illerrre Postad 18 Mars , 2007 Rapport Postad 18 Mars , 2007 Jodå det är jag medveten om men jag hävdar ändå att tidigt i en sng så dollarEV ungefär lika med markerEV. Alltså strävar jag efter att maximera mitt markerEV och jag anser att man i detta fall gör detta genom att höja ordentligt med JJ. Jag ser fram emot en utförlig förklaring om varför detta är fel, och även vilka andra fel jag har i mitt resonemang. Nästa gång jag spelar sng pga tilt vill jag kunna vinna mer än jag gjort hittills Någon i tråden förespråkar en större höjning likt mig, men andra föredrar limp. Jag har försökt motivera varför man ska höja. Mitt resonemang må vara rätt eller fel, men jag har försökt i alla fall. Det saknas dock en vettig motivering till varför man ska limpa en såpass bra hand som JJ på knappen i detta läge. Någon kan väl bistå mig med detta? Edit: Sökte på inlägg av illerre. Nästan alla är på en rad där han antingen "analyserar" en hand eller gör sig lustig på mer eller mindre lyckat sätt. Det verkar vara en 15-årig Jacobmal-wannabe alltså, inte stor chans att han skulle våga skriva en riktig förklaring på varför han tycker man ska spela på ett visst sätt Det är ju så mycket lättare att bara göra sig lustig över andra kanske inte e så smart att göra av med 20% av stacken tredje handen? ....... nu gav jag dig lite mer än en rad. Mer får du inte så svälj det. Citera
Steel Postad 18 Mars , 2007 Rapport Postad 18 Mars , 2007 kanske inte e så smart att göra av med 20% av stacken tredje handen? ....... nu gav jag dig lite mer än en rad. Mer får du inte så svälj det. Vänta, jag antecknar. "....Inte göra av med 20% av stacken." Ok klart. Tack för att du tog dig tid att dela med dig av detta guldkorn. Som den dåligt uppfostrade cashgamespelare jag är led jag av vanföreställningen att det fanns en chans att man kunde vinna handen också, trots en höjning preflop. Tack! Citera
Ängeln17 Postad 18 Mars , 2007 Författare Rapport Postad 18 Mars , 2007 Jodå det är jag medveten om men jag hävdar ändå att tidigt i en sng så dollarEV ungefär lika med markerEV. Alltså strävar jag efter att maximera mitt markerEV och jag anser att man i detta fall gör detta genom att höja ordentligt med JJ. Jag ser fram emot en utförlig förklaring om varför detta är fel, och även vilka andra fel jag har i mitt resonemang. Nästa gång jag spelar sng pga tilt vill jag kunna vinna mer än jag gjort hittills Någon i tråden förespråkar en större höjning likt mig, men andra föredrar limp. Jag har försökt motivera varför man ska höja. Mitt resonemang må vara rätt eller fel, men jag har försökt i alla fall. Det saknas dock en vettig motivering till varför man ska limpa en såpass bra hand som JJ på knappen i detta läge. Någon kan väl bistå mig med detta? Edit: Sökte på inlägg av illerre. Nästan alla är på en rad där han antingen "analyserar" en hand eller gör sig lustig på mer eller mindre lyckat sätt. Det verkar vara en 15-årig Jacobmal-wannabe alltså, inte stor chans att han skulle våga skriva en riktig förklaring på varför han tycker man ska spela på ett visst sätt Det är ju så mycket lättare att bara göra sig lustig över andra Alltså, jämför inte CG med SnG. Är som att jämföra solen och månen. Två helt skilda spelformer som kräver två helt skillda spelsätt. Jag kan köpa din raise preflopp till 100/120 men att sen säga att man ska beta 200 (1/7del av kvarvarande stack) för information, är INTE bra SnGspel. I SnG är det primära att bevara stack inte bygga stack de första blindsnivåerna. Det innebär att man vill hålla nere potten de gånger man inte har monster. Den andra stora skillnaden är att som Kenan skrev. I CG kan du hämta mer deg om du losar din stack och där kan du över en längre period vinna tillbaka det du förlorat. I SnG är det så att när stacken är slut är du slut och är du inte bland de tre så har du losat din insatts och har inga möjligheter att vinna tillbaka den. Hoppas du förstår skillnaden nu och varför man tycker ditt inlägg inte var smart. Dessutom ska du nog inte nervärdera den lilla halvekorren. Han har ganska mkt att tillföra. Ibland behövs inte mer än en rad eller två ord. Citera
