Waggho Postad 28 Februari , 2007 Rapport Postad 28 Februari , 2007 I mitten av mars åker jag till Thailand med några kompisar och stannar där i två veckor. Det är min första visit i landet och många här verkar ju ha varit/är där så jag kastar ut frågan i det här forumet. Det jag undrar över är t ex: * Packning. Vad behöver man ha med sig? Vad är lika bra att köpa där? * Ungefär på vilka prisnivåer ligger mat, boende, alkohol? * Vad bör man ordna med innan resan? Ska man orka ta en kopia av sitt pass? Medicin mot magbesvär? * Hur undviker man att någon stoppar ens packning full med heroin? Alla tips är välkomna, det här var bara några frågor jag kom på just nu. Citera
jojje2k Postad 28 Februari , 2007 Rapport Postad 28 Februari , 2007 kolla länken, kanske står något.... http://pokerkollo.blogspot.com/2006/08/faq-s-pokrar-man-i-thailand.html Citera
Plala Postad 1 Mars , 2007 Rapport Postad 1 Mars , 2007 * Packning. Vad behöver man ha med sig? Vad är lika bra att köpa där? Det är inget man måste ta med sig precis. Allt finns ju här för en billig penning. Några ombyten så du slipper skynda handla det när du kommer. Ta med boxershorts, det kan vara svårt att hitta dugliga här. * Ungefär på vilka prisnivåer ligger mat, boende, alkohol? Maten börjar från ca 25 baht (5 kr) på mindre ställen oftast utan meny på engelska. Räkna med att betala från 80-100 baht för thaimat och 100-200 baht för utländsk mat på de flesta turistrestaurangerna. Du kan bo hyfsat från ca 300-500 baht överallt i Thailand. I Bangkok och vissa turistställen får du räkna med lite mer. Alkohol i snabbköp: Öl 33cl=25+ baht. Whisky 75cl=180+ baht. I standard turistrestaurang: Öl 63cl ca 80-120 baht. I slitna ölbarer: öl 33cl=60-100 baht. Bacardi Breezer, drinkar, ett glas rött= ca100 baht. På finare ställen: Hard rock cafe tar ca 190 baht för ett glas öl 33cl och drinkar kostar ännu mer. * Vad bör man ordna med innan resan? Ska man orka ta en kopia av sitt pass? Medicin mot magbesvär? Ta passkopior på plats. Det är bra att även ha kopior på stämplarna om du skulle förlora passet. Enkelt att fota dem med digitalkameran. Försäkringen bör du ordna innan om du har någon. Om du har hemförsäkring följer reseförsäkring med. Meddela bolaget så får du en lapp att ta med. Vaccinera dig om du vill. * Hur undviker man att någon stoppar ens packning full med heroin? På samma sätt som du undviker att någon stjäl ditt bagage. Ha den nära dig under uppsikt. Gäller även på beachen. Går du och badar så se till att någon av dina kompisar sitter kvar med värdesakerna eller lås in dem på hotellet. Citera
nysta Postad 1 Mars , 2007 Rapport Postad 1 Mars , 2007 ang medicin mot magbesvär så blev jag grymt dålig i magen efter 3 dagar.. åkte till ett lokalt apotek och sa att jag var dålig i magen.. fick några piller och vips så var man bra =) så det finns att köpa där. Kan även rekomendera nui beach om du kommer vara i närheten av Kata. En liten gömd mysig strand. Citera
SaInT Postad 1 Mars , 2007 Rapport Postad 1 Mars , 2007 Kan även rekomendera nui beach om du kommer vara i närheten av Kata.En liten gömd mysig strand. Den man måste betala 100 baht/person för att komma ner till? Citera
Waggho Postad 1 Mars , 2007 Författare Rapport Postad 1 Mars , 2007 Tack för alla bra svar! Länken var hjälpsam också. Nu är jag riktigt ressugen. Citera
