Gå till innehåll

NL heads-up (Hur ska man spela pre-flop)


EmPeTre

Recommended Posts

Jag har alltid funderat hur man ska spela NL HU, ska man endast spela sin motståndare och bara bomba, bomba och bomba lite till, eller ska man ta korten med i räkningen varje hand?

 

Har hänt några gånger att man kommer heads-up i turneringar, men olyckligtvis verkar jag oftast dra det kortaste strået (läs: kommer inte etta).

 

Några tips och/eller synpunkter?

Tacksam för svar ;-)

 

 

Jag vill även passa på att be om ursäkt ifall detta ämne ligger i ett opassande forum, men jag tyckte det skulle passa här, mod får flytta det om det skulle vara fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Med djupa stackar handlar det mycket om att finna svagheter i din motståndares spel, och försöka exploatera dom. Det framgår ganska snart om fi är alltför tight eller alltför lösaggro. Då kan du lägga upp strategin efter det (lite tillspetsat: ska du vinna genom att nöta ut honom med ständiga småbluffar, eller kommer du vinna i en stor pott där fi bluffar ut sig själv?) Men, du snackade om finalmatch va? Jaja, du fattar tänket hoppas jag.

 

Händernas betydelse. Mot en vek-tight motståndare spelar händerna mindre roll. Mot en lösaggro måste du ha bra koll på var du ska lägga ribban för vad som är en adekvat hand och hur hårt du kan spela en viss hand. Räkna upp händernas värde 57 gånger i jämförelse med full ring. Toppar är mkt bra, mellan och bottenpar är spelbara, beror på motståndet.

 

Jag har tagit åt mig tipset som stod i Ola's dagens fråga för ett tag sen, att höja typ 90% av händerna på knappen i HU. Det funkar bra för mig, om stackarna är tillräckligt stora. Jag tror tillochmed jag fattar varför. Jag ökar pottens storlek när jag är i position. Så enkelt var det. En svag fi tappar fattningen oxå när han inte vet hur han ska bete sig. Men...

 

Gör fortsättningbet på floppen.

 

Det brukar jag göra rättså selektivt, alla parträffar betar jag men rena bluffar varierar kraftigt mellan kanske 1/6 och upp till hälften av de resterande gångerna, beroende på hur lös fi är. Med toppar är jag mer benägen att invänta bet från fi.

 

Det där med att höja före flop. Det funkar inte för mig om stackarna krymper ner till ~20BB. Ett allin bet på en gång är för stort. Fi har möjlighet att göra syn - stop'ngo, eller återhöja allin. Eller typ höj före flop - (fi)syn, check - cont bet - SMASH allin. Det finns bra möjligheter för fi att få sista bettet här. Med en mellanstor stackstorlek funkar höjningar före flop bra att stjäla blindsen med, men värdet av att höja pottens värde för positionens skull minskar. Mot en bluffande fi känns 90% pf raise lite för löst här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit åt mig tipset som stod i Ola's dagens fråga för ett tag sen, att höja typ 90% av händerna på knappen i HU. Det funkar bra för mig, om stackarna är tillräckligt stora. Jag tror tillochmed jag fattar varför. Jag ökar pottens storlek när jag är i position. Så enkelt var det. En svag fi tappar fattningen oxå när han inte vet hur han ska bete sig. Men...

 

 

 

Det brukar jag göra rättså selektivt, alla parträffar betar jag men rena bluffar varierar kraftigt mellan kanske 1/6 och upp till hälften av de resterande gångerna, beroende på hur lös fi är. Med toppar är jag mer benägen att invänta bet från fi.

 

Det där med att höja före flop. Det funkar inte för mig om stackarna krymper ner till ~20BB. Ett allin bet på en gång är för stort. Fi har möjlighet att göra syn - stop'ngo, eller återhöja allin. Eller typ höj före flop - (fi)syn, check - cont bet - SMASH allin. Det finns bra möjligheter för fi att få sista bettet här. Med en mellanstor stackstorlek funkar höjningar före flop bra att stjäla blindsen med, men värdet av att höja pottens värde för positionens skull minskar. Mot en bluffande fi känns 90% pf raise lite för löst här...

 

Allt beror på motståndet. Jag limpar lika gärna eller synar med en stark hand (men inte toppen) beroende på hur smart Fi är. Oftast ser han bara sin hand och skiter i min alt. så är det en mindre åsneaktig Fi och då kan man behöva skjuta tomma tunnor på alla gator.

 

Vad är motståndaren för fi? Slaskig/Tightish?

Vad kan han 3-betta och t.o.m 4-betta (kanske AI) med och vad tror fi att han kan få dig att lägga sig med?

 

Synar han din CB tom, synar han din Raise på CB:et tom för att skjuta turn etc.?

 

Det hela handlar om hur ni har spelat tidigare och vad för sorts erfarenheter ni har ifrån varandra.

 

Dock mot den generella åsnan så räcker det oftast med att hålla koll på hur lös/tight och hur aggro Fi är samt vad för standard-moves han har.

 

Mvh, KF!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj oj oj, mycket information att försöka ta till sig och använda i sitt spel, det blir till att läsa igenom alla svar några gånger och försöka pränta in det i skallen så man kanske minns dom när det väl gäller..

 

Mycket intressant läsning, tack för alla svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...