag fick väl dom bra händerna när dom trodde dom hade mig. tur kan man komma långt på i en turnering, men inte i många turneringar, så vi får se hur det går i nästa ;)

 

jag är iaf övertygad om att jag vann denna mest på tur och inte på skickligt spelande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är iaf övertygad om att jag vann denna mest på tur och inte på skickligt spelande.

 

Som alltid vid turneringsvinster var det nog en lagom blandning av både och. Däremot kanske turen till störst del låg i att ingen vågade spela hårdare mot dig och inte i att du drog ut när du låg under.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...