Gå till innehåll

Tänker låta lillasyster börja spela, var, hur?


Opteron

Recommended Posts

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tycker det är konstigt att ingen gnäller på att hon är för ung för att börja spela poker. Brukar ju alltid bli minst 10 pers som gnäller om åldern när en kille tex skriver hur han ska gå till väga för att börja spela poker och är under 18.

 

Sant men då brukar det ofta inte handla om någon som ska coacha och inte heller börja från noll med frirullar osv vilket medför 0 risk, om man är under 18 anser jag att detta är rätt sätt att gå tillväga.

 

Tycker du bör lägga upp det såhär, se till att hon lirar nåra Sit and gos på everest sen gå igenom kort hur man ska spela i början mitten slutet bara lite snabbt enklaste taktikerna ge henne nån txt fil med vilka händer som ska spelas hur preflop också. Efter hon lirat ett tag och kan hur det går till, börja läsa nån enkel bok och fortsätt lira freerolls. Sen kan man börja lite smått med pengar, de hon tjänat in på det hon spelat då :) Tycker det är en bra början iaf så försök lägg upp det med spel lära spel lära!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är konstigt att ingen gnäller på att hon är för ung för att börja spela poker. Brukar ju alltid bli minst 10 pers som gnäller om åldern när en kille tex skriver hur han ska gå till väga för att börja spela poker och är under 18.

 

Finns nog någonting med att hon är kvinna faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aldrig hört om nån iaf.

 

men det är ju för att dom inte stämmer, går ju inte att inte svara rätt på dom.

fick 160 i IQ sist jag skrev ett. om det endå vore så väl

 

vill man veta sitt IQ får man skriva ett riktigt IQ test.

 

Har träffat flera som inte har fått top 5% på IQ-test.

 

Hur ofta har du träffat en mindre begåvad person som gjort ett test och berättar sitt resultat på typ 90?

 

När du fick IQ på 160 så var det antagligen på den gamla skalan.

Förut hade de flesta test en normalfördelning på 24, de flesta test idag har en normalfördelning (vilket ord använder man? borde kunna det här) på 15 eller 16 och danska mensa använder 15.

 

iqpw0.jpg

 

(det innebär att testet som gav dig 160 skulle givit dig 137.5 med den nya skalan [fortfarande väldigt väldigt högt, <1%])

 

Självklart är det mycket förre personer med lågt IQ som gör IQ-test jämfört med de som har högt IQ så av de som anser sig veta sin IQ så är top 5% väldigt överrepresenterade.

 

Daska mensas test ska väl för övrigt vara det seriösasate på nätet om man inte försöker fuska eller göra det massa gånger...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har träffat flera som inte har fått top 5% på IQ-test.

 

Hur ofta har du träffat en mindre begåvad person som gjort ett test och berättar sitt resultat på typ 90?

 

När du fick IQ på 160 så var det antagligen på den gamla skalan.

Förut hade de flesta test en normalfördelning på 24, de flesta test idag har en normalfördelning (vilket ord använder man? borde kunna det här) på 15 eller 16 och danska mensa använder 15.

 

iqpw0.jpg

 

(det innebär att testet som gav dig 160 skulle givit dig 137.5 med den nya skalan [fortfarande väldigt väldigt högt, <1%])

 

Självklart är det mycket förre personer med lågt IQ som gör IQ-test jämfört med de som har högt IQ så av de som anser sig veta sin IQ så är top 5% väldigt överrepresenterade.

 

Daska mensas test ska väl för övrigt vara det seriösasate på nätet om man inte försöker fuska eller göra det massa gånger...

 

okejj, vatvungen att göra det där danska bara för det, fick 131 med 15. känns ju bra att man kommer in på mensa då;>. håller dock fast vid att jag aldrig hört talas om nån som inte vart top 2% på ett internet test :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla "IQ-tester" som finns på internet skall tas med en STOR nypa salt. Det ger i bästa fall en fingervisning (lågt/normal/högre än normal).

 

Som någon tidigare påpekade också är det värdelöst att nämna IQ om man inte samtidigt nämner normalfördelningen.

