matilda Postad 11 Mars , 2007 Rapport Postad 11 Mars , 2007 Jag skulle ha synpunkter på hur man bäst spelar AK eller AKs i tidig position vid fullt bord. Och vad skiljer mellan limit/PL och NL. Citera
Verbal__Kint Postad 11 Mars , 2007 Rapport Postad 11 Mars , 2007 Generellt sett så höj. 3-4 ggr BB + 1BB per limpare. Citera
Ignatius Postad 11 Mars , 2007 Rapport Postad 11 Mars , 2007 "limit/PL och NL" är en konstig formulering som antyder att limit och PL har mycket gemensamt och kan kontrasteras mot NL. Så är det inte. Det är PL och NL (big bet poker) som har mycket gemensamt och kan kontrasteras mot limit. PL skilkjer sig från NL genom att man ofta inte kan gå all-in när man vill det, men eftersom det sällan är speciellt bra att överbeta potten blir skillnaden i praktiken inte så stor som man först kan tro. Citera
kfluffie Postad 12 Mars , 2007 Rapport Postad 12 Mars , 2007 "limit/PL och NL" är en konstig formulering som antyder att limit och PL har mycket gemensamt och kan kontrasteras mot NL. Så är det inte. Det är PL och NL (big bet poker) som har mycket gemensamt och kan kontrasteras mot limit. PL skilkjer sig från NL genom att man ofta inte kan gå all-in när man vill det, men eftersom det sällan är speciellt bra att överbeta potten blir skillnaden i praktiken inte så stor som man först kan tro. Är inte säker men jag tror han menar "Limit" / "NL och PL". Citera
Klyka Postad 1 April , 2007 Rapport Postad 1 April , 2007 PL skilkjer sig från NL genom att man ofta inte kan gå all-in när man vill det, men eftersom det sällan är speciellt bra att överbeta potten blir skillnaden i praktiken inte så stor som man först kan tro. Framför allt i cash game, i NL-turneringar överbettar du ju rätt ofta. Citera
JockePett Postad 3 April , 2007 Rapport Postad 3 April , 2007 OK, i NL, pre flop skiljer sig händerna AKo och AKs lite åt. Jag tar hellre en flop med få spelare när jag har AKo (alltså höjer jag mera, kanske 4-5 BB) medan AKs även har färgpotential och då tar jag hellre en flopp med 4-5 spelare för att få odds även till nötfärgen (såleded höjer jag inte fullt lika mycket, kanske 3 - 3,5 BB). Utan färgdrag efter floppen och utan annan träff på brädan kan det vara mycket svårt att släppa AK, men det är bara att bita ihop om det blir för mycket action. Ungefär samma resonemang i PL. Är jag först in så höj pott med AKo medan jag limpar med AKs. (Oftast) I limit är höga kort (i ofärdiga händer) mycket mindre värda än i PL/NL. Du kan mycket sällan skrämma iväg färg- och stegdrag med TPTK och då tappar dina höga kort i EV. Utan riktigt bra träff på floppen i kombination med färg- och stegdrag och vid mycket betande efter floppen så skulle jag inte tveka att kasta korten när ett tredje färgkort faller eller en trolig stege just kompletterats. ... Jocke Citera
Recommended Posts