Gå till innehåll

Mörkpoker för nybörjare


Sactodian

Recommended Posts

Tack! Bra och koncis artikel. Ser gärna såna artiklar även i andra pokerformer eftersom man (jag) gärna vill veta åtminstone det viktigaste i alla pokerformer. Frågor:

 

Från en mörkpokersnovis - är det alltid bara ett byte om du lirar mörkpoker på nätet?

Är mörkpoker samma som draw poker på engelska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför ska man köpa/byta 1 kort om man har triss, e de matematiskt fördelaktigt mot att köpa/byta 2???

 

å en till =), var kan man lira 5CD med playmoney, inte många sajter som erbjuder det

 

Det du vinner genom att maskera din hand är mer värt än den lilla matemagiska fördelen du får genom att byta två.

 

Byter du ett kort, kan du sitta på en cool draghand eller ett fattigt tvåpar, t ex. Att mixa upp sitt spel i 5CD kan vara att variera hur många kort du byter i olika situationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför ska man köpa/byta 1 kort om man har triss, e de matematiskt fördelaktigt mot att köpa/byta 2???

 

å en till =), var kan man lira 5CD med playmoney, inte många sajter som erbjuder det

 

 

Du maskerar dina händer bättre om du byter 1 med triss.

 

www.24hpoker.com har mörkpoker.

En mix är väl det bästa, man blir ju ganska lättläst vid 2-köp annars. Eller så är taktiken helt enkelt att man aldrig köper 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förutsätter artikeln i och för sig att det handlar om fixed limit. Men vill du prova på potlimit play money så erbjuder både Planet poker och 24h poker det.

 

När det gäller om det bästa är att variera sig mellan att köpa två eller ett till en triss, så tycker inte jag att det är det. Enda gången jag köper två är när jag har ett lågt par med Ess som kicker. Det hindrar ju inte att jag någon gång får in en triss genom att köpa på det sättet, och då kan det framstå som att jag faktiskt köpte två till en triss.

 

Generellt kommer man att få mer betalt på sina trissar om man köper ett, vilket är anledningen till att man vill köpa just ett. Man är i princip garanterad betalning av höga tvåpar, vilket man inte är om man köper två

 

Vill man köpa två till trissar så kan det vara bra att välja de allra lägsta, till exempel 222 och 333 och de allra högsta KKK och AAA för detta. Naturligtvis betar man fortfarande efter köp, men de låga kan man nu kasta om man blir reraisad. De höga 3 betar man naturligtvis med, om det är ett trekorts köp som slår om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överlag så tycker jag att det är en ganska bra nybörjarhandledning.

 

Du skriver att byta ett kort med triss i stället för två som är bäst ur förbättringssynpunkt för att undvika att läcka information om ens hand.

 

Samtidigt säger du att man ska cappa bettningen före bytet med triss eller bättre. Du skriver också att man alltid ska höja om man är först in men inte om man sitter på ett drag. Detta läcker väl också en hel del information.

 

För den delen är väl färgdrag såväl som stegdrag väldigt marginella händer framför allt i fixed limit och en nybörjare kan mycket väl göra bäst i att kasta dem ifall man inte får byta för en halvt bet (från small blind) eller gratis (från big blind).

 

Dessutom eftersom "alla" byter ett kort med triss och många byter två med par + högt sidokort och det är fixed limit som gör eventuellt informationsläckage mindre ödesdigert så är det inte alls självklart att bara byta ett kort med triss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Eh här kommer en replik i en tre månader gammal tråd..Håll till godo :)

 

Du har rätt i att man kommer att läcka information vid sina cappningar. Folk vet att om man cappat med ett enkortsköp innan så har man triss.

Men det inträffar inte så ofta att bettningen cappas, det inträffar långt mer sällan än att man har en triss innan köp. Dessutom kommer potten att vara så stor att de flesta höga tvåpar kommer att syna i alla fall, för säkerhetsskull. Det är inte hela världen om man läcker lite info om det sker sällan.

 

Skulle man däremot alltid köpa två till triss så riskerar man som jag sa att bra spelare med höga tvåpar lär sig att lägga sig, vilket de förmodligen inte skulle gjort om man köpt ett. Dessutom blir man också ett lätt mål för checkraisar efter köpet.

 

Färgdraget är ett större problem, men det brukar inte vara så farligt eftersom många på fixed limit inte är tillräckligt aggressiva och många dessutom är rädda för slowspelade händer.

 

Men det är klart att man ganska lätt kan variera sitt spel här med att ibland höja med färgdrag och ibland till exempel slowspela en triss innan köp. Det är förmodligen inte matematiskt riktigt att göra på det viset, men ibland bör man hitta på sånt så att motståndarna inte kan läsa en som en öppen bok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...