 

Många duktiga pokerspelare är mensaner, bl a texaslimitking.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okejj, vatvungen att göra det där danska bara för det, fick 131 med 15. känns ju bra att man kommer in på mensa då, även om det inte är med stor marginal;>. håller dock fast vid att jag aldrig hört talas om nån som inte vart top 2% på ett internet test :)

 

Det beror helt enkelt på att de som får mindre bra resultat inte basunerar ut det på diverse forum på internet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt skrivit ett riktigt Mensa-test, bara för att prova. Har inte fått resultaten än (varför det tar 4 veckor att rätta fattar jag inte), men jag kan säga redan nu att jag inte är geni... På 20 minuter skulle man lösa 45 frågor, och max ha 3-4 fel. Jag hann lösa alla utom fyra (varav jag chansade på en) så redan där spricker det. Och sedan har jag väl några ströfel...

 

Mensatestet "på riktigt" är uppbyggt ungefär som de på nätet, fast

a) Lite svårare

b) Mycket snabbare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror helt enkelt på att de som får mindre bra resultat inte basunerar ut det på diverse forum på internet...

 

nej, menade det heller inte som nått skryt av nått slag, utan snarare som ett argument för att internet IQ-test inte säger någonting

 

 

Jag har faktiskt skrivit ett riktigt Mensa-test, bara för att prova. Har inte fått resultaten än (varför det tar 4 veckor att rätta fattar jag inte), men jag kan säga redan nu att jag inte är geni... På 20 minuter skulle man lösa 45 frågor, och max ha 3-4 fel. Jag hann lösa alla utom fyra (varav jag chansade på en) så redan där spricker det. Och sedan har jag väl några ströfel...

 

Mensatestet "på riktigt" är uppbyggt ungefär som de på nätet, fast

a) Lite svårare

b) Mycket snabbare

 

 

ganska lite tid det. mindre än 30 sek per uppgift, får va galet snabb för att hinna se alla mönster.

 

förövrigt känns detta samtalsämne lite off topic "Tänker låta lillasyster börja spela, var, hur?" :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okejj, vatvungen att göra det där danska bara för det, fick 131 med 15. känns ju bra att man kommer in på mensa då;>. håller dock fast vid att jag aldrig hört talas om nån som inte vart top 2% på ett internet test :)

 

Då kan jag flika in med att jag har gjort mensas test och jag fick inte topp 2%, inte heller topp 5% som det talades om förut.

 

EDIT: Min IQ räckte tydligen inte för att se att skrev INTERNETtest :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dra inte in henne i skiten, är mitt tips. Det är ett otroligt psykiskt påfrestande sätt att tjäna pengar på. Låt henne satsa på skolan istället,eller något i den stilen. Hon är ju bara 16 år? skit samma om det är playmoney.

 

Förresten, varför har ingen reagerat mer? jag tycker definitivt man ska vara minst 20 år om man ska börja, ha klart för sig vad det är man ger sig in i osv. Det finns så mycket roligare saker i livet än att spela poker... tänk på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dra inte in henne i skiten, är mitt tips. Det är ett otroligt psykiskt påfrestande sätt att tjäna pengar på. Låt henne satsa på skolan istället,eller något i den stilen. Hon är ju bara 16 år? skit samma om det är playmoney.

 

Förresten, varför har ingen reagerat mer? jag tycker definitivt man ska vara minst 20 år om man ska börja, ha klart för sig vad det är man ger sig in i osv. Det finns så mycket roligare saker i livet än att spela poker... tänk på det.

 

 

När börja du själv? Kanske inte så tidigt, men hade du varit 16-18 år idag så hade du garanterat spelat! Såna här saker kmr allt längre ner i åldrarna. Jag har en kompis som spelar in 10 000-tals kronor varje månad som just är 16 år. Om där finns så många andra saker som är roligare här i livet, varför ägnar inte du digåt dem istället? :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När börja du själv? Kanske inte så tidigt, men hade du varit 16-18 år idag så hade du garanterat spelat! Såna här saker kmr allt längre ner i åldrarna. Jag har en kompis som spelar in 10 000-tals kronor varje månad som just är 16 år. Om där finns så många andra saker som är roligare här i livet, varför ägnar inte du digåt dem istället? :shock:

 

tror inte det är speciellt hälsosamt att tjäna så mycket pengar på det sättet som 16-åring. Man är inte tillräckligt mogen i den åldern. Finns ju en anledning till att man satt 18 år som åldersgräns för att spela...

