Gå till innehåll

NL100 - ATo från knappen


Recommended Posts

Fick en massa kommentarer och hårda ord i chatten efter den här handen. Resonerar jag helt fel? Tacksam för lite kommentarer.

 

Jag har för övrigt spelat 40 händer mot Fi som är tight pre. Han hänger sällan med utan en bra hand.

 

Hold'em NL ($0.50/$1)

Table "Toffees" Seat 1 is the button.

 

Seat 1: HERO ($215.23 in chips)

Seat 2: Mi$$Poker ($110.25 in chips)

Seat 3: zombie10 ($123.75 in chips)

Seat 4: Brian_22 ($26.99 in chips)

Seat 5: Barbro ($21.50 in chips)

Seat 6: DomGro ($92.50 in chips)

Mi$$Poker: posts small blind $0.50

zombie10: posts big blind $1

-----

HOLE CARDS -----

dealt to HERO [As Td]

Barbro: folds

DomGro: folds

HERO: raises to $4 Vill bara stjäla blinds här

Mi$$Poker: folds

zombie10: raises to $7 Måste väl syna i alla fall, men inser att jag troligtvis är långt efter.

HERO: calls $3

 

----- FLOP ----- [2d Tc 4d]

zombie10: checks

HERO: bets $12 Checka är ju uteslutet, eller?

zombie10: calls $12

 

----- TURN ----- [2d Tc 4d][Th] Klonk!

zombie10: checks

HERO: bets $30

zombie10: raises to $102.75 and is all-in

HERO: calls $70.75

 

Hade han rerasat ordentligt pre hade jag slängt, men nu känner jag mig tvingad att syna... Helt fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han blev helt enkelt sur över att du lyckades dra ut hans JJ-AA med andra ord..

 

Hur som helst, handen spelade du exakt som du ska göra. Finns ingen anledning alls att lägga den pre-flop med $3 extra höjt. Han får helt enkelt skylla sig själv att han inte tryckte in lite extra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som förespråkar check på floppen, synar ni sedan hans potbet och utvärderar turn eller vad? Lägga direkt?

 

Jag tycker inte om att reducera mina CB beroende på hur stark hand jag har, men i denna situationen är det ju frestande när potten är större än "normalt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som förespråkar check på floppen, synar ni sedan hans potbet och utvärderar turn eller vad? Lägga direkt?

 

Jag tycker inte om att reducera mina CB beroende på hur stark hand jag har, men i denna situationen är det ju frestande när potten är större än "normalt".

 

HERO sitter i position.

 

I och med att vi vet att FI är tight preflop så borde han ha överpar här väldigt ofta alternativt en missad AK. Genom att betta får vi förmodligen en checkraise i nyllet eller en checkfold. Jag tycker det suger rätt mycket över att behöva betfolda här när vi har chans att ta ett gratiskort. Har han en oträffad AK är det ju bara en kung vi är rädda för och skulle det komma ett ess stackar vi honom förmodligen. Jag tycker en check är solklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HERO sitter i position.

 

I och med att vi vet att FI är tight preflop så borde han ha överpar här väldigt ofta alternativt en missad AK. Genom att betta får vi förmodligen en checkraise i nyllet eller en checkfold. Jag tycker det suger rätt mycket över att behöva betfolda här när vi har chans att ta ett gratiskort. Har han en oträffad AK är det ju bara en kung vi är rädda för och skulle det komma ett ess stackar vi honom förmodligen. Jag tycker en check är solklar.

 

Tycker att det ligger en del i det du säger, delvis därför jag frågar. (FI hade för övrigt AA). Men om fi har JJ eller QQ etc finns ju risken att det kommer överkort och därmed lär man inte få ut några pengar av FI på senare gator. Dessutom ligger ruterdraget ute. Alltid svårt att analysera en hand i efterhand med facit jämfört med när den utspelades.