nysta Postad 1 Mars , 2007 Rapport Postad 1 Mars , 2007 Den man måste betala 100 baht/person för att komma ner till? tror vi betalade 250 baht/person inkl störtskön luftmadrass att sola på samt en drink i baren. Citera
cOP Postad 1 Mars , 2007 Rapport Postad 1 Mars , 2007 En sak.... Det är väl egentligen förbjudet att spela om pengar i thailand? Oavsett om man gör det på dator? Nu förstår ju även jag att det inte spelar någon roll om man sitter på sitt eget hotellrum eller i sitt eget hus och spelar. Men hur är det att sitta på t.ex. ett internet-café eller i en hotellfoajé? Vi pratar om att man spelar på sin egen laptop inte på deras datorer....givetvis Citera
Pires Postad 1 Mars , 2007 Rapport Postad 1 Mars , 2007 Hur är det med kontaktuttagen? Är det bara att trycka in strömsladd i väggen precis som hemma? Citera
Watoz Postad 2 Mars , 2007 Rapport Postad 2 Mars , 2007 Hur är det med kontaktuttagen? Är det bara att trycka in strömsladd i väggen precis som hemma? yepp bara å stoppa i. Citera
Pires Postad 2 Mars , 2007 Rapport Postad 2 Mars , 2007 yepp bara å stoppa i. kanon:) åker till phuket imorn (patong) känner mig inte alls förberedd. Hur är det med visa kortet? växlas mina pengar om så jag kan sedan plocka ut dom i baht genom en thailändsk bankomat? ska stanna 2 veckor på hotell där frukost ingår. hur mkt bränner man därnere? jag är inte den mest sparsamma, räcker 10k sek på 2 veckor? Tack på förhand. / Micke Citera
urmy Postad 2 Mars , 2007 Rapport Postad 2 Mars , 2007 Det är väl så att om du har Visa så kommer de växlas automatiskt om du tar ut i automat, kursen är väl sådär men funkar, men nordea tar iaf 40 kr avgift varje gång man tar ut pengar, så det är bäst att ta ut stora summor enstaka gånger så man slipper avgiften. Betalar man med kort någonstans så slipper man avgiften. Så var det i USA iaf, tror thailand är rätt likt. Sen hur du bränner pengar, har varit i thailand ngåra gånger för ett tag sedan, men det är riktigt biligt, om du inte fastnar i någon riktigt turistfälla Tror du kan räkna med ca 250-350 per dag max om du då räknar med att supa Ha det riktigt J*VLA kul nu Citera
SaInT Postad 2 Mars , 2007 Rapport Postad 2 Mars , 2007 kanon:) åker till phuket imorn (patong) känner mig inte alls förberedd. Hur är det med visa kortet? växlas mina pengar om så jag kan sedan plocka ut dom i baht genom en thailändsk bankomat? ska stanna 2 veckor på hotell där frukost ingår. hur mkt bränner man därnere? jag är inte den mest sparsamma, räcker 10k sek på 2 veckor? Tack på förhand. / Micke 35kr betalade jag i Thailand per uttag och jag har Swedbank. 10k räcker alldeles utmärkt i 2 veckor. tror vi betalade 250 baht/person inkl störtskön luftmadrass att sola på samt en drink i baren. Hur var stranden? Tomt på folk osv? Jag hade skrapat upp benet rejält när vi åkte förbi där på upptäcksfärd så jag kom inte ner för trappjäveln. Helvete vad ont det gjorde när jag försökte. Citera
