Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har 2 frågor.

Jag tänkte på något jag inte har läst något om här på forumet förut men som jag är nyfiken på och eftersom jag inte någon stor matematiker behöver jag er hjälp.

Ideen fick jag efter att ha sett en film av Lederer.

Del 1: Basic

Du sitter på knappen och alla har foldat till dig och du öppnar med 3ggr BB och SB synar dig.

Du har Ad Jd

Flop: Ah 3c 8h

Motståndaren checkar och du betar en 80&% av pot.

Han synar.

Du känner till motståndaren väl och kan sätta honom på en antal möjliga händer:

Suited connecter i hjärter.

A Q.

A 10.

8 8.

Om vi kollar på suited connecter i hjärter så är dessa händer möjliga:

6 7

10 9

J 10

J Q

Q K

det är 5 händer.

Om han har A Q:

As Qd

As Qs

As Qc

As Qh

Ac Qd

Ac Qs

Ac Qc

Ac Qh

det är 8 händer.

Om han har 8 8:

8s 8d

8s 8c

8d 8c

det är 3 händer.

Kan man då säga att han med största sannolikhet sitter på AQ?

Här är vi helt teoretiska och vi blandar inte in faktorer som att han bara synade preflop och på flop. Hans spel betyder inget här i Del 1.

Del 2: Överkurs

Här är jag ute efter nån slags ekvation eller liknande som tex hans möjliga händer från Del 1 multiplicerat/dividerat(inte vet jag) med sannolikheten baserat på hans spel att han oftast har SC.

Vi tar ett steg till och antar baserat på hans SPEL att han sitter på suited connecter i hjärter 60% av gångerna, AQ 20% och på 88 20% av gångerna. Hur skulle denna uträkningen kunna se ut?

Skulle vara tacksam om nån kan förklara lite och säga om jag är helt ute och cyklar.

Howard Lederer gick förresten i sin film inte in på uträkningar och sannolikheten att har en specifik hand utan bara radade upp möjliga händer och föreslog att man skulle checka på turn och syna på river om han betar.

Postad

Anledningen till att t.ex AK, AA och AJ utesluts är ju pga hans spel.

Så vill du gå in på "överkursen" får du nog använda ett annat grundexempel.

Del 1: Ja, om han spelar samtliga 88 så här, samtliga AQ så här osv osv så har han AQ och AT med 33% sannolikhet vardera, 88 med 12.5% och suited connectors i ca 21% sannolikhet.

Del 2: Räknar du inte ut, utan du laddar ner Pokerstove och laborerar med det utmärkta programmet.

Postad

Vi tar ett steg till och antar baserat på hans SPEL att han sitter på suited connecter i hjärter 60% av gångerna, AQ 20% och på 88 20% av gångerna. Hur skulle denna uträkningen kunna se ut?

$EV = chansen att fi har en sorts hand * chansen att vinna över en sådan hand * pottens storlek +

chansen att fi har en annan sorts hand * chansen att vinna över en sådan hand * pottens storlek

osv

osv

Postad

$EV = chansen att fi har en sorts hand * chansen att vinna över en sådan hand * pottens storlek +

chansen att fi har en annan sorts hand * chansen att vinna över en sådan hand * pottens storlek

osv

osv

Vetgirig:

Om vi skulle kunna förenkla anta säga att han antingen sitter på AQ (8 händer) eller på SC i hjärter (5 händer) och anta att baserat på hans spel att hans spelar

SC i hjärter 70% av gångerna och AQ 30% av gångerna.

Hur gör man en sån ekvation?

tack för svaren annars.

Anledningen till att jag satte honom bara på dessa händer är att jag kände till hans spel och att detta är exempel. Läs igenom inlägget nästa gång.

Postad

Alltså.

Om vi antar att han antingen har AQ (8kort ca 60%) eller SC i hjärter (5kort ca 40%) men vet att han baserat på sitt spel med 80% säkerhet har SC i hjärter och med 20% sannolik har AQ.

Hur sammanställer jag detta?