Myssion Postad 6 Mars , 2007 Rapport Postad 6 Mars , 2007 1. Precis som ah_derka säger så vill du inte ge fi bra odds att ta en syn, du vill inducera ett misstag från fi. Inte ens AA/KK är tillräckligt starka händer för att miniraisa, och då bör vi ju inte miniraisa med svagare händer heller. 2. De flesta fi synar en reraise med sämre händer oop. Dessutom bör du reraisa med en vid range, dvs inte bara med starka händer, t.ex. även med 96s, så att fi inte kan pinpointa din hand till AK/QQ+ och därmed bara syna med starka händer själv. När du bara höjer med starka händer så gör du det väldigt lätt för fi att spela korrekt, och bara syna (eller slå om) med stålet och samtidigt vika svagare händer, precis som du säger. Men om du raisar med en vid range så gör du det svårare för fi, han kan både göra misstaget att syna med en för svag hand och att vika när han egentligen leder. 3. Ang position: Visst spelar man hellre en stor pott ip än oop, om man får välja. Ibland är det dock så att syn>raise med en hand som AK när man är ip, och att raise<syn när man är oop. Det har dock inte att göra med att man "vill" spela en stor pott oop, så det är alltså inte det enda man bör ta hänsyn till. Det har att göra med skillnaden i EV mellan de olika alternativen. Att ta en syn ip med AK har ofta ett högt EV, som ibland kan vara högre än EV för raise. När man är oop däremot, så har syn inte lika mkt värde (det är svårare att kontrollera pottstorleken om man kan ligga under och svårare att extrahera värde när man leder), medan raise fortfarande har ett relativt högt värde, dels pga handstyrkan men också pga FE. Att spela en stor pott oop är dessutom inte bara till nackdel, tvärtom så reducerar man (därmed inte sagt att man hellre spelar en stor pott oop än ip) fis positionsövertag när man ökar pottstorleken i förhållande till stackstorlekarna (det blir enklare beslut och mer korrekt att dega in med TPTK i en 3betad pott än vad det vore i en raisad pott när fi kan börja trixa på turn och river) Citera
Myssion Postad 6 Mars , 2007 Rapport Postad 6 Mars , 2007 Minireraise måste väl vara bättre än syn? Folk som sitter med låga par bakom kan inte syna eftersom pfr blir aktiv igen. Nu är det visserligen inte den enda faktorn man ska ta hänsyn till, men even so så är pottraise bättre än miniraise av flera anledningar, så det känns lite meningslöst att diskutera vad som är bäst av miniraise och syn (särskilt eftersom det beror på flera faktorer och därmed kan variera från situation till situation). Citera
ah_derka Postad 6 Mars , 2007 Rapport Postad 6 Mars , 2007 Myssions tredje punkt känns mycket bra. Tack för den. Jag skulle vilja klargöra att mina tankar i denna specifika hand är (ordentlig) raise>syn>min-raise. Citera
scouserandy Postad 6 Mars , 2007 Rapport Postad 6 Mars , 2007 Då det inte är limit vi spelar är det inte heller minigayreraises vi sysslar med. Citera
_zed_ Postad 6 Mars , 2007 Rapport Postad 6 Mars , 2007 1. Precis som ah_derka säger så vill du inte ge fi bra odds att ta en syn, du vill inducera ett misstag från fi. Inte ens AA/KK är tillräckligt starka händer för att miniraisa, och då bör vi ju inte miniraisa med svagare händer heller. 2. De flesta fi synar en reraise med sämre händer oop. Dessutom bör du reraisa med en vid range, dvs inte bara med starka händer, t.ex. även med 96s, så att fi inte kan pinpointa din hand till AK/QQ+ och därmed bara syna med starka händer själv. När du bara höjer med starka händer så gör du det väldigt lätt för fi att spela korrekt, och bara syna (eller slå om) med stålet och samtidigt vika svagare händer, precis som du säger. Men om du raisar med en vid range så gör du det svårare för fi, han kan både göra misstaget att syna med en för svag hand och att vika när han egentligen leder. 3. Ang position: Visst spelar man hellre en stor pott ip än oop, om man får välja. Ibland är det dock så att syn>raise med en hand som AK när man är ip, och att raise<syn när man är oop. Det har dock inte att göra med att man "vill" spela en stor pott oop, så det är alltså inte det enda man bör ta hänsyn till. Det har att göra med skillnaden i EV mellan de olika alternativen. Att ta en syn ip med AK har ofta ett högt EV, som ibland kan vara högre än EV för raise. När man är oop däremot, så har syn inte lika mkt värde (det är svårare att kontrollera pottstorleken om man kan ligga under och svårare att extrahera värde när man leder), medan raise fortfarande har ett relativt högt värde, dels pga handstyrkan men också pga FE. Att spela en stor pott oop är dessutom inte bara till nackdel, tvärtom så reducerar man (därmed inte sagt att man hellre spelar en stor pott oop än ip) fis positionsövertag när man ökar pottstorleken i förhållande till stackstorlekarna (det blir enklare beslut och mer korrekt att dega in med TPTK i en 3betad pott än vad det vore i en raisad pott när fi kan börja trixa på turn och river) Tack för det - så ökade kunskapsnivån ett snäpp till här på forumet! Jag vill alltså antingen att han lägger sin hand eller gör ett "misstag" och synar. Enda gången han tar en korrekt syn är egentligen med QQ+ då (I de fall jag har AKo alltså)? Jag brukar själv inte alltid raisa/reraisa med AKo OOP eftersom jag sett det som en risk att skrämma bort fi när jag tror att jag leder (typ mot ett par limpare eller en miniraise), men det är det kanske dags att ändra på. Och på de låga nivåer som jag spelar (NL25) känns inte som om fi har kolla på vilka händer man spelar i alla fall, så någon uppblandning av reraise med andra händer känns inte så viktigt, det är väl något man får ta tag i om man går upp i nivå. Citera
scouserandy Postad 6 Mars , 2007 Rapport Postad 6 Mars , 2007 Jag har satt ihop en liten hjälpreda: Är det limit jag spelar? Ja! då kan jag minigayraisa eftersom jag inte har något annat val. Är det NO Limit jag spelar? JA! Då ska jag inte minigayreraisa. Skriv gärna ut denna guiden och ha bredvid er när ni spelar som hjälp. Citera
DrRoland Postad 6 Mars , 2007 Rapport Postad 6 Mars , 2007 Jag är mest intresserad av hur vi ska spela efter floppen när vi har reraisatx3 och fått syn. För det mesta kommer det inte att komma upp några roliga floppar med A eller K på. Vi har inte korrekta odds att soppa in allt om Fi har ett par och det finns inte utrymme för att informationsbetta heller. Citera
vetgirig Postad 6 Mars , 2007 Rapport Postad 6 Mars , 2007 Jag har satt ihop en liten hjälpreda: Är det limit jag spelar? Ja! då kan jag minigayraisa eftersom jag inte har något annat val. Är det NO Limit jag spelar? JA! Då ska jag inte minigayreraisa. Skriv gärna ut denna guiden och ha bredvid er när ni spelar som hjälp. Det finns en tredje situation. Du har SC och sitter på knappen och alla har limpat till dig - genom att mini-höja ökar du potten storlek utan att få någon att lägga sin hand - du ökar chansen att få bra betalat utan att det kostar så mycket - man minihöjer för att bygga pott och ta initiativ i handen. Citera
scouserandy Postad 6 Mars , 2007 Rapport Postad 6 Mars , 2007 Det finns en tredje situation. Du har SC och sitter på knappen och alla har limpat till dig - genom att mini-höja ökar du potten storlek utan att få någon att lägga sin hand - du ökar chansen att få bra betalat utan att det kostar så mycket - man minihöjer för att bygga pott och ta initiativ i handen. Så får du en fet reraise från UTG mot dig som limpat. På knappen efter alla limapre är det ju kanon att limpa in med SC alt höja ordentligt för att ta potten redan där när alla visat svaghet eller få floppen HU. Men det kanske bara är jag som aldrig orkar "bygga" pott för att få 2 miljarder synare. Citera
Kollikock Postad 6 Mars , 2007 Rapport Postad 6 Mars , 2007 Så får du en fet reraise från UTG mot dig som limpat. På knappen efter alla limapre är det ju kanon att limpa in med SC alt höja ordentligt för att ta potten redan där när alla visat svaghet eller få floppen HU. Men det kanske bara är jag som aldrig orkar "bygga" pott för att få 2 miljarder synare. Jag är på din sida. Citera
Myssion Postad 6 Mars , 2007 Rapport Postad 6 Mars , 2007 Det finns en tredje situation. Du har SC och sitter på knappen och alla har limpat till dig - genom att mini-höja ökar du potten storlek utan att få någon att lägga sin hand - du ökar chansen att få bra betalat utan att det kostar så mycket - man minihöjer för att bygga pott och ta initiativ i handen. Du öppnar bettingen igen och kan bli blåst av din hand av någon som reraisar. Anyway så är det fortf bättre att raisa pott, du får initiativet och kan ta hem potten på flop med ett CB, du kan bygga pott etc etc blablabla orka förklara... Och hur hade du tänkt balansera? Minihöja med skräp ibland och AA ibland? Citera
vetgirig Postad 6 Mars , 2007 Rapport Postad 6 Mars , 2007 Så får du en fet reraise från UTG mot dig som limpat. På knappen efter alla limapre är det ju kanon att limpa in med SC alt höja ordentligt för att ta potten redan där när alla visat svaghet eller få floppen HU. Men det kanske bara är jag som aldrig orkar "bygga" pott för att få 2 miljarder synare. Du kan läsa om konceptet att sockra potten med små höjningar i NLHETAP. Sklansy anser att det är rätt att göra så även om man ibland blir återhöjd. Citera
Myssion Postad 6 Mars , 2007 Rapport Postad 6 Mars , 2007 Seriöst, de skriver rättså mkt strunt i den boken, och bygger upp det med skakiga argument. Ja, det kan vara en god idé heller än att limpa i vissa situationer. Att potta är fortf bättre i 95% av fallen. Citera
Ignatius Postad 6 Mars , 2007 Rapport Postad 6 Mars , 2007 Mycket bra post av Myssion. Dock tycker jag att hans kritik i punkt 1 inte träffar helt rätt: 1. Precis som ah_derka säger så vill du inte ge fi bra odds att ta en syn, du vill inducera ett misstag från fi. Inte ens AA/KK är tillräckligt starka händer för att miniraisa, och då bör vi ju inte miniraisa med svagare händer heller. Det generalla argumentet för att bygga pott med en liten raise före floppen är att öka chansen att andra gör ett misstag efter floppen, då man själv sitter med 2-par, set, stege eller färg. Att de då tar rätt beslut före floppen får man ta. Detta har främst med psykologi att göra eftersom många spelare i upphetsningen oftare gör misstag i stora potter. Not: ovanstående är ett helt generellt påpekande och har inget att göra med den diskuterade handen. Inte heller tycker jag att man ska bygga pott med miniraise ofta. Men enstaka gånger och under vissa förutsättningar kan det vara befogad. Citera
Recommended Posts