 

Klart poker kan va skoj och rogivande (speciellt turneringar), men för det mesta hade jag helt klart ägnat mig åt annat. Men det är inte så lätt att få ett vettigt jobb idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror inte det är speciellt hälsosamt att tjäna så mycket pengar på det sättet som 16-åring. Man är inte tillräckligt mogen i den åldern. Finns ju en anledning till att man satt 18 år som åldersgräns för att spela...

 

Klart poker kan va skoj och rogivande (speciellt turneringar), men för det mesta hade jag helt klart ägnat mig åt annat. Men det är inte så lätt att få ett vettigt jobb idag.

 

vad jag inte förstår är varför det låter som att du tycker att, för att man spelar poker, har man inet tid med annat.

 

själv spelar jag 2 timmar per kväll. o har således tid med precis allt jag skulle haft annars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo det är sant... men i början får man iaf lägga ner en hel del tid:)

 

jag kanske övereagerar.. tycker bara många får pokern att verka så glamoröst och enkelt. Alla som är vinnande spelare vet att svackor med förluster inte är så ovanliga och tär hårt på psyket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha, nej på mensas rikiga test skulle det nog gå BETYDLIGT sämre

 

 

Av dom personerna jag känner till som har gjort mensas riktiga test så handlar det om några poängs skillnad på Mensa DK och ett riktigt test, så har du 130 på mensas dk så ligger du säkert där i kring på ett riktigt test

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av dom personerna jag känner till som har gjort mensas riktiga test så handlar det om några poängs skillnad på Mensa DK och ett riktigt test, så har du 130 på mensas dk så ligger du säkert där i kring på ett riktigt test

 

jo men man har ju, som gdaily sa, halva tiden på sig? på hemsidan får man 40min, men på det riktiga testet har man bara 20

 

EDIT: sen sa han att frågorna va lite svårare också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo men man har ju, som gdaily sa, halva tiden på sig? på hemsidan får man 40min, men på det riktiga testet har man bara 20

 

EDIT: sen sa han att frågorna va lite svårare också

 

mm men inte behövde väll du 40min på dig för att göra Dks test på nätet ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, hög IQ och bra pokerspel går faktiskt ganska hyfsat hand ihand. Med då menas IQ = förmåga att lyckas bra på IQ-test.

 

IQ-test bygger väldigt mycket på just mönsterigenkänning, sågot som är viktigt i poker. IQ-test mäter inte intelligens, däremot brukar intelligenta människor lyckas bra på IQ-test, men en hög IQ är inget bevis på intelligens.

 

 

Ursäkta men va pratar du om? IQ-test mäter inte intelligens? vad är intelligens enligt dig då? Är ju icke kunskaps beroende test som är dom enda rättvisa. Att veta var första OS och vem som uppfann glödlampan har väll knappats något att göra med intelligens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta men va pratar du om? IQ-test mäter inte intelligens? vad är intelligens enligt dig då? Är ju icke kunskaps beroende test som är dom enda rättvisa. Att veta var första OS och vem som uppfann glödlampan har väll knappats något att göra med intelligens.
Intelligens är inget väldefinierat begrepp som går att tala särskilt rationellt om. Särskilt inte som en numerisk storhet. Inte ens som något man enbart rankar är det oproblematiskt. Man kan göra operativa definitioner i stil med att det är vad IQ mäter, men det är rätt knepigt ändå och passar inte alls så väl in med hur ordet intelligens faktiskt används utanför vetenskapliga sammanhang.

 

Absolut enklast är att helt enkelt skrota hela begreppet "intelligens" och tala om mer konkreta saker istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...