 

Knepigt, känns inte som jag hade de implicita att spela handen som jag gjorde egentligen, men antag att jag hade checkat bakom... Tror inte att fi hade varit lika villig att stoppa in hela stacken då. Som jag spelar nu sätter Fi mig troligt vis på JJ, QQ eller, KK. Hade han gjort det om jag checkat bakom på floppen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att det ligger en del i det du säger, delvis därför jag frågar. (FI hade för övrigt AA). Men om fi har JJ eller QQ etc finns ju risken att det kommer överkort och därmed lär man inte få ut några pengar av FI på senare gator. Dessutom ligger ruterdraget ute. Alltid svårt att analysera en hand i efterhand med facit jämfört med när den utspelades.

 

Knepigt, känns inte som jag hade de implicita att spela handen som jag gjorde egentligen, men antag att jag hade checkat bakom... Tror inte att fi hade varit lika villig att stoppa in hela stacken då. Som jag spelar nu sätter Fi mig troligt vis på JJ, QQ eller, KK. Hade han gjort det om jag checkat bakom på floppen?

 

Alltså nu är jag verkligen inte med på hur du tänker. Du sätter FI på QQ-JJ och vill ändå betta ditt tp på floppen? Du har ju sämst hand...

 

Det du skriver i ditt andra stycke är bara så fel. Nu börjar du tänka på resultatorientering tack vare att tian, i detta fall, kom på turn. Säg att turn varit en sjua, vad hade du gjort då när FI checkat till dig igen? Du kan liksom inte tänka som så att "ja men nu gjorde ju mitt spel så att jag fick in alla pengar på turn" (du hade förmodligen fått in alla pengar ändå, men det hör inte hit). Varför du inte kan tänka så beror på att denna typ av FI i många fall kommer att checkraisa dig på floppen och då måste du ju folda...och vips hade du torskat en del pengar istället för att vinna en stor pott mot honom.

 

Ditt spel blev rätt nu tack vare att FI spelade som en idiot men jag tror att du i längden kommer att torska mer pengar än vad du kommer att vinna genom att betta floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker allvarligt du spelar helt rätt igenom hela handen, vad fan hoppas man på för flopp egentligen när man synar AT pre mot en sådan skithöjning. Om annat se beten på flopp som ett informationsbet, även om chansen för högre överpar är troligt... han checkar ju innan iaf så måste ju säga att det ändå ger lite information.

 

Bra spelat, även om check också självklart går men tycker båda spelen i huvudsak är lika rätt.

 

Edit: Kan dock tillägga att betet på floppen för mig känns alltför stort, runt 10 tycker jag är bättre och billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör checka flopp i den här handen, men hade inte tian kommit på turn och du bettat och sen fått en reraise så måste du likväl folda. Alltid svårt att syna med A10 mot en reraisa mot en spelare, men i och med minibetten var du ju tvungen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt spel blev rätt nu tack vare att FI spelade som en idiot men jag tror att du i längden kommer att torska mer pengar än vad du kommer att vinna genom att betta floppen.

 

Håller med. Kanske jag överskattade sannolikheten att han skulle slänga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om fi har JJ eller QQ etc finns ju risken att det kommer överkort och därmed lär man inte få ut några pengar av FI på senare gator.

 

Va? Om fi har JJ/QQ så ligger vi ju redan under, det finns inga pengar att få ut varken på flop eller senare...?

 

Dessutom ligger ruterdraget ute.

 

Det känns jätteunderordnat. Är det någon som får gratiskort vid check-check på flop så är det i 95% av fallen du, inte fi. Sedan är inte XdYd en jättestor del av fis HD här.

 

Knepigt, känns inte som jag hade de implicita att spela handen som jag gjorde egentligen

 

Orkar inte räkna på om vi har odds eller inte (jag lutar åt "inte" om vi kan sätta fi på en snäv HD likt KK+/AK), men om vi börjar vika allt utom stål så fort blindsen minihöjer så blir vi jätteexploaterbara.

