Gå till innehåll

NLT - Hur få en supertight spelare all-in?


Tourette

Recommended Posts

Spelade en heads-up NL SnG förut på låg nivå för att fördriva tiden. Stötte på den här handen som borde gett mig vinsten. Hade jag varit lite mer aggressiv tror jag att jag hade kunnat få honom all-in nu, och inte 7 händer senare. Slösa ingen tid på att säga till mig att jag spelar som en tomte, för om ni läser vidare märker ni att jag redan fattat den slutsatsen själv.

 

Detta är min första postade handhistory, så ha gärna överseende med det. Tack vare dålig HH från Bet365 har jag fått snickra ihop en egen. Snodde upplägget från MorganSthlm. Tack för den. Saknar dock hur vi låg till stackmässigt sett så startsummorna är ungefärliga. Ritalin (Methylphenidate) side effects in children

 

 

Bordet:

Killen spelar tajt som tusan, och har överlevt så här långt på två vunna händer och jättelåga blinds. Helt fel taktik när det gäller heads-up, som vi vet, men han har i alla fall lyckats få mig att tappa tålamodet, så jag har hamnat i ett litet överläge nästan enbart på att sno hans blinds med rags. Därav mina spelade Q8o.

 

Number 250014335 at 02:42:53 on table Heads Up26

Table Type: Single Table Tournament

Game Name: Texas Hold'em

Stakes: $5.00/$10.00 Real Money

Active Players: 2

 

Pre-flop:

Seat 1: Tourette ($1200)

Seat 2: alotofouts ($800)

alotofouts has the dealer button

Tourette posts small blind ($5.00)

alotofouts posts big blind ($10.00)

 

Dealing hole cards:

Tourette: Q:spade: 8:club:

 

Tourette calls for $5.00

alotofouts checks

 

Flop:

J:heart: K:diamond: Q:club: - Par i damer förtjänar en liten satsning. Har jag tur synar han en gång. Kungen oroar mig inte, eftersom minsta höjning borde ge mig en hint om att han kanske sitter på det högre paret.

 

alotofouts checks - Mycket riktigt, nu hoppas jag att han synar min satsning.

Tourette bets $50.00

alotofouts raises for $100.00 - Ojdå, han kanske satt på kungen ändå. Ett set tror jag mindre på, då han tidigare gått all-in och stolt visat upp set när jag lagt mig.

Tourette calls for $50.00 - Detta är jag missnöjd med. Känns som att jag tyckte att $50 är så lite av min stack i sammanhanget att jag lika gärna kan se om han har nåt.

 

Pot: $220

 

I efterhand ser detta ut som en klar fold, med överkortet och stegdraget på bordet. Hans stora höjning är heller inte direkt likt honom, men mitt lösa spel är en effekt av att han tidigare foldat nästan alla mina höjningar över $5.

 

Turn:

Q:heart: Triss! Det kanske kan vara värt att spela ändå? Gör en liten satsning...

 

alotofouts checks

Tourette bets $30.00

alotofouts raises for $60.00 - Par i kungar verkar mer och mer troligt. $60 hade jag nog inte satsat med stegdrag och par på bordet om jag var i hans skor, men ändå.

Tourette calls for $30.00

 

Pot: $340

 

River:

8:heart: - Härligt, kåk! Oroar mig inte längre för en högre hand, utan försöker mest få ut lite pengar ur denna svårmjölkade spelare.

 

Nu följer det svårspelade: Jag vill få honom all-in, men saknar möjligheten att betta hårt, då han säkert kommer lägga sig. Att sikta strax över hans stack med en höjning har tidigare varit ett säkert sätt att få honom att lägga sig, så jag tar hellre $10 än $0 extra.

 

alotofouts checks - Styrker mina misstankar om att han kommer lägga sig. Nu gäller det att vara försiktig.

Tourette bets $10.00

alotofouts raises for $20.00 - Oj, han kanske sitter på nåt han vill satsa på ändå. Då kör vi. Han sitter i det här läget på runt $600, men jag siktar lågt med tanke på att han kanske lägger sig annars.

Tourette raises for $460.00

alotofouts calls for $450.00

 

Pot: $1280

 

Showdown:

alotofouts shows 9:heart: T:spade: (Straight, nine to king)

Tourette shows Fullhouse, winning $1,280.00

 

Ja, stegen borde jag ju sett, och då hade jag säkerligen lagt mig med mitt par i damer. Trisset spelade jag också dåligt med tanke på att han visade motstånd och lika gärna kunde suttit på T9 eller KK. Dock får jag säga till mitt försvar att det var en av de tråkigaste heads-up matcher jag spelat. Han tog lång tid på sig varje hand med att satsa $5 bara för att efter lång betänketid lägga sig när jag höjde till $10.

 

Jag skulle vara tacksam om någon kunde tipsa om vilka direkta fel jag gjorde utöver de uppenbara, och hur jag skulle spelat innan för att inte göra klyftan till att få honom all-in så stor när det blev dags för att spela riverkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ptja, om du vill ha honom all-in på första gatan så börja med att raisa tillbaks. Alltid värt ett försök. Dessutom får du billig information av honom.

 

Jag skulle mysraisat floppen, kanske något mindre än vad du gjorde då du håller en skithand, kan förvisso gå delade meningar om det. Visst är det rätt att sedan skjuta på lite extra när trissen dyker upp, tycker du gör det bra där. Kåken behöver jag nog inte kommentera.

 

MEN, se stegen direkt. Det var det första jag såg nu när jag läste HH.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Om han nu var så oehört tight bör du hålla potterna små när du inte har så bra kort. Det är bara onödigt att gå in i konfrontationer mot en motståndare som har en starkare handdistribution än du. En bet på floppen kanske inte är helt fel (även om luriga jag möjligen hade checkat) men efter att ha blivit höjd på floppen bör du nog fundera över att överge handen - om inte på floppen så på turn.

 

edit: såg även att du överbettade potten på floppen. Ser inte riktigt aneldningen att göra det mot en slumpmässig hand hos en tight spelare. Oftast foldar han då han inte gör det vill du komma billigt undan - för då är du oftast slagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...