Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

AKs till A2s = 11 kombinationer

KQs till K2s = 10

QJs till Q2s = 9....osv...8+7+6+5+4+3+2+1=78

Varje suited kombination har 4 fyra utfall, t.ex. :As::4s: och :Ad::4d: och :Ah::4h: och :Ac::4c: -> 78 * 4 = 312.

För off suited blir det samma (78), men varje kombination har 12 utfall. -> 78 * 12 = 936

För paren finns det 6 på varje par = 13 * 6 = 78

312 + 936 + 78 = 1326

Postad

Lättare att bara skriva "52 choose 2" i googles sökfält.

Alternativt tänka att det finns 52 kort att välja det första kortet bland, och 51 att välja det andra. Samt att dela detta på två, då man inte kan göra skillnad på i vilken ordning man drar två kort.

Postad

När du drar första kortet har du 52 att välja från, på andra har du 51. Så du kan dra två kort på 52*51 sätt. Men om du drar 7h först och sen 6h, eller 6h först och sen 7h spelar ingen roll, det ger samma hand. Dela med två.

52*51/2 = 1326

Det där med Google var lite intressant.

EDIT:

I Omaha finns det över 270 000 starthänder. Vi väntar fortfarande på en snygg liten starthandstabell där...

Postad
EDIT:

I Omaha finns det över 270 000 starthänder. Vi väntar fortfarande på en snygg liten starthandstabell där...

Jag kan i alla fall bidra med den sämsta, för hi/lo: 9999 fick den igår :-)

Postad
Jag kan i alla fall bidra med den sämsta, för hi/lo: 9999 fick den igår :-)

2222 är iofs mycket sämre även om det är hi/lo. Fast du kanske räknar kallt med att du kan bluffa hem potten med 2222 då ingen kan ha nötlåg :P

Postad
N över K = N!/(K!*(N-K)!)

Härligt! Jag har inte orkat räkna ut / leta upp nån matematisk definition av N över K, har hela tiden suttit och tänkt mig fram till svaret på krångligare vägar. Nu blir det enklare.

Tackar!

Postad

Är det inte bara enklare att tänka på det som

N över K = K sista siffrorna i N! delat med K!?

Det är kanske lite att förenkla ist för att härleda, men jag tycker det är fan så mycket lättare att komma ihåg, om det är det man är ute efter :)

Postad

Aha, som i 3 över 2 = 2 * 3 / 2 = 3

...vilket stämmer..

eller 5 över 3 = 3 * 4 * 5 / 3 = 20

...vilket jag inte får att stämma (men å andra sidan är mitt dygn redan inne på sin andra morgon, så det kanske man inte ska kräva)