Albert Postad 18 Februari , 2005 Rapport Postad 18 Februari , 2005 Jag funderar på vilka händer man ska försvara sin BB med. Låt säga att du har BB och det foldas fram till knappen som systematiskt bettar för att sno blindsen. Är det rätt att se floppen med T6o, 57o, 56o? (RP - Kubo) Citera
gdaily Postad 18 Februari , 2005 Rapport Postad 18 Februari , 2005 Det står en hel del om det här i olika böcker, men jag tycker råden där inte är bra. Hjort eller Spicy kan säkert komma med bättre kommentarer, menjag själv anser att det inte är en funktion av din egen hand, utan hur väl du spelar handen postflop, och hur aggressiv motståndaren är postflopp. Och denna dimension tar inga böcker upp. Hade det varit en all-insituation går det enkelt att räkna ut korrekt strategi, men utan att veta aggressivitetsparametern så finns det inget bra svar. Helst vill du möta en motståndare som är för passiv postflop. Näst bästa är att möte en som är överaggressiv, som kommer att beta på fjärde och femtegatan. Värst är att möta en som betar på alla floppar men som börjar "spela poker" på turn. /Ola Citera
Hjort Postad 18 Februari , 2005 Rapport Postad 18 Februari , 2005 Beror ju på hur ofta din motståndare höjer, men mot en knapp som nästan alltid höjer skulle jag lira alla händerna du nämner utom kanske T6o. Mot en motstandare som hojer mycket pa lag niva kan det mycket val finnas en hyffsad uppsattning hander som bada forlorar pa pga raken. Om jag tycker att min motstandare hojer for mycket ar jag villig att ta den smallen helt enkelt for att djavlas med honom. morkforsvar ar ju en av de centrala fardigheterna i limitpoker och dessutom ett av de mest utvecklande satten att spela pga alla markliga beslut man far ta nar man saknar position. Sa jag tycker det ar helt ok att spela lite fler hander an vad du tror ar lonsamt till en borjan helt enkelt for att bli vass pa den har delen av ditt spel. Sjalv sa funderar jag mer pa vilka hander man kan folda ur stora morken med gott samvete. Det finns ju anda en del situationer dar hander som A5o och KTo far ga i mucken, vilket for mig ar betydligt svarare att klura ut an om jag ska folda 65o. En viktig sak att halla i tankarna ar hur troligt det ar att man ar dominerad, blir man hojd fran sen position ar det valdigt otroligt med vilken hand som helst i stort sett. Sma suitade kort ar ocksa valdigt ofta spelbara. Citera
Albert Postad 27 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 27 Februari , 2005 Sjalv sa funderar jag mer pa vilka hander man kan folda ur stora morken med gott samvete. Det finns ju anda en del situationer dar hander som A5o och KTo far ga i mucken, vilket for mig ar betydligt svarare att klura ut an om jag ska folda 65o. KT ar val en given hand att forsvara morkarna med? Men det kanske var andra situationer du syftade pa? Sedan undrar jag om Ax ar nagot att komma med i forsvaret? Citera
RaMz Postad 27 Februari , 2005 Rapport Postad 27 Februari , 2005 KT är dominerad allt för ofta, det är mer självklart att försvara med 89s än KT. ska man in med KT där ¨så vill man gärna 3betta om man ligger före. Citera
Filip Postad 27 Februari , 2005 Rapport Postad 27 Februari , 2005 KT är dominerad allt för ofta, det är mer självklart att försvara med 89s än KT. ska man in med KT där ¨så vill man gärna 3betta om man ligger före. ?? är KT ofta dominerad, kan du vidarutveckla det för jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Jag ser inte mig själv folda KT mot ett misstänkt stöldförsök. Citera
Albert Postad 27 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 27 Februari , 2005 KT är dominerad allt för ofta, det är mer självklart att försvara med 89s än KT. ska man in med KT där ¨så vill man gärna 3betta om man ligger före. ?? är KT ofta dominerad, kan du vidarutveckla det för jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Jag ser inte mig själv folda KT mot ett misstänkt stöldförsök. Han menar att fi kan ha en kung med battre kicker ex KQ och da ar KT dominerad utav KQ. Citera
Hjort Postad 27 Februari , 2005 Rapport Postad 27 Februari , 2005 ?? är KT ofta dominerad, kan du vidarutveckla det för jag förstår nog inte riktigt vad du menar. En hand är dominerad när den har 3 eller färre direkta outs att förbättras till den bättre handen. KT vs AK har ju tre outs medan 98 vs AK har 6 outs, vilket är en väldigt betydande skillnad. Jag ser inte mig själv folda KT mot ett misstänkt stöldförsök. När det är aktuellt att folda KT så är det ju inte mot ett stöldförsök utan mot en riktigt solid höjning i stil med AQ+ och TT+. Citera
Filip Postad 27 Februari , 2005 Rapport Postad 27 Februari , 2005 Han menar att fi kan ha en kung med battre kicker ex KQ och da ar KT dominerad utav KQ. Så ni menar att man inte ska skydda sin BB om man har en hand av typen Ax Kx för risken att den är dominerad? Om inte knappen är en rock så hade hade jag 3 bettat med KT o bettat ut på alla floppar förutom om jag floppat ett monster. Citera
Hjort Postad 27 Februari , 2005 Rapport Postad 27 Februari , 2005 Så ni menar att man inte ska skydda sin BB om man har en hand av typen Ax Kx för risken att den är dominerad? Om risken är säg runt 90% så ja, då menar jag att man inte ska försvara sin mörk med en Ax/Kx-hand ja. Det här innebär att det finns situationer då man spelar 98s men inte KTo. Det var alltså inget svårare än så jag försökte säga. För övrigt: En viktig sak att halla i tankarna ar hur troligt det ar att man ar dominerad, blir man hojd fran sen position ar det valdigt otroligt med vilken hand som helst i stort sett. Sma suitade kort ar ocksa valdigt ofta spelbara. Citera
Filip Postad 27 Februari , 2005 Rapport Postad 27 Februari , 2005 Aha jag föstår jag var otydlig i min frågeställning. Jag undrar inte vad dominerad är, det vet jag. Jag undrar varför ni anser att Kx har en stor risk att vara dominerad? Är det pga av antagande att eftersom som alla andra foldat borde knappen ha en bra hand som kanske har en kung? Men om ni gör det antagande så är det ju inte ett stöldförsök och bör väl isåfall ses som en standard öppning och behandlas därefter? Citera
Filip Postad 27 Februari , 2005 Rapport Postad 27 Februari , 2005 Oj jag ser att vi postar om varandra. Kan anta att det är i sådana här situationer som PT kommer till stor nytta. Vilka faktorer väger du in för att uppskatta om det finns en ca 90% chans att knappen har min hand dominerad? Citera
Hjort Postad 28 Februari , 2005 Rapport Postad 28 Februari , 2005 Vilka faktorer väger du in för att uppskatta om det finns en ca 90% chans att knappen har min hand dominerad? Tydligen är det jag som är otydlig, för jag pratar inte särskilt mycket om anfall från knappen som situationer där man troligen är dominerad. Knappen har allra oftast en väldigt vid handdistribution när han öppnar med en höjning, och om han inte har det så tjänar man ändå på att spela mot honom som om han hade det eftersom han ger upp så mycket i andra delar av sitt spel. Om knappen öppnar med en höjning skulle jag aldrig sätta honom som 90% sannolik att dominera vilken hand som helst. Situationen där en hand som Kx eller Ax är så trolig att dominerad i är normalt sett när någon passiv spelare, eller spelare i tidig position höjer. I shorthandedspel så existerar ju inte tidig position så där är det väldigt sällan man kan säga att Kx väldigt troligt är dominerad. sidopoäng --> Appropå trebetsförsvar med KT så misstänker jag att det är bäst att låta bli om man inte är uppe mot en spelare som är väldigt skotträdd av sig och överrespekterar trebetar preflopp. Kanske också att det ingår i en balanseringstrategi där man trebetar starka (i hög grad dominerande) och svaga händer (lättdominerade) och bara synar mellanhänderna. Poängen med det är att många av händerna som dominerar de svagare händerna inte ska kunna explotera dem fullt ut av rädsla för en starkare hand. Exempelvis om du i stor utsträckning spelar AK och KT likadant så kommer en motståndare som försöker explotera KT fullt ut med KQ/KJ betala extra till dig när du har AK. Citera
Recommended Posts