Gå till innehåll

Hur agera här?


Tretiak

Recommended Posts

Hej! Var med i en turnering $5000g r/a (10-bord). 90 deltagare, pris till 10 spelare ($100 till 10:an och $1500 till 1:an). Det är 13 kvar och jag är delad chip tvåa med 37000 marker. Medel är 18000. Blindsen är 300/600.

 

Turneringsettan, Fi, (66000 marker) sitter på knappen vid mitt bord. Han är inte jätteaggressiv, men han har höjt några gånger och plockat hem blindsen direkt.

 

I den aktuella handen sitter jag på bb. Ingen synar fram till Fi som satsar 1800 (det gjorde han förra varvet oxå i denna position). Jag sitter med 99. Hade jag upplevt honom som överaggressiv hade jag återhöjt honom rejält, men jag synar bara för att se vad som händer.

 

På floppen landar 384 i olika färger. Jag checkar och han satsar 1800. Jag återhöjer med ytterligare 1800 och han synar snabbt.

 

På turn landar en 5:a. Jag satsar 5400 och han återhöjer med ytterligare 5400

Hmm...vad hade ni gjort här? Potten är på 27300. Fi har lagt in 16200 och jag 11100. I detta läge har jag alltså 26900 kvar och Fi 50000.

 

Tack på förhand!

 

MVH Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom ja inte vet storleken på övriga spelare vid bordet så blir de svårt att veta hur man ska agera. Men eftersom du e chip 2:a och ni e 13 kvar varav 10 får pris så hade ja spelat tajt.

 

Vi och CL har stora stackar men vi är typ i "mitten" av turneringen då det inte alltid är så bra att spela låga/mellan PP, på grund av implicita odds (generellt, inte mot CL), storleken på blindsen och eftersom vi e ganska nära bubblan. Eftersom vi har en stor stack och vi närmar oss bubblan, så hade ja lagt 99 här, eftersom de kan bli kostsamt och eftersom han täcker oss så vill vi inte riskera att åka ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi var sex spelare vid bordet. Stol 1 hade 10000, stol 2 6000, stol 3 18000, stol 4 är Fi på 65000, sb 11000 och så jag bb 37000.

 

En förutsättning att lägga in är att jag siktar på platserna 1-3 och gråter inte så mycket över missat finalbord, även om jag givetvis inte vill göra något dumdristigt här.

Hade lagt $40 i avgift (turn. avgiften var $20). Så frågan är egentligen "hur hade du agerat utifrån förutsättningen att du siktar högt i turneringen".

 

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En förutsättning att lägga in är att jag siktar på platserna 1-3 och gråter inte så mycket över missat finalbord

 

Tja, siktar du på plats 1-3, och inte vill spela "safe" för att ta dig ITM, så bör du väl bomba all-in i det här läget. Visst, det finns en rätt stor risk att du ligger efter, men han kan lika gärna ha överkort bara, och försöka bluffa bort dig från potten. Och alla kort över nio är ju scarecards. Om du synar nu, vad ska du göra när det kommer ett ess eller kung på river, och han ställer dig all-in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Rätt" spel är att syna preflopp, raisa/re-raisa på flopp. Men reraisen du gör är för vek, minst 3xhans bet för att definiera hans hand och få enklare beslut.

 

Alternativ är ju naturligtvis att raisa pre men får du syn får du ofta ett svårt beslut på flopp när överkort dyker upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...