Pires Postad 2 Mars , 2007 Rapport Postad 2 Mars , 2007 Det är väl så att om du har Visa så kommer de växlas automatiskt om du tar ut i automat, kursen är väl sådär men funkar, men nordea tar iaf 40 kr avgift varje gång man tar ut pengar, så det är bäst att ta ut stora summor enstaka gånger så man slipper avgiften. Betalar man med kort någonstans så slipper man avgiften.Så var det i USA iaf, tror thailand är rätt likt. Sen hur du bränner pengar, har varit i thailand ngåra gånger för ett tag sedan, men det är riktigt biligt, om du inte fastnar i någon riktigt turistfälla Tror du kan räkna med ca 250-350 per dag max om du då räknar med att supa Ha det riktigt J*VLA kul nu Okej, låter kanon det. Tack så mycket. Ha de bra här hemma och lycka till med spelandet, vi har möts lite på everest förr har jag förr mig, =) / Micke Citera
heltok Postad 3 Mars , 2007 Rapport Postad 3 Mars , 2007 uttagsavgift+växlingsavgift. med SEB blir det 35kr+1.59% Citera
Kollikock Postad 3 Mars , 2007 Rapport Postad 3 Mars , 2007 uttagsavgift+växlingsavgift. med SEB blir det35kr+1.59% uttagsavgift+växlingsavgift. med ICABanken blir det 0kr+0% Undrar vilket man väljer... Citera
nysta Postad 5 Mars , 2007 Rapport Postad 5 Mars , 2007 35kr betalade jag i Thailand per uttag och jag har Swedbank. 10k räcker alldeles utmärkt i 2 veckor. Hur var stranden? Tomt på folk osv? Jag hade skrapat upp benet rejält när vi åkte förbi där på upptäcksfärd så jag kom inte ner för trappjäveln. Helvete vad ont det gjorde när jag försökte. Det var inte alls mycket folk.. 20-30 pers kanske. trappjäveln gjorde ont att gå i även om man inte skadat benet.. iaf när man gick barfota =) Citera
Emilio Postad 5 Mars , 2007 Rapport Postad 5 Mars , 2007 ang medicin mot magbesvär så blev jag grymt dålig i magen efter 3 dagar.. åkte till ett lokalt apotek och sa att jag var dålig i magen.. fick några piller och vips så var man bra =) så det finns att köpa där. Kan även rekomendera nui beach om du kommer vara i närheten av Kata. En liten gömd mysig strand. Rekommenderar er att skippa Nui Beach, jag och LAB från forumet var där nere, jävla skitställe. Otrevliga och giriga thailändare, äcklig mat som även var dyr. Citera
heltok Postad 6 Mars , 2007 Rapport Postad 6 Mars , 2007 jag rekommenderar er att skippa phuket. jävla skitställe. Citera
tetris Postad 6 Mars , 2007 Rapport Postad 6 Mars , 2007 Finns det något ställe med bra surfvågor i thailand och i sådant fall under vilken period? Jag vet att det finns vågor i(på?) phuket (ö eller halvö?) åtminstone under juli-augusti, men ingen superkvaliét på dom var det inte. Citera
Jimbolito Postad 7 Mars , 2007 Rapport Postad 7 Mars , 2007 uttagsavgift+växlingsavgift. med ICABanken blir det0kr+0% Undrar vilket man väljer... Skåningar... Citera
heltok Postad 7 Mars , 2007 Rapport Postad 7 Mars , 2007 Finns det något ställe med bra surfvågor i thailand och i sådant fall under vilken period? Jag vet att det finns vågor i(på?) phuket (ö eller halvö?) åtminstone under juli-augusti, men ingen superkvaliét på dom var det inte. finns vågor på samui i december iaf. ska man surfa så varför inte lägga 2000baht på ett flyg från bangkok till bali och hänga där en vecka eller två istället? Citera
tetris Postad 12 Mars , 2007 Rapport Postad 12 Mars , 2007 finns vågor på samui i december iaf. ska man surfa så varför inte lägga 2000baht på ett flyg från bangkok till bali och hänga där en vecka eller två istället? Jo jag har hört Bali ska vara riktigt bra, men är det verkligen så billigt som 2000bath för en flygbiljett eller skrev du möjligtvis en nolla för lite? Du känner alltså inte till någon plats för surfing i thailand? Citera
Recommended Posts