Gå till innehåll

NL $200 AKs med flushdrag på flop


Recommended Posts

Fi1 är Tight-Aggressive och Fi2 har jag ingen read på.

 

- rob3 sitting in seat 1 with $193.80

- Fi2 sitting in seat 2 with $224.00 [Dealer]

- Hero sitting in seat 3 with $184.65

- DoctorSick sitting in seat 4 with $35.42

- LuftUlv1 sitting in seat 5 with $399.21

- Fi1 sitting in seat 6 with $201.55

 

Hero posted the small blind - $1.00

DoctorSick posted the big blind - $2.00

rob3 posted to play - $2.00

** Dealing card to Hero: King of Spades, Ace of Spades

LuftUlv1 folded

Fi1 raised - $12.00

rob3 folded

Fi2 called - $12.00

Hero called - $12.00

DoctorSick folded

 

** Dealing the flop: 7 of Spades, 9 of Spades, 2 of Diamonds

Hero checked

Fi1 bet - $40.00

Fi2 called - $40.00

Hero went all-in - $173.65

FredrikLi folded

Fi2 called - $173.65

 

** Dealing the turn: 7 of Hearts

** Dealing the river: 9 of Clubs

 

 

Jag funderarde ett tag på att bara syna ner $40 på floppen. Jag tänker att Fi1 sitter på AA-TT och troligen lägger sig om jag går all-in. Om Fi2 också har AA-TT och synar har jag 55% att vinna 2.25ggr, vilket ju är bra. Fi2 skulle kunna ha 97s men det slowspelar man väl knappast här. Det är nog troligare att Fi2 skulle kunna slowspela en triss. Jag gissar att risken att han har en triss är 25%. Vidare antar jag att Fi2 till 30% foldar om han har AA-TT.

 

I så fall får jag ett positivt EV om 31, enligt följande formel:

 

(0,45*-185+0,55*238)*0,75*0,7 + 115*0,75*0,3 + (0,75*-185 + 0,25*238)*0,25 = 31

 

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, en NL $2.000 spelare som jag känner är försiktig med att 3-beta med AK från BB eller SB så jag har valt att tagga ner min aggressivitet när jag är ur position.

Du bör säga åt honom att bli aggressivare med AK oop. Enkel 3-bet preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, en NL $2.000 spelare som jag känner är försiktig med att 3-beta med AK från BB eller SB så jag har valt att tagga ner min aggressivitet när jag är ur position.
Stor skillnad på 3-bet här och annars. I det här läget så har du två killar mellan dig och öppnaren med inte särskilt starka händer som inte kommer kunna ta så mycket tryck och som du säkerligen har rätt bra värde mot.

 

Så här är det obligatoriskt att 3-beta mot alla utom de nittigaste öppnare pga extravärdet i döda pengar eller syn från spelarna bakom öppnaren.

 

Checkraise all-in är ju standardspelet här iom att du får in sista betet på det viset och därmed maxad foldequity (särskilt mot folk som CB:ar för mycket). Se bara till att du faktiskt gör det med lite riktiga händer också eftersom det är ett så uppenbart move.

 

Syn är inte alls aktuell eftersom du på flopp är i bra form mot ett par, och ofta liten favorit. När du synar så missar du dels möjlighet att ta värde av sämre händer, dels att semibluffa och slutligen så blir det väldigt knepigt att få värde för träff på AK, eller färg på turn samtidigt som du ofta får ett rätt struligt beslut om syn eller ej om han betar igen vid miss.

 

Angående 75% set för att en snubbe synat en dragig flopp. Wtf, lol, omfg. Skulle vi beta på det live så skulle du lätt kunna få 5:1. Coinflips på det skulle jag köra tills jag semigulat iaf.

 

Edit: Ytterligare ett argument för att höja preflopp med synare efter öppnaren är att du kan göra en mycket större höjning än du kunnat göra mot en ensam öppnare och därmed trasas hans implicita odds sönder. Eftersom du inte behöver spela mer än maximalt två rundor till ur position och troligen bara en samtidigt som det inte finns särskilt mycket pengar kvar att beta i relation till din höjning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort skulle du inte 3-betta om fi2 folda preflop?
Jag skulle 3-betat oavsett synare om jag inte visste att öppnaren var väldigt tight och spelade ok mot 3-bet. Men jag kan se rätt mycket mer utrymme för att argumentera för syn så länge synarna inte är där. När de väl är det så blir syn rätt ohållbart.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...