Myssion Postad 18 Mars , 2007 Rapport Postad 18 Mars , 2007 Jodå det är jag medveten om men jag hävdar ändå att tidigt i en sng så dollarEV ungefär lika med markerEV. Alltså strävar jag efter att maximera mitt markerEV Nej, det är inte hela historien. Pga strukturen så har att bevara stack högre prioritet än att bygga stack. Någon i tråden förespråkar en större höjning likt mig, men andra föredrar limp. Jag har försökt motivera varför man ska höja. Mitt resonemang må vara rätt eller fel, men jag har försökt i alla fall. Det saknas dock en vettig motivering till varför man ska limpa en såpass bra hand som JJ på knappen i detta läge. Någon kan väl bistå mig med detta? Man kan både höja och limpa här, det beror på motståndet etc. Ska man höja efter x antal limpare här ska man dock höja mer än till 3xbb. Anledningarna till att limpa heter pottkontroll och bevara stackstorlek. Ja, det är rätt att höja. Oavsett om du spelar SnG's särskilt frekvent eller inte så bör du inte använda dig av formuleringar som den ovan om du inte har mer på fötterna. Jag hade nog höjt till 200 ungefär och sen saktat ner om de inte lade sig. Det där är ju jättedåligt oavsett om det är CG eller SnG. Citera
Steel Postad 18 Mars , 2007 Rapport Postad 18 Mars , 2007 Alltså, jämför inte CG med SnG. Är som att jämföra solen och månen. Två helt skilda spelformer som kräver två helt skillda spelsätt. Jag kan köpa din raise preflopp till 100/120 men att sen säga att man ska beta 200 (1/7del av kvarvarande stack) för information, är INTE bra SnGspel. I SnG är det primära att bevara stack inte bygga stack de första blindsnivåerna. Det innebär att man vill hålla nere potten de gånger man inte har monster. Den andra stora skillnaden är att som Kenan skrev. I CG kan du hämta mer deg om du losar din stack och där kan du över en längre period vinna tillbaka det du förlorat. I SnG är det så att när stacken är slut är du slut och är du inte bland de tre så har du losat din insatts och har inga möjligheter att vinna tillbaka den. Hoppas du förstår skillnaden nu och varför man tycker ditt inlägg inte var smart. Dessutom ska du nog inte nervärdera den lilla halvekorren. Han har ganska mkt att tillföra. Ibland behövs inte mer än en rad eller två ord. Att jämföra en sng-hand med 75bb i stackarna med en cashgamehand är inte som att jämföra solen och månen, snarare är det som att jämföra solen med en annan sol som är väldigt lik den första Jag har inte sagt att vi ska höja för information, jag vill höja för att jag tror att det är stor chans att vi vinner handen då. Folk som betar vekt in i preflopraisaren är ofta tomma, vare sig det är poker, eller det där helt andra spelet som tydligen sng är. Kanske är det marginellt fel i detta läge, jag utger mig inte för att ha alla svar, men inte så tokfel som vissa vill få det till. Tack för att du skrev en seriös förklaring iaf, oss gnagare emellan, det respekterar jag. Citera
Ängeln17 Postad 18 Mars , 2007 Författare Rapport Postad 18 Mars , 2007 , oss gnagare emellan, Jo det är tokfel i en SnG. Men det är ok för du är addad på min friendslista numera :lol: Citera
Steel Postad 18 Mars , 2007 Rapport Postad 18 Mars , 2007 Nej, det är inte hela historien. Pga strukturen så har att bevara stack högre prioritet än att bygga stack. OK, vilka händer ska vi höja med isf? top 2% räcker tydligen inte. Top 1%? Man kan både höja och limpa här, det beror på motståndet etc. Ska man höja efter x antal limpare här ska man dock höja mer än till 3xbb. Anledningarna till att limpa heter pottkontroll och bevara stackstorlek. Att man bör höja mer, 5 eller 6 bb skrev jag i min första post, det håller du med om iaf, tacktack. En hand som är bäst ungefär 7 av 8 gånger tycker jag är värd att höja med. (Tycker inte den info vi har i och med att 2 pers limpat förändrar den sannolikheten nämnvärt) Oavsett om du spelar SnG's särskilt frekvent eller inte så bör du inte använda dig av formuleringar som den ovan om du inte har mer på fötterna. Det borde väl vara rätt uppenbart att det jag skriver är min åsikt, inte någon fundamental lag. Fundamentala lagar är rätt ovanliga inom poker, förutom extremt självklara saker som att man inte bör folda aa preflop i ett cashgame. Men för tydlighetens skull måste man kanske börja alla meningar med "Jag anser att...." i handanalysdelen. Det där är ju jättedåligt oavsett om det är CG eller SnG. Vad måste man ha på fötterna nu igen? Nej, JAG ANSER att det inte är jättedåligt att som preflopraiser höja någon som betar vekt in i mig på floppen. Det finns såklart situationer där det är dåligt (Baserat främst på din hand och din read på fi), men ofta är det bra. Om den situationen vi diskuterade utspelat sig vid mitt cashgamebord hade jag oftast höjt, ibland synat. Lagt mig hade jag bara gjort med en väldigt specifik read på fi. Tack och hej Citera
Steel Postad 18 Mars , 2007 Rapport Postad 18 Mars , 2007 Jo det är tokfel i en SnG. Men det är ok för du är addad på min friendslista numera :lol: Dito! Vi ses på Råsunda! (Får motvilligt erkänna att mitt säsongskort inte betalats av sng-vinster ) Citera
Myssion Postad 18 Mars , 2007 Rapport Postad 18 Mars , 2007 jag vill höja för att jag tror att det är stor chans att vi vinner handen då. Ja, du vill bluffa. Det är inget bra bluffläge. Citera
Recommended Posts