Gå till innehåll

Störst % chans att vinna? (Lotteri)


XoteR

Recommended Posts

Okej, vi säger att det finns 20 lotter varav en 1 är vinst resten nitlotter. Man är 20 personer som i tur och ordning får dra en lott var. Man lägger inte tillbaka en nitlott. Vilken plats vill vi helst stå? Eller får vi 5% hur som helst?

 

det verkar ju supersimpelt? eller är det en kuggfråga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja... är man inte så insatt i sannolikheter kan man ju lätt fastna i resonemanget "för varje person som tar en lott och får nit ökar chansen att jag vinner... men om jag ställer mig för långt bak är det för många före mig för att jag ska ha någon chans... så det måste finnas något tal i mitten som är bäst", trots att det är fullständigt felaktigt. Det man måste inse är att valet av lott görs före någon annan fått sin lott, och att det ursprungliga oddset inte påverkas av senare händelser. Och det är inte alltid så lätt när man inte vet hur det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på. Om det faktiskt går till så att man efter att X andra personer köpt sin lott, öppnat den och konstaterat om de köpte en vinstlott eller en nitlott kan fatta et beslut om hurvida man vill köpa en lott eller ej så har man ju inte 5% chans att vinna.

 

5%, men inte 5% de gånger man väljer att betala, eller har jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja... är man inte så insatt i sannolikheter kan man ju lätt fastna i resonemanget "för varje person som tar en lott och får nit ökar chansen att jag vinner... men om jag ställer mig för långt bak är det för många före mig för att jag ska ha någon chans...

 

Det går ju iofs att räkna på det här sättet, men resultatet kommer att bli att alla positioner är lika bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla har mer otur en genomsnittet, altså kan tex inte den första ta en vinst, 1 på 20!! hallå helt omöjligt. Nästan lika omöjligt är det för den andra.

 

Tillslut så är det bara 2 lotter kvar och någon liten stackare ska försöka vinna en slantsingling, ja ni vet ju alla hur det slutar.

 

Mitt tips: ta sista lotten så kommer du vinna ganska ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får 5% hur som helst. Det spelar ingen roll vilken plats du har i kön.

 

Ställ upp sannolikheten om du står sist som exempel. dvs

 

(19/20)*(18/19)*(17/18)*...*(2/3)*(1/2)*(1/1) så ser du att du kan förkorta bort allt utom 1/20

 

När jag pluggade matte eller matematisk statistik hade jag säkert kunna ställa upp ett bevis men nu är det förträngt sedan lång tid :D

 

 

Mitt tips är annars att ta ett par öl innan, för med lite alkohol i blodet så ökar turen, det vet ju alla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkade det så att man får välja om man vill köpa lotten. Då blir det ju lite olika.

 

Säg att lotten kostar 1 kr och man kan vinna 20. Står man först är EV = -1 + 20/20 = 0.

 

Står man sist och ingen vunnit kommer man vinna -1 + 20 = 19 kronor. Detta händer bara en gång på 20 (har nån annan vunnit vinner man 0), så EV = 19/20.

 

Står man näst sist och ingen vunnit kommer man vinna 19 kronor varannan gång och backa 1 kr varannan = (-2 + 20 ) / 2 = 9. Det sker 2 gånger på 20. EV = 9 * 2/20 = 18/20.

 

Osv.

 

EV(p) = (p - 1) / 20

 

Och det är alltså självklart bäst att stå sist.

 

Nu kan jag ju ha missförstått. Men jag ser liksom inget att räkna på om man måste köpa lotten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...