Gå till innehåll

Hur bedömer man vilka outs som är riktiga?


QoS

Recommended Posts

Sitter och läser i min bok har och har lite funderar kring bedömingen av hur många out man ska ta med i bedömingen av odds, enligt författaren så verkar det var mycket på känn. 8)

 

Stämmer det? Eller finns det nån bra litteratur/länk om det hela?

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel, men är inte en out ett sätt att få en bra hand?

 

Säg att du sitter med AhKh, bordet visar QsJc5h3h, då vill du antingen ha ett hjärter eller en tia. Chansen för hjärter är 9/48 och chansen för en tia är 4/48. Hjärter tio finns dock med i båda fallen, så den kombinerade chansen är 12/48 = 25%. Anser du att ett äss eller en kung räcker för att du ska vinna handen så kan du lägga till 6/48 och chansen blir då 18/48 = 33.3...%.

 

Mitt resonemang bygger alltså på att jag gissar vad ordet out betyder :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra det, out är antal "utfall" som är gynsamma för min hand, problemet är att det finns något som heter "discounted out", reducerat utfall(?), och i princip så är det alltså utfall som inte bara gynnar min hand utan gör att en annan spelare får en ännu bättre hand.

 

I det fallet du beskrev skulle det motsvaras av att en motspelare har två 3, 5, Q eller J, vilket i fallet med att kommer valfri upp av dessa i hjärter så har denne motspelare 4-tal, vilket är slår både din stright och flush, alltså är 4 av dessa 12 "discounted outs".

 

I boken tas detta upp, men tydligen behöver man inte ta hänsyn till alla dessa discounted outs, i vissa fall är det 50% (2 st i exemplet) ibland 25% (1 st), just vilka man behöver ta hänsyn till verkar vara lite godtyckligt 8), och det är här min fråga kommer in;

 

Finns det nån tabell eller liknade för att värder hur många "discounted outs" man bör räkna med i sina odds?

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ett litet svar på den här frågan av Liquid_shadow på dvdforum.nu; Antalet discounted outs måste du helt gå på känsla för att bedömma. Tror du t.ex att din motspelare sitter med trissen inför rivern så blir ju alla kort som får ett par på bordet och som är i din "färg" en discounted out."

 

Vilket var synd eftersom jag hade hoppats på en nån typ av metod för det hela.

 

Samtidigt så förstår man nog vilken komplexitet problemet får om man bara tittar på 4 spelare, man måste ju beräkna för alla dom, vilket är 3 händer med två kort + flop, om jag kommer ihåg matstat-kursen rätt så borde det bli 6 dragna kort utan återläggning av resterande 47 kort, vilket är bin(6 över 47), tyvärr så sträcker sig min Beta bara tills 6 över 35 och det är 1,6 miljoner utfall! 8)

 

Liquid_shadow: vet inte om du läser det här, men joina nu och svara på frågorna här istället! :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den korrekta förklaringen av vad en "out" är lyder: En out är ett kort som ger dig den bästa handen.

 

Det du gör är alltså att först ta reda på hur många kort som förbättrar din hand. kan var allt från 6 till 21 Sedan räknar du bort de som förbättrar din hand, men inte tillräckligt mycket för att ge dig den bästa handen. Summan du får fram är dina verkliga outs ach det kan variera mellan 0 och 21. Svårigheten ligger alltså i att göra en korrekt analys av vad de andra kan tänkas ha för händer.

 

Ett exempel: Ponera att du i texas hold'em har QJ i hjärter och floppen kommer T9 hjärter samt klöver 3.

De kort som förbättrar din hand är nu 9 hjärter, tre kungar och tre åttor (hjärterkungen och åttan har du ju redan räknat in i 9 hjärter) samt tre damer och tre knektar, totalt 21 kort, vilket är det bästa du kan ha, om du inte redan leder handen. Anta nu att du på något vis ser vad dina motspelare sitter med för kort...

 

Spelare 1 har AK i hjärter, spelare 2 har Qj i klöver och spelare 3 har 99. I detta läge ligger du ju inte så bra till. Eftersom spelare 1 har högre färgdrag än du och dessutom kungen som skulle gett dig en straight flush, kan du räkna bort 8 hjärter (Hjärter åtta ger dig fortfarande en straight flush). Spelare 3 har triss i nior så du kan räkna bort de tre damerna och de tre knektarna. Spelare två har samm stegdrag som du så de tre kungarna och de två kvarvarande åttorna ger dig bara delning.

 

Räknar vi ihop det här så ser vi att du bara har en out kvar av de 21 kort som förbättrar din hand! Du har också fem outs för delning, men en delning blir ju en förlust om inte minst tre pers går hela vägen...

 

Vad jag vill få sagt är alltså: Det svåra är inte att räkna sina potentiella vinstkort, det svåra är att veta om de verkligen är vinstkort eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nusseman: Välkommen till forumet! :)

 

Har läst en hel del av dina postningar på Flashback och det glädjer mig att du även hittat hit! :)

 

Sen måste jag bara få garva lite åt kommentaren om din son! :D

 

Välkommen! :)

 

- QoS

 

Tack!

 

Hehe, jo det blev lite panik när allt plötsligt bara var borta. Paniken förbyttes sedan till en lätt rodnad på kinderna när jag såg mitt halvfärdiga inlägg postat. men efter några panikediteringar så är jag riktigt nöjd med slutresultatet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ser jag att Nusseman har fixat sitt inlägg och min kommentar verkar smått förvirrad! :)

 

I inlägget innan så hade Nusseman skrivit ett par stycken, sen tar det slut och det står en kommentar i still med "Min son har precis hoppat på mitt tangentbord så jag får avsluta det här sen" :).

 

Ja, det var väldigt kul då, och nu i efterhand att förklara det hela gör lite att poängen går förlorad... men, men... : :lol:

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Hej

 

Tänk er ett microbord, fixed texas $0.5/1. Tio personer. Du sitter i BB och får K 8 , fem spelare går med och får se floppen:

Q 8 4

 

Hur ska jag beräkna mina outs här? Jag har tre till kungen som kan ge mig bästa handen samt två till åttan. Dvs 5. Men jag har också en runner-runner chans till färgen (10 kort) Hur ska jag räkna färg outsen? Ska jag halvera dem? En tredje del? Kanske bara 25%?

 

Eftersom din tråd blev låst och ovanstående diskussion inte riktigt svara på din fråga (vad jag kunde se när jag snabbt skummade igenom dvs), så klistrara jag in post och svar här.

 

Normalt räknas en runner runner färgdrag som två outs, diskussion om varför det är så utelämnar jag men jag tror det bla är i bok av carson som detta förklaras matematiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tänk er ett microbord, fixed texas $0.5/1. Tio personer. Du sitter i BB och får K 8 , fem spelare går med och får se floppen:

Q 8 4

 

Hur ska jag beräkna mina outs här? Jag har tre till kungen som kan ge mig bästa handen samt två till åttan. Dvs 5. Men jag har också en runner-runner chans till färgen (10 kort) Hur ska jag räkna färg outsen? Ska jag halvera dem? En tredje del? Kanske bara 25%?

Normalt räknas en runner runner färgdrag som två outs, diskussion om varför det är så utelämnar jag men jag tror det bla är i bok av carson som detta förklaras matematiskt.

 

Hmm, jag skulle tro att det räknas som en out. en out på floppen har ca 4% chans att träffa (om du ser både turn och river) och chansen att sätta ett runner runner färgdrag är* ca 4,16%

 

Vad du gör för att komma fram till 4,16% är att du räknar ut sannolikheten att du träffar ett av dina tio färgkort på turn 1-(37/47) och multiplicerar det med sannolikheten att du träffar ett av de 9 kvarvarande färgkorten på river 1-(37/46)

 

 

* med reservation för att jag eventuellt räknar som en tomte :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i sådana här lägen som ens känsla för poker spelar stor roll, men...

 

 

med ett flushdrag på floppen i Texas så räknar jag 9 outs.

med ett flushdrag på floppen i Omaha så räknar jag 8 outs.

 

Orsaken är att det är mycket ovanligare att i Texas än Omaha att det där kortet som samtidigt parar bordet ger motståndaren kåk - det händer, men i Texas betalar jag av vid sådana tillfällen. I Omaha kägger jag mig.

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Eh, har alla som var här från starten blivit moderatorer eller var det bara crew som hängde här då? :D

lite både och. Det är väl Nusse, jag, dev, baller och QoS som är old, old, old school om jag minns rätt. gdaily, jezaja, lfx, kudros är lite senare tillskott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...