 

Har han en oträffad AK är det ju bara en kung vi är rädda för och skulle det komma ett ess stackar vi honom förmodligen. Jag tycker en check är solklar.

 

Håller med dig om i stort sett allt du skriver, dock så kommer vi ofta att titta in i AA med vårt tvåpar om alla pengarna åker in i mitten.

 

men antag att jag hade checkat bakom... Tror inte att fi hade varit lika villig att stoppa in hela stacken då. Som jag spelar nu sätter Fi mig troligt vis på JJ, QQ eller, KK. Hade han gjort det om jag checkat bakom på floppen?

 

Så kan du ju inte tänka. Vi kan inte beta flop bara för att vi kanske stackar fi om en tia till kommer och om fi har AA. Resultatorientering.

 

----- FLOP ----- [2d Tc 4d]

zombie10: checks

HERO: bets $12 Checka är ju uteslutet, eller?

 

Tycker allvarligt du spelar helt rätt igenom hela handen

 

Bra spelat, även om check också självklart går men tycker båda spelen i huvudsak är lika rätt.

 

handen spelade du exakt som du ska göra.

 

Standard, går att checka floppen också som sagt, men inte fel att betta.

 

Vad vill ni uppnå med en flopbet?? Fi har väldigt sannolikt en stark HD, säg AJ+/TT+, troligen också väääldigt viktat åt KK+/AK. Betar vi floppen så ger vi pengar till överparen och får med största sannolikhet de händer vi leder mot att vika (och om de inte gör det så får de en chans att bluffa på senare gator vid check). Om fi vill slowspela en stark hand här så är det en läcka vi ska exploatera genom att ta frikort.

 

Om annat se beten på flopp som ett informationsbet

 

Meh...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vill ni uppnå med en flopbet?? Fi har väldigt sannolikt en stark HD, säg AJ+/TT+, troligen också väääldigt viktat åt KK+/AK. Betar vi floppen så ger vi pengar till överparen och får med största sannolikhet de händer vi leder mot att vika (och om de inte gör det så får de en chans att bluffa på senare gator vid check). Om fi vill slowspela en stark hand här så är det en läcka vi ska exploatera genom att ta frikort.

 

 

Usch, fick för mig att det var hero som raisade av någon konstig anledning... Klart detta är en check :)

 

Med det sagt tror jag du överskattar fi's HD ganska grovt (till viss del beroende på hur LAGig hero är). För fi miniraisar ju preflop... Det har man sett med all möjlig skit om jag ska vara ärlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vettig djupanalys:-D

Meh...

 

När jag spelade handen tänkte jag väl ungefär så här: "Äh, fan också, orka minireraisa pre, men jag kan ju inte slänga i alla fall". På floppen tänkte jag väl något i stil med att enda sättet att vinna den här handen är om jag bettar nu. Jag är relativt säker på att han slängt AK då...

 

Det där med överkort jag jiddrar om... Antag att han har JJ eller QQ, checkar jag bakom på flopp och det kommer överkort på turn så kommer han att checkfolda efter vad jag sett tidigare. Tror att han möjligtvis kan slänga dessa händer redan på flopp då han har en hel del respekt för mig sedan tidigare... Fick bara känslan när han stekcheckade floppen att han missat eller var osäker på sin hand. Magkänslan...

 

Men som nämnts ovan så är det nog inte ett spel att rekommendera annars;-)

 

Tackar för alla intressanta synpunkter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För fi miniraisar ju preflop... Det har man sett med all möjlig skit om jag ska vara ärlig.

 

Funderade också i de banorna, reraisar han verkligen AA eller KK så vekt? Jag får ju odds att syna med vad som helst... Så han lyckades ju lura mig på den punkten i alla fall :-D . Jag lutade åt AK eller JJ som jag tror han lagt efter